• Elinore

Någon som har tips om Basset hound???

Hejsan!!!

Är de tnågon här som har en basset..eller som vet mkt om dessa underbara hundar?

Jag och min man är så sugna på att skaffa en hund..och att vi har varit inne på just basset är dels deras utseende, och att jag har fått intrycket att den gillar att spåra/vill gärna vara mkt i skogen...sen har den en mkt bra storlek....
    (sen är det ju ett plus att inte varje familj har en basset oxå..inte lika vanlig som en labbe eller en tax precis )
    Vår situation just nu är att vi bor i en större lägenhet, inga barn och att hunden skulle inte vara ensam speciellt mkt pga jobb...

Någon som vill komma med tips? Eller vill berätta varför vi absolut inte skall skaffa en basset?

Kramar//E

• Svar på tråden Någon som har tips om Basset hound???
  • Peppa

Ingen erfarenhet MEN det är INTE sunda hundar vi talar om här!

Det räcker väl med att titta på dem för att förstå varför de inte skall få fortsätta se ut som de gör. Googla lite på jakt-basset eller huntinglines - bassethound, så får du se hur de är tänkta att se ut.

Gillar man formatet så är en västgötaspetts eller corgi betydligt friskare.

• TeM

Vi har haft en basset! Tyvärr så var vi tvugna i våras att omplacera honom pga allergi i familjen. Det du bör tänka på innan du skaffar en basset är dess storlek, den är STOR med korta ben. Sedan så får man räkna med en hel del dregglande och slemmande, men har man inget emot sånt så är det bara att köra!

Vår Tobbe är en underbar kille, helt perfekt om man har barn som vi har. Vi är mycket ledsna att vi inte kunde ha honom kvar men som tur är så bor han bara några hus bort hos sin bassetkompis Folke så vi träffar honom ofta!

Vet inte vad mer jag kan säga om rasen men fråga om det är något du undrar!

• Elinore

peppa-som sagt, erfarenhet var det jag var ute efter....

tessanlee åh, tack för ditt svar!!!

kan du inte ebrätta lite mer, hur mkt motionerade ni med han? tävlade ni i någonting? vad vägde han...(dom ser ju inte såå stora ut.men, väger en del )

JA..KANSKE INGA JÄTTEVIKTIGA FRÅGOR..MEN, KUL Å VETA LITE MER FRÅN FOLK SOM HAR HAFT EN I FAMILJEN SAS...

• TeM

Det första året ska man inte "sporta" för mycket med sin basset då de lätt kan bli halt. Vi gick kortare promenader några gånger varje dag, vi bor i villa så han sprang och lekte av sig på gården också. Det är störst risk att de blir halt under första 1,5 åren. Vi var mycket i skogen och det älskade Tobbe. Man ska aldrig ha bråttom när man är ute med en basset för de bara måste lukta på exakt allt!
    När jag hämtade Tobbe i Norge i april -05 så vägde han 5,4 kg, men blev snabbt större! Nu väger han runt 35 kg så det är en stor hund. En basset kanske inte ser så stor ut på bild men är en väldigt stor och kanske framför allt en lång hund, Tobbe lyckades nalla saker från köksbänkar bla. Vi hann inte tävla i något med honom men hade tänkt ställa ut honom. Jag tycker att bassets är helt underbara hundar med humor och glimten i ögat!
    Känner du att du har tid och det gäller ju vilken ras du än tänkt dej så kan jag rekommendera en basset som familjehund!

• TeM

Jag la in en bild på Tobbe i mitt galleri där han sitter i köket och känner den underbart goda lukten från vår middag som står på spisen.....mums!

• Elinore

tessan..åååh... vilken söting..jag ler ju med hela ansiktet när jag ser han vad snäll du är som berättar lite...

jag e fräck å ställer lite mer frågor..

tror du att det passar som en första hund?

Vi har 2 katter redan...tror du att det funkar..(e ju såklart olika till hund till hund..men, den verkar ju vara en snäll ras)
    slänger in det där med barn oxå..... förhoppningsvis så skaffar vi en basset till sommaren..å får bebisen kanske ett år efter vi köpt hunden... vad tror du om det?

är det en envis hund?

hehe...måånga fånigra frågor kanske.. men, det är så sällan man ser nån med erfarenhet.. det brukar bara va :men äääh..köp inte en sån hund..du ser ju hur den ser ut? det kan aldrig va nyttigt..bla bla.. :-d

• TeM

Vi hade också katt och det fungerade jättebra, katten var dock helt dyngblöt ofta då Tobbe dregglade ner henne. Men han älskade henne och hon tyckte nog att han var väldigt jobbig! Ja, bassets är jättesnälla hundar och passar som sagt mycket bra om man har/ska ha barn.
    Jag vet inte om jag skulle rekommendera en basset som första hund men har du någon kunnig hundmänniska i din närhet så kan du ju få mycket råd. Tänk noga efter vad som är viktigt för just er, så att du är säker på vad du ger dej in i och detta gäller ju självklart också vilken hund man än tänk sej.

Nu ska jag sussa men jag kollar in imorgon!

• Splach

vi hade en basset när jag var mindre, vi fick han från en som vanskötte han, så han åt allt pg av att han inte fått någon mat..

Minns inte så mycket om han, men minns att när man klippt klorna, var man tvungen att sätta up öronen på han eller fila klorna runda, för annars rev han sönder öronen när han sprang/gick..

Men ska du skaffa dej en basset, skaffa dej en jaktbasset, och inte en utställningsbasset, det är utställningsbasset som magarna hänger i marken på osv osv..
    Det gör dom inte på jakt basset!

• Elinore

splach-- tack för infon.. vet du var man kan skaffa sig en jaktbasse..alla vovvar jag kikat på är ju mer eller mindre utställningshundar...

Svar på tråden Någon som har tips om Basset hound???