• Anonym (sjukintyg)

Sjukintyg till arbetsgivaren, endast sida 2?

Vet ej var jag ska placera detta inlägg riktigt...

Jag är sjukskriven för tillfället. Idag bad min arbetsgivare om att få mitt sjukintyg, så jag mailade honom sida 2 av intyget. Jag har av min läkare fått veta att försäkringskassan skall ha båda sidorna, men arbetsgivaren har endast rätt att se sida 2. Min arbetsgivare skrev tillbaka att han även ville ha sida 1. Kan nån reglerna kring detta? Har han rätt att se sida 1? Jag svarade i alla fall att han ej hade rätt till sida 1, men vore toppen om nån mer här kan bekräfta det...eller komma med nån info om det.

• Svar på tråden Sjukintyg till arbetsgivaren, endast sida 2?
  • jennypennypannkaka

ingen aning.. men puffar för jag vill också veta! =)

• Esprie
    När jag var sjukskriven så ville min arbetsgivare bara ha sidan 2, hon sa att lönekontoret inte hade med att göra varför jag var sjukskriven...

Men vet inte om de kan kräva in sidan 1... ring till facket , de vet säkert!
  • Anonym (sjukintyg)

Bra idé, tack, ska göra det imorgon .
    Nån mer som vet kanske?

• Anonym (sjukintyg)

Puff, puff...nån mer som vet?

• Anonym

Du är inte skyldig att visa det avsnitt där din diagnos står, det kan du täcka över när du tar kopian som ska till jobbet.
    Ring FK:s upplysning och fråga anonymt, det gjorde jag när det var aktuellt för min del.
    Jag ville inte att det skulle pratas och spekuleras på min lilla arbetsplats där alla känner alla.

• Anonym (sjukintyg)

Ok, men det är ju på sida 1 som diagnosen står, så med andra ord har han ej rätt att se den. Ringer ändå facket imorgon tror jag o kanske även FK. Tack för hjälpen .

• Anonym

Jag vet inte om de inte ska ha sida ett, men annars så kan man ju ringa till VC och be om en kopia, det har jag iaf gjort. När jag får mina sjukintyg från läkaren frågar jag alltid efter fler exemplar just för att kunna skicka till alla ställer samt få en egen kopia.

• Tös

Jag vet att man inte behöver visa diagnosen man fått för sin arb.givare. Jag har dock inte fått kläm på om man skall lägga över så rutorna de får är blanka eller om det räcker med att de får sida 2.

Facket vet! Har du ringt dem? Vad sa de?

• Karlavagnen

Täck över diagnosen och kopiera är mitt tips.

• Anonym (sjukintyg)

Jag har pratat med facket och det är endast sida 2 som man skall visa för arbetsgivaren, m a o han har ingen rätt att se min diagnos. Alternativt kan man väl täcka över sida 1 och kopiera som någon skrev, men det är ju bara diagnos som står på sida 1, därför enklare att bara skicka sida 2. Man skall endast informera sin arbetsgivare om sjukdomens längd och omfattning, ej diagnos.

Det trista är att min arbetsgivare ej vill förstå det och påstår att han "minsann aldrig hört talas om detta". Han mailade mig o frågade om jag kanske är sjukskriven p g a fler saker än de jag tidigare berättat för honom. Det är jag ej och oavsett har han ej rätt att fråga det. Fan va ledsen o arg jag blir på knäppa arbetsgivare!

Svar på tråden Sjukintyg till arbetsgivaren, endast sida 2?