• Tutilure

Sy en dopklänning

Är det någon här som har eller vet var man kan få tag i ett mönster till en dopklänning?
    Tänkte sy dopklänningen själv, men jag har aldrig sytt någonting liknande tidigare så då behöver jag ett mönster.

Jag kikar gärna på bilder om ni har på era dopklänningar, för att få lite
    inspiration!

Och jag söker också mönster och bilder på dopmössör.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sy en dopklänning
  • MTB

Min mamma sydde en ljuvlig klänning i linne till Stella, dessvärre fungerar inte mitt bildgalleri just nu men jag har mailat Patrik så förhoppningsvis kan du titta in om någon dag och se den. /Anna

• Tutilure

Tack Anna!
    Jag kikar gärna in när ditt bildgalleri fungerar igen!

Och det ska ju naturligtvis stå dopmössor, inte dopmössör.
    Ibland har man för bråttom

• Alina

Jag gick till en skräddare och fick mönstret uppritat exakt som jag ville ha det. Klänningen blev helt underbar .

Den har en underkjol och sedan en överkjol som är delad hela vägen från livet och ner mitt fram. Livet är rynkat och där fäste jag små lila tygrosor istället för ett band. Tyget är i kritvit batist med en bred, 7 cm, spetskant så jg såg till att spetskanten hamnade längst ner på underkjolen och sedan på överkjolen där den delar sig så att spetsen hamnade på bägge sidor från livet och ner. Sedan gjorde jag små rynkade puffärmar till.

Tyvärr har jag inga digitalbilder på den.

• Tutilure

Kan man göra så Alina?
    Det visste inte jag!
    Det var ju faktiskt väldigt smart, jag ska kolla med en skräddare då.
    Vad fick du betala för mönstret?

Du kan inte ordna några bilder? Det låter jättefint och jag är så nyfiken på hur den ser ut!

• Alina

Jag ska se om jag kan fixa fram några via en släkting, men det kan dröja några dagar .

• Tutilure

Det vore toppen om du kunde fixa fram det, men det är ingen brådska!
    Min bebis kommer inte förrän i mars och det dröjer ju ytterligare några månader efter det innan det blir aktuellt med dop.
    Det är bara jag som vill vara ute i god tid och fundera ut hur jag vill att den ska se ut.

• Alina

Jag tog förresten ett gammalt mönster som skräddaren modifierade efter mina önskemål och storlek.

Tyget kostade 144:- med 50% rabatt och tygåtgången var 2.30.

Jag har fått fler mönster uppritade till mig själv t.ex. kjol och klänning. Perfekt passform och precis som man vill ha det. Sen är det ju jättekul att leta efter tyg OCH att sy.

• ÄngelBängel

Kolla alla bibliotekets nummer av Inge-Lise.
    Där har jag sett att det dyker upp barnkläder då och då, tycker mig komma ihåg att jag sett ett mönster på dopklänning. *klurar*

• Alina

Kolla på floralin och junior och sedan på den dopklänning som heter Vendela. På min dopklänning var överdelen mer enkel och med puffärm istället. Men öppningen från livet och ner ser likadant ut.

www.floralin.se/index.asp

• Sammet

Jag har sett en fin dopklänning på hemslöjden i Falun. Hittar inte telnr. just nu.
    I somras eller förra sommaren...kommer inte ihåg, men där finns ju saker kvar lite längre.
    Den var väldigt enkel i vitt linne med broderade blommor, dem kan man ju hoppa över om man vill
    Man kunde köpa mönster och material och kanske även färdigsydd.

• Tygtiiger

Gå in på en tygaffär och titta i mönsterböckerna, vogue har dyra mönster men lättsydda och blir BRA, burda tycker jag oxå är ok men lite billigare. De brukar ha en del barnkläder och dopklänning borde finnas med. Där finns foton eller teckningar på kläderna.
    Tipset om skräddare var ju lysande.

• Tutilure

Vilken bra sida, Alina!
    Där fick jag många tips!
    Det är precis så som jag vill ha det, med öppningen i fram och så som det var på klänningen.

Ja, just det! Klart att det finns mönster i tygaffärer! Tänkte jag inte ens på.
    Ska gå och kolla i en tygaffär imorgon, det är ju så roligt!

Ingen mer som har tips på sidor med bilder på dopklänningar?

• ÄngelBängel

Borde man inte bara kunna ta ett vanligt mönster på en fin klänning och förlänga kjolen?

Det är jätteenkelt att förlänga mönster. Klipp av alla kjolens mönsterdelar någonstans mitt på (det är bra att välja ett ställe där det inte är så mycket detaljer) Förläng alla delar med lika mycket silkespapper. 3, 4 dm kanske är lagom?

• Alina

Nu har jag uppdaterat mitt galleri med dopklänningen.

• 2SmåPrinsar

Jag sydde dopklänningen själv till min äldsta dotter som nu är 10 år. Hade aldrig sytt kläder innan des men det var inte så svårt med ett bra mönster från en tygaffär. Den klänningen har nu blivit en dopklänning som går i arv. Båda mina döttrar har haft den och sen min brors dotter som jag är gudmor till och nu ska lill*n ha den.

Har tyvärr inga bilder på den men kan fixa om du vill se.

• Tutilure

Bebis 05:
    Om du kan fixa bilder så vore det jättesnällt!
    Och vad bra att du lyckades sy en klänning utan att ha sytt kläder förut, för jag har nämligen heller aldrig sytt kläder, bara gardiner och annat enkelt, så då kanske jag också kan klara av det.
    Jag vill ju så gärna ha en egen som jag har gjort själv. Hoppas också på att min dopklänning ska kunna gå i arv, om den blir fin.

• Ezereht

Man kan ta en av babyns tröjjor och rita av den så får man ett mönster. Det är bara att sy på en kjol på "tröjjbiten", finast brukar det bli om man har "midjan" strax under bröstkorgshöjd. Man kan ju testa sy överdelen först i ett billigt tyg och se att det blir bra innan man ger sig på fintyget. Jag har tänkt sy en dopklänning i naturfärgat linne med grågröna band i hals och midja.

Svar på tråden Sy en dopklänning