• Roura

Hur klär man en vägg i tyg??

Hej!
    Har ett otroligt tråkigt kök som jag skulle vilja fixa till lite.
    Köket är avlångt med plats för matbord längst bort vid fönstret.
    Jag skulle vilja att det skiljde sej lite på platserna där man lagar maten och äter maten..
    Funderar på att klä den lilla platsen där bordet står i nått snyggt tyg men det kanske är svårt att få fint??
    Är det nån som har något tips hur man kan göra??
    Mvh Axxa

• Svar på tråden Hur klär man en vägg i tyg??
  • meya

Köp nåt snyggt tyg, så stort som du vill ha och sätt rundstavar upptill och nertill, samt ett band att hänga det i, så blir det som en tavla som du kan byta ut efter säsong. Jättesnyggt!

• Jossebell

Ett annat alternativ är att skapa en ram som man sedan spänner upp tyget runt. Som en målares duk.

• therre

jag skulle nog göra som meya förklarat efter som att tyg i kök blir flottiga av all matlagning och då är det ju inte speciellt lyckat om det sitter fastlimmat på väggen. ska du limma fast det på väggen kanske det går att lacka över så det blir typ tapetliknande och på så sätt skydda tyget.

• Roura

Hej!
    jag tror inte att tyget skulle bli flottigt i allefall för det är en bit ifrån där man lagar maten men det kanske är bra om man kan ta ner dom ändå iafll det blir smuts eller nått.
    Eller om kissen börjar klättra i dom
    Men jag vet inte vad som blir bäst så inte skarvarna syns?
    Då kanske det skulle va bättre med nån slags ram.
    Hmm, det är svårt det här
    Tack för tipsen i allefall!!

• therre

roura -> osen sprider sej ju i hela rummet och säg efter 2-3 år så lär det nog vara ganska ingrott i flott

fota sedan så vi får se hur det blir om du tänker sätta upp tyget!

• Sammet

Jag tänker...
    Det ska nog vara lite grövre/stadigare tyg.
    Har inte Ernst gjort det på något sommartorp?!
    Kolla på deras hemsida, så får du säkert tips.
    Men jag är också tveksam till kök och os och så, men du vet ju bäst hur det ser ut.
    Jag tror det blir jättesnyggt med en tygvägg, har själv funderat på det

• Dramaonline

Detta har jag sett.... på Room Service, minst två gånger. Ena gången när de gjorde om på en husbåt, andra gången när de gjorde om i ett vardagsrum uppe i ett torn.

De hade tyg i stället för tapet, helt enkelt, så de täckte precis hela väggen. De fäste tyget högst upp och ner.

I husbåten fäste de dem i lister i kanterna, det var jättenoga att det var slätt och mönstret var rakt.

Fast i tornet tror jag bara de nitade fast det, eller kanske spikade med spikpistol.

• therre

dramaonline -> tänkte faktiskt på det avsnittet i roomservice då det handlade om vattentornet när jag läste tråden

Svar på tråden Hur klär man en vägg i tyg??