• Celice

När era hundar åt choklad....

Min lilla voffse lyckades under de 10min jag va borta glufsa i sig 4 sjöfrukter, eftersom de va 52% mörk choklad i ringde jag giftinfo och de tyckte jag skulle åka till veterinären, kom dit försent för att han skulle kunna kräka upp de, de hade redan gått ut i systemet, så nu ligger han på sjukhuset o får dropp o kol, så hoooppppas att han klarar sig utan några större men.
    Vad har ni för erfarenheter av choklad o hundar?
    Några lugnande ord?

Storken beräknas komma 070307
  • Svar på tråden När era hundar åt choklad....
  • FruMarie

All choklad är farligt för hund.
    Ska man ge dem choklad så ge dem hundchoklad.
    Vanlig choklad tål inte deras kropp att bryta ner.
    Även om det inte "hänt" något så gör det de förr eller senare.

Marie - 17 års erfarenhet av hästar
  • FruMarie

Jag har haft hund sedan 4 års ålder och jag har sett vad som händr när en hund äter choklad

Marie - 17 års erfarenhet av hästar
  • veronicaermanbriks
    FruMarie skrev 2006-12-20 21:55:59 följande:
    Jag har haft hund sedan 4 års ålder och jag har sett vad som händr när en hund äter choklad Marie - 17 års erfarenhet av hästar
    Choklad är verkligen inte bra för hundar och det trodde jag alla redan visste...!
    Även lök är giftigt för en hund!
    Shit happens and then you die...God jul
  • Me like You

våran hund får choklad när vi själva äter...inga mängder dock...han har aldrig reagerat på de...

å på länken i början av ts stog det att 100g va inget farligt på en 10kg hund som vi har!

å vi äter mest dumle å de kunde han äta hela 200 g....

• Rottis77

En liten choklad bit ibland till hunden är inte farligt, så länge det inte är extremt hög kakao mängd i. Självklart ska man inte stoppa det i hunden hela tiden, man får ju använda sunt förnyft.

God Jul alla.

• veronicaermanbriks
    Vill ha bebis nu skrev 2006-12-20 22:05:51 följande:
    våran hund får choklad när vi själva äter...inga mängder dock...han har aldrig reagerat på de...å på länken i början av ts stog det att 100g va inget farligt på en 10kg hund som vi har!å vi äter mest dumle å de kunde han äta hela 200 g....
    men om er hund får choklad varje gång ni äter dt så kan jag lova att den har fått i sig de 100 g och mer. Det är inte bra med choklad och man gör inte hunden någon tjänst genom att ge den det bara för att den tycker det är gott. Bättre att i så fall ge en köttbulle.
    Shit happens and then you die...God jul
  • Trocadero

En fråga, stekt lök i mat är det också farligt? *Sorry TS lånar din tråd ett ögonblick*

Jag vet att choklad är giftigt för hundar och rå lök men stekt då..?

• teijasmamma

köttbulle va hundar ska bara ha hundmat köttbullar e väl inte hund mat hahahahahaha

• Mirris

"Chokladförgiftning

Det är inte bara människor som tycker om choklad, även våra hundar äter med förtjusning choklad om de kommer åt. Choklad innehåller ämnet teobromin som är giftigt för hundar. Även små mängder som ges vid upprepade tillfällen kan ge förgiftning eftersom teobromin bryts ned mycket långsamt hos hund. Ju finare och mörkare choklad desto farligare, eftersom halten teobromin är väsentligt högre än i ljus choklad.
    Även i den mörka chokladen varierar teobrominhalten, mellan 4,5 till 16 milligram per gram choklad. Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt och dödlig dos är 90 till 250 milligram per kilo kroppsvikt. Det innebär att en liten hund som väger 5 kg, kan bli förgiftad av 1 1/2 gram riktigt fin mörk choklad med hög teobrominhalt. Samma hund kan i värsta fall avlida av 6 gram.

Symptom på chokladförgiftning

Efter 4-5 timmar börjar man att se symptomen och symptomen är många. Teobromin är ett stimulerande medel så hunden kan bli orolig, upphetsad, darra, få hjärtklappning, oregelbunden puls, kräkningar, diarré, ökad urinproduktion, ökad törst, epilepsiliknande anfall med kramper, medvetslöshet och död.

Framkalla kräkning

Om man vet att hunden ätit choklad nyligen bör man snarast försöka att framkalla kräkning. Det bästa är att söka veterinär som ger kräkmedel i injektionsform. Ju mindre mängd teobromin som hinner tas upp desto bättre. Till veterinären bör man ta med chokladförpackningen så att man kan räkna ut hur mycket teobromin som hunden har fått i sig. Har det gått längre tid sedan chokladätningen ger man aktivt kol som binder giftet, förutsatt att hunden är vid fullt medvetande. Det finns inget speciellt motgift mot teobromin, så behandlingen går ut på att påskynda utsöndringen genom dropp direkt i blodet. Man kan också behöva medicinera för kramper eller påverkan på hjärtat. Behandlingen kan behöva pågå under flera dygn eftersom utsöndringen är så långsam.
    De hundar som överlever brukar bli helt återställda."

Hämtat från www.veth.se/article_detail.php

Svar på tråden När era hundar åt choklad....