FÅr hålla med Signhild, om att jag är trött på att försvara Basset Hound, men jag tycker samtidigt att det är väldigt intressant att få höra andras åsikter och synpunkter.
Min mamma föder inte upp, och har aldrig gjort, kommer förmodligen aldrig göra det heller. Men hon tycker precis som jag att det är väldigt intressant att få prata basset hound. Vi har haft basset hound sedan 1994, och har sett rasen förvandlas till det värre.
JO, tyvärr Signhild så finns det "2 läger" inom Basset hound, en som är för utställningar och den andra som vill ha jakt. Precis som om att schäfern är uppdelad i utställning coh bruks, så finns det även så i Basset Hound. Men jaktbasseten syns inte, såvida du inte håller på med viltspår eller drev. Och ja, jag anser att viltspår klassas till jakt eftersom hunden får använda sin näsa.
Peppa, den typen av jaktbasset du menar är förmodligen Basset artesiend normad, en likande ras till Basset Hounden men mycket mer smärt och mer vanlig i jakt.
Min familj har haft många bassets hounds, och flertalet har gått alldeleles utmärkt att ha lösa i skogen. Vi älskar att gå i skogen , vilket en basset hound passar utmärkt till trots sin skinnighet!
Min älskade svarta Basset tränade jag lydnad med, hemma iofs eftersom han led av olika sjukdomar så vi aldrig kom igång ordentligt. Innan vi visste vad det var för sjukdom så ville jag inte ha honom på brukshundsklubben. Det finns även ett fåtal basset hound som tävlat i lydnad, så det går alldels utmärkt. Men visst det är en envis ras, det gäller bara att vara envisare =). Det finns en agilitybasset hound ifrån samma toppkennel som syns mest i utställningsringen. Uppfödaren ifråga har mer än bara "stackarna som vaggar omkring i utställningsringarna", men det är ju dom som syns mest.
Basset Hounden är en väldigt underbar hundras som är värd varje minut man frå emd dom, och mer än bara en stackare som vaggar runt i en ring....