• Elinore

Någon som har tips om Basset hound???

Hejsan!!!

Är de tnågon här som har en basset..eller som vet mkt om dessa underbara hundar?

Jag och min man är så sugna på att skaffa en hund..och att vi har varit inne på just basset är dels deras utseende, och att jag har fått intrycket att den gillar att spåra/vill gärna vara mkt i skogen...sen har den en mkt bra storlek....
    (sen är det ju ett plus att inte varje familj har en basset oxå..inte lika vanlig som en labbe eller en tax precis )
    Vår situation just nu är att vi bor i en större lägenhet, inga barn och att hunden skulle inte vara ensam speciellt mkt pga jobb...

Någon som vill komma med tips? Eller vill berätta varför vi absolut inte skall skaffa en basset?

Kramar//E

• Svar på tråden Någon som har tips om Basset hound???
  • Splach
    Elinore skrev 2006-12-20 18:37:15 följande:
    splach-- tack för infon.. vet du var man kan skaffa sig en jaktbasse..alla vovvar jag kikat på är ju mer eller mindre utställningshundar...
    gå in via skk, på olika kennlar, där finns säkert någon kennel som föder up jakt basset, annars får du gå in via olika jaktklubbar, eller söka på Google, efter jaktbasset..
  • Ancha

Min mamma har en basset tik, en utställnings basset vars inte magen hänger ner i backen.
    Hon är helt underbart snäll, harmonisk, pigg, envis som de flesta hundar är. Hon älskar att lufsa runt på tomten och bara vara men en skogs promenad tackar hon aldrig nej till

Jag kan inte säga nå negativt om henne annat än att hon fäller lite mycke för min smak.

Tycker att ni ska åka runt och hälsa på lite basset hundar och bilda er en uppfattning om dom. Det funkar aldeles utmärkt att ha en hund i lgh så länge dem får motionen de behöver.

Ps. Vill du se bild på mammas basset så skicka mig ett pm så kan du få en länk till bild.

• Elinore

ancha-- tack så mkt för svaret..har gjort ett inlägg i din gästbok

• KisseNova

Ett tips är att kolla min sida.

Jag är väldigt insatt i rasen, har tex jobbat på Danmarks största basset hound kennel (Longbodys), ägt 2 basset själv och min mamma har en basset hound just nu. Hon heter förresten Brittanne här inne på FL, jag VET att hon älskar att prata Basset Hound.

Kolla gärna www.bassethound.se, Du kan få mailen till min mamma, jag lovar att hon hjälper dig gärna med att hitta rätt i "uppfödar-träsket" om vilka som har jaktbasset hound, utställningsbasset hound med mera.

Lycka till med en underbar ras, jag var 13 år när jag själv köpte min basset hound hane, en underbar förstaras =)

• KisseNova
    Peppa skrev 2006-12-19 23:06:21 följande:
    Ingen erfarenhet MEN det är INTE sunda hundar vi talar om här! Det räcker väl med att titta på dem för att förstå varför de inte skall få fortsätta se ut som de gör. Googla lite på jakt-basset eller huntinglines - bassethound, så får du se hur de är tänkta att se ut.Gillar man formatet så är en västgötaspetts eller corgi betydligt friskare.
    Men snälla, sätt dig in i rasen innan du dömer. vet du ens vad som händer i basset hound -världen, vilka som föder upp dom extrema bassarna och vilka som föder upp jaktbasset hound? låter inte så..
  • Peppa

Jag har läst på både om jaktbassets och sett stackarna som vaggar omkring i utställningsringarna. De sistnämnda kallar väl ingen sund människa för en bra konstruktion på hund??

Om man däremot tittar på de som har jak-bassets ute i europa och som använder hundarna till aktiv jakt så ser man en markant skillnad, förnekar du att dessa hundar är sundare och mer rörliga?

Jag hoppas verkligen att utställningsfixerade uppfödare tänker om och börjar avla på på jakt och sundhet. Om det är det din mamma gör så ska hon ha en applåd! Om inte.. tja. Då står min åsikt kvar.

• signhild

Jag har två, har haft fler tidigare. Jag är jätteless på att försvara min ras!!!!! En basset hound är INTE någon osund ras. Om det finns osunda individer på utställningar så har det inget med rasen som sådan att göra! Du kan lätt få en lika osund labrador eller cocker genom att jojo-banta den som valp och sedan göda den till gigantisk storlek. En rätt skött basset är en sund jakthund utan sjukdomar, utan dålig rygg osv. Det finns inte två raser inom basset - utställning eller jakt. Det finns bara olika sätt att behandla hunden på.

En basset passar INTE vem som helst. Det är en jakthund med mycket jaktinstinkt så det går sällan att ha dem lösa i skog och mark. Mina jagar allt. Särskillt när de är två eller fler ihop. När de fått ett spår lyssnar de inte på något utan följer spåret som om de vore hypnotiserade.
    En basset har normal inlärningsförmåga, men lyder bara när den själv vill. Alltså kan du träna den till vad som helst, men räkna inte med att den ska lyda dig. Spår är annars vad som ligger den för.
    En basset gillar inte att vara ensam. Alls! Ingen av våra har trivts som ensam hund och det är därför de alltid varit minst två. Däremot har de oftast lätt för att umgås med andra hundar och husdjur. Sociala hundar!
    En bassetägare måste ha ett mycket stort mått av tålamod. Både vad gäller avsaknaden på lydnad, svårhet med rumsrenhetsträning (de är ofta sena), ylande och envishet. Tillbaka får man en trygg och kärvänlig bästis. En pålitlig barnhund (om man tränar hund och barn på att umgås såklart) och en långsam, men uthållig promenadkompis.

Om de är lika underbara som de ser ut? Ja, om du tror att du kan leva med deras envishet så är det verkligen det!!!

• KisseNova

FÅr hålla med Signhild, om att jag är trött på att försvara Basset Hound, men jag tycker samtidigt att det är väldigt intressant att få höra andras åsikter och synpunkter.

Min mamma föder inte upp, och har aldrig gjort, kommer förmodligen aldrig göra det heller. Men hon tycker precis som jag att det är väldigt intressant att få prata basset hound. Vi har haft basset hound sedan 1994, och har sett rasen förvandlas till det värre.

JO, tyvärr Signhild så finns det "2 läger" inom Basset hound, en som är för utställningar och den andra som vill ha jakt. Precis som om att schäfern är uppdelad i utställning coh bruks, så finns det även så i Basset Hound. Men jaktbasseten syns inte, såvida du inte håller på med viltspår eller drev. Och ja, jag anser att viltspår klassas till jakt eftersom hunden får använda sin näsa.

Peppa, den typen av jaktbasset du menar är förmodligen Basset artesiend normad, en likande ras till Basset Hounden men mycket mer smärt och mer vanlig i jakt.

Min familj har haft många bassets hounds, och flertalet har gått alldeleles utmärkt att ha lösa i skogen.  Vi älskar att gå i skogen , vilket en basset hound passar utmärkt till trots sin skinnighet!

Min älskade svarta Basset tränade jag lydnad med, hemma iofs eftersom han led av olika sjukdomar så vi aldrig kom igång ordentligt. Innan vi visste vad det var för sjukdom så ville jag inte ha honom på brukshundsklubben. Det finns även ett fåtal basset hound som tävlat i lydnad, så det går alldels utmärkt. Men visst det är en envis ras, det gäller bara att vara envisare =). Det finns en agilitybasset hound ifrån samma toppkennel som syns mest i utställningsringen. Uppfödaren ifråga har mer än bara "stackarna som vaggar omkring i utställningsringarna", men det är ju dom som syns mest.

Basset Hounden är en väldigt underbar hundras som är värd varje minut man frå emd dom, och mer än bara en stackare som vaggar runt i en ring....

• KisseNova

Vill tipsa om http://www.sbak.nu/ , där man ser en klar skillnad på Basset artsiend normad och basset hound.

Basset finns i 6 raser...

*Basset Hound
    *Basset Artsiend Normand
    *Basset Fauve de Bretagne
    *Basset Griffon Vendeen  (finns både Grand & Petit)
    *Basset Bleu de Gascogne

• brittanne

Tycker att du fått många bra svar av KisseNova.

Själv har jag då haft Basset Hound sedan -94 och håller med om att många (inte alla)har fått fram alldeles för låga och skinniga Basset,det är i grund och botten en drivande hund som måste kunna röra sig fritt, (själv föredrar jag dom som är lite stramare och högre.)

Basseten är en underbar hund som man verkligen måste lära känna innan man uttalar sig om dom, visst finns det rasbundna sjukdomar även här, men säg den ras som inte har det.

En Basset passar alldeles utmärkt i lägenhet, visserligen tar den stor plats, för det är en stor hund i litet format.

Visserligen har dom lite svårt att vara ensamma men med rätt träning så klara dom det också.

Jag och KisseNova har ALLTID haft våra Bassar lösa när vi gått i skogen och det har aldrig varit några problem, dom har lyssnat och inte lämnat vår sida, så visst går det att lösträna en Basset.

Den som jag har nu går också alltid lös när vi går skogspromenader och han viker inte från min sida och då har han bara bott hos mig sedan aug -06 och är 3 år.

Elinore : vill du veta mer eller ha hjälp, PM:a mig.

Basset Hound är världens mysigaste hundras

• Längtar

Basset Petit Griffon Vendeen hane har mina föräldrar,helt underbar.Tror att han är en rottweiler.

• KisseNova

Längtar ; det låter ju som en bestämd liten hund =)

Svar på tråden Någon som har tips om Basset hound???