• Torris

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Tack vad snälla ni är!
    Ja just nu känns det surt, men å andra sidan så är det lång tid kvar tills det att uppsägningen träder i kraft.
    Så visst kan det hända mycket saker under den här tiden!

Jobb finns det ju alltid, men det är liksom inte något man har lust att tänka på just nu. Och det ska jag ju inte eftersom det finns lite mer viktigare saker att tänka på!!
    MEn det är svårt när man nu går hemma och inte har så mycket annat att göra. Dumt!

Vad ni har massor med saker inhandlat. Duktiga ni är!
    Fick igår en massa påslakan och lakan till vaggan som min mamma suttit och sytt. Hon har så roligt just nu!

• Torris

Bassekatt: Massor med kramar till Er - och till Emil som är en kämpare! Skönt att höra att han växer till sig.

Och Sannixx som får åka hem med sin Ida. Underbart!!

Cirpen:
    Angående min uppsägning så är den okej, d v s det är en massa uppsägningar på mitt jobb (stooort) och 80 personer måste omplaceras eller så har de inget jobb kvar. De blir erbjudna andra tjänster och då var MIN tjänst en sådan tjänst som andra lätt kan ta över och jag har inte så många år i företaget vilket betyder att jag åker ut.
    Men, det som är positivt i det hela är ju att jag faktiskt är mammaledig vilket gör att uppsägningen inte går igenom förrän jag är tillbaka nästa år, och då har jag tillgodoräknat mig ännu ett i företage och dessutom är det 6 månaders uppsägningstid från företaget. Efter det har jag dessutom 9 månaders förtur till jobb som jag söker...

Men som sagt, allt kan hända på det här året och vem vet?
    Kanske jag hittar något annat eller så finns det plötsligt plats för mig igen där jag jobbar idag? (fast så har vi ju det där med stolthet förstås...)

Må gott allihopa!

• Torris

Ni är fantastiska allihopa här inne.
    Sitter med ett leende när jag läser om hur förvirrade ni är, hur mycket godis och annat gott Ni äter osv.
    JAG ÄR INTE ENSAM!!!!

Ginger: Jag är sjukskriven för just högt blodtryck, men det är ett gränsvärde och efter sjukskrivningen har det inte höjts alls utan ligger på samma.. Så ta det lugnt, behöver inte vara något allvarligt, ganska vanligt att få högre mot slutet dessutom.
    Så länge det inte finns någon äggvita i urinet är det inga problem. Men är det så att du skulle få väldig huvudvärk och yrsel så bör du ta kontakt med BM eller förlossningen!

Min groda där inne är också väldigt aktiv och rör sig en väldig massa ... har inte ens tänkt tanken på att filma magen.
    Det kanske man ska göra! MEn det är ju som Ni säger...verkar bli "blyg" bara för att man ska visa andra.
    Men ibland så lyckas jag..hehe

• Torris

WOW! Vi har fått en till bebis i tråden!
    Det börjar ju verkligen närma sig för de flesta.

Själv tror jag inte på att den här lilla/e krabaten vill ut - för några direkta känningar har jag ju inte.
    (BF 6 mars)
    Tror stenhårt på att jag kommer gå över tiden med två veckor..
    Tråkigt, men lika bra att vara inställd på det så blir det en glad överraskning om det händer tidigare?!

Har köpt en amingsbh som jag inte vet om jag kommer kunna ha när mjölken rinner till, men något måste man ju ha. Tänkte som många NI andra att man får försöka komma iväg och handla sen när man vet ungefär hur stor man behöver. Däremot har jag faktiskt också inhandlat en sån där nät från Apoteket - om inte annat så kan den nog vara skön på natten och om man får väldigt ont i bröstvårtorna (vilket säkert är trolligt)

Onsdag hade varit trevligt att följa med Er på lunch för en gångs skull - men då ska jag till min BM (som jag är hos en gång i veckan pga högt blodtryck) så jag hoppas Ni äter åt mig med!

Ha en underbar helg allihopa!

• Torris

Välkommen hem Cirpen!!!
    Berätta gärna mer när du har ork och tid, skönt för Er att ha kommit hem så snabbt ändå.
    Vilken konstig känsla det måste vara...att vara tre när man åker hem!?

Lycka till med pumpandet!

• Torris

Angelicious:
    jag har som Du, trycket i bäckenet.
    Så fort jag försöker komma upp ur sängen (särskilt om jag legat på sidan) så känns det som om hela bäckenet är snett och jag kan knappt sitta upp! Men det ordnar till sig, men det är svårt att gå.
    Försöker ju vara ute och promenera, men det är så svårt.
    Får ont i svanken med en gång och måste stå och hänga här och där.

Min BM sa att det värsta jag kan göra just nu är att dammsuga, diska, skotta snö - för då lutar man sig framåt och tynger ner bäckenet ännu mera. Ligger säkert något i det, för när jag dammsög i torsdags kunde jag inte röra mig mer på den dagen.

Har idag 1 vecka kvar till BF - känner av lite förvärkar (tror jag) och sammandragningar men inte så mycket mer.

Men jag tror att ev den där slemproppen (eller liknande) kom i natten mot måndag. Det vore ju skönt i såna fall, för då går det ju åt rätt håll!

• Torris

Här vaknade man av en blödning!
    Förlossningen vill att jag avvaktar men undrade om jag har värkar... fortsätter blödningen under dagen ska jag åka in för att de ska kolla hur det ser ut. Och så skulle jag dricka kallt för att skrämma upp bebisen för att se om den sparkar...

Har under natten haft mycket värkar som kommit och gått - så jag tar det väldigt lugnt, antar att det ska vara så här!
    Min BM har ju pratat om att man kan blöda.

Tänk om det börjar nu?

Tur att jag har BM-träff idag så kan vi kolla hjärtljud osv.
    SKÖNT!

• Torris

Nu har jag varit hos BM och fick stanna längre för mitt BT var högt!!! Har ju högt annars, därav sjukskrivning, men nu var det ännu högre (150/105), d v s undertrycket har ökat sen sist.
    Fick ligga kvar för att de ville ta vilopuls på mig - men det var verkligen lika högt, ingen skillnad!

Så, då ringde min BM till SöS för att dubbelkolla med dem vad de ville att vi ska göra och har nu fått en tid för koll vid 15-tiden. Då ska de väl köra lite CTG-kurvor, ta blodprov osv för att se hur det verkar med mig och bebisen.
    Har ju inga tecken på Havandeskapsförgiftning, men de kan tydligen spåra det bättre med blodprov så det kommer de väl göra.

Samtidigt så blir det bra, då får de en chans att träffa mig och vi kan "planera" lite inför det stundande.

Undrar om man ska ta med sig väskan ifall det händer något???
    Ingen aning!
    Nä, får säkerligen åka hem igen och så händer inget mer på några veckor...hahaha

hoppas Ni alla har en bra lunch som gick iväg.
    NU ska jag äta en SEMLA!

Kram
    Lenah

• Torris

Ni är alla så snälla...men ingen bebis i sikte inte! haha
    Jag fick gå igenom undersökning av läkare för att kolla just havandeskapsförgitning, men hon trodde inte det var det eftersom inte något egentligen tyder på det förutom just högt blodtryck.

Nu var iaf trycket lägre än vad det var i morse. Tur!
    Ska på koll hos BM på fredag igen (om hon nu har tid för mig)och om jag får någon som helst känning av huvudvärk, spritter i kroppen, ljuskänslighet och flimmer för ögonen osv så ska jag åka in AKUT.

Men annars är det bara avvaktan som gäller...hmmm!
    Det var ju just det som var tråkigt, eller hur var det?

hihi

• Torris

Ginger6:

Nä...jag vet inte riktigt vad Spritter i kroppen betyder...men det var så läkaren uttryckte sig!
    Ja...det låter ju inget vidare att behöva åka två gånger i veckan till BM kanske, å andra sidan kanske det kommer igång av sig självt snart??

Min mamma undrade om de inte sätter igång mig nu när de ändå börjar oroa sig för förgiftning osv och det ändå är så nära inpå?
    Vet faktiskt inte varför det inte ens kom upp på tal.
    De vill väl helst inte göra det kan jag tänka mig...

Swenglish:
    Läkaren sa att just flimmer för ögonen (men ihop med andra symptom antar jag!!) är tecken - men å andra sidan, alla dessa "tecken" är ju vanliga grav.symptom, speciellt i slutet av en graviditet. Så...lite snurrigt är det ju!

Jag får helt enkelt avvakta och coola ner mig lite.

• Torris

Klart du inte ska jobba - chefen måste godta det!!!
    Du har ju sagt till i god tid innan.
    Tänk inte så mycket på det bara, du ska nu bara ta det lugnt och vila och samla krafter inför det som komma skall.
    Finns ingen anledning att Du ska hjälpa dem ur någon slags kris.

Lycka till!

• Torris

Tag Saltsjöbanan från Slussen och gå av vid Sickla (andra stationen från Slussen) - eller någon av alla bussar som går från Slussen, oftast med låga nummer.

Du får promenera en liten bit för att komma ner till Köpkvarteret!

Hoppas Ni får en mysig fika - själv ska jag ta blodtryck hos BM.

• Torris

Jag var nästan på väg att åka in till SöS inatt jag...
    Har haft en hemsk natt med ingen sömn och MASSOR av värkar.
    Det hela började ju med den där blödningen häromdagen, som jag nu konstaterat var slemproppen eller att livmoderhalsen håller på att vidga sig, då blodkärl kan brista!

Sen hade jag ju värkar onsdag-torsdag men det var inga som var jättetäta så jag tog det lugnt...
    Dock fortsatte de under hela dagen!!

Inatt har jag kämpat och trott att jag skulle dö!
    Alltså, jag har hög smärttröskel men när man bara vrider sig av smärtan när en värk sätter in då var inte jag stor på jorden inte... Och värre ska det bli???

Men BM jag pratade med senast på Förlossningen tyckte jag skulle vänta lite, om jag orkade och sen efter det samtalet så trappades värkarna ner och nu har jag dem kanske var 10-20 minut istället...
    Hmm...man blir ju tokig!

trodde för ett ögonblick att jag skulle få träffa bebisen idag!

• Torris

Ja men tjenare allihopa!!!
    Tänk att där försvann jag från jordens yta och sögs upp av något för att sedan komma tillbaka igen några dagar senare - med en liten son!

Åh vad det är häftigt!

tack alla som skrivit och grattat i min gästbok och undrat var jag tagit vägen... Kommer inte ihåg mellan vilka värkar jag var inne och skrev här sist, men tillslut på lördagmorgon vid 5-tiden fick vi åka in, men inte till SöS utan det blev Danderyd.
    Dock fick vi åka hem igen med lite värktabletter så jag skulle kunna sova lite ( hade ju då inte sovit sen typ onsdag).
    Hjälpte ingenting!
    Dagen var mer eller mindre outhärdlig och tillslut vid 16-tiden stod inte maken ut med att se hur värkarna plågade mig så att han själv ringde till SöS och sa att NU KOMMER VI IN!

Och där blev vi kvar...men inte kom det någon bebis förrän vid 22:50 på söndagen, 4 mars, med ett akutsnitt!

Ja...det är inte alltid saker blir som man tänkt sig!

Men lyckliga vi är nu stolta föräldrar till vår fina pojk: Vilgot

Hoppas alla mår bra i tråden - har förstått att det varit en livlig vecka för många. Spännande!
    DÅ är de väl flera som snosar bebis nu kan jag tänka mig.

Många kramar til Er alla!

• Torris

Åh vad härligt ni har det med era bebisar hemma...vad snabbt du fick lämna BB Vivs? Jag trodde aldrig jag skulle få åka hem. Så kändes det iaf...

Hoppas det snart händer något för Er andra också!!

Kommer antagligen få vara utan internet i hela TVÅ veckor med start på fredag...Åhhhh!!!!
    Bara för att Telia har klantat sig!
    Hur ska jag klara mig utan det i två veckor? Fast det är klart, det finns ju en bebis som gärna tar hela min tid, men ändå?
    hihi

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3