• Tainted

mjölk i kylen

hillu, någon som har koll på hur länge mjölken man pumpat ut håller sig i kylen? den ser ju skum ut redan efter en dag..

• Svar på tråden mjölk i kylen
  • Rosa Helenae

osäker men i frysen är det väl tre månader?!

• Tainted

jo det har jag också hört, men får inte ut så mkt och vill inte frysa in förrän man har så det iaf räcker till en måltid, vill då ha det i kylen så länge men vågar inte blanda ny mjölk från morgonen med det man får ut på kvällen..

• Rosa Helenae

ett tips kan vara att frysa in i iskuber.

• MammanMarie

3 dagar..den ser skum ut för att den skiktar sig. Är ju så fet..50% fetthalt fick jag lära mig på BB.. Men bara att skaka så ser det normalt ut igen..

• Cissi76

2 dagar i kyl. Mjölken ska dessutom kylas snabbt under rinnande vatten innan den sätts in i kylen. Kyl en minut bara så att den kommer ner från kroppstemperatur. Pumpar du mer den dagen så kan du fylla på den flaska du redan har stående i kylen, men var då noga med att kyla hela flaskan igen. Stoppa aldrig in kroppsvarm bröstmjölk direkt i kylen.

Fryst mjölk ser lite skum ut när man tinar den, som kräk ungefär men det är helt normalt.

Lärde mig en hel del om pumpning under min tid på neonatal.

• kixan

Ska du frysa den så gäller max en dag.. Ett tips är att frysa i iskubsformer.

• Slottsfru

12 h sa min BM, längre ska inte mjölken stå i kylen innan den används.

• mammapåheltid

på neotal avd så säger dem max 1dygn sen måste den slängas. i frys 3mån. som andra skriver så e iskuber jättebra för då tar man bara upp vad man behöver.

• nervan

mammapåheltid- måste vara olika beroende på vilken neonatlavd man pratar med. Att de aldrig kan säga samma sak... I Linköping där vi låg var det 1 dag om den skulle frysas, 3 dagar om den skulle användas färsk och 6 månader i frysen

• mamman Linda

Olika bud i mellerud...
    Att det ska vara så olika...
    Jag har hört 3 dygn i kyl, 3 mån i frys...
    Men på amningshjälpen står det

Jag har pumpat ur bröstmjölk, hur ska jag förvara den?
    Kyl på en gång, förvara i kylskåp högst 3 dygn, i frysen håller den 6 månader. Tina i vattenbad (inte micro). Mjölken kan lukta lite härsket, men är inte dålig.

Alva, Walter och Leos mamma
  • kixan
    mamman Linda skrev 2006-12-21 11:33:27 följande:
    Olika bud i mellerud...Att det ska vara så olika...Jag har hört 3 dygn i kyl, 3 mån i frys...Men på amningshjälpen står det Jag har pumpat ur bröstmjölk, hur ska jag förvara den?Kyl på en gång, förvara i kylskåp högst 3 dygn, i frysen håller den 6 månader. Tina i vattenbad (inte micro). Mjölken kan lukta lite härsket, men är inte dålig. Alva, Walter och Leos mamma
    Mjölken håller 6 månader i frys, om man är säker på att temperaturen alltid är högst -20 grader. Ofta har man kanske inte sådär jättestor koll på vad för temperatur ens frys håller och då är det säkrare att säga att mjölken håller 3 månader.
  • Schmut

dock,om du pumpar och fyller på, så fyll aldrig på 'ny' mjölk i redan kyld, utan kyl dem var för sig och häll sedan över, annars ökar du risken för bakterietillväxt. fyller du på under dagen, bör du inte spara mjölken i 3 dagar.

• luull

i medeia bröstpumps förpackning står det att man kan frysa in bröstmjölk i 6mån och 12mån om man har 18grader kallt i kylen 3-5 dygn

Svar på tråden mjölk i kylen