• Anonym (Julefrid)

Känner mig inte välkommen hem i jul....

Med "hem" menar jag hem till mina föräldrar.
    Förra julen var vi hos mig och min man när vi precis kommit hem från BB.
    Mina föräldrar är överlyckliga över sitt barnbarn, och jag frågade därför om vi skulle komma hem till dom denna jul. Tänkte att dom säkert ville vara med sitt barnbarn.

Dom sa att det gick bra att vi kom. Men nu känner jag mig inte längre välkommen.
    För min mamma verkar det nu ha blivit en börda att vi ska komma.
    Saken är den att min pappa ska opereras strax efter jul, efter att ha fått cancerbesked.
    Och förutom mig och min man och vårt barn, så kände de sig även "tvingade" att bjuda min farmor, faster och kusin. Trots att de egentligen inte vill det innerst inne.
    Men för att slippa dåligt samvete så är dom nu också bjudna.

Och då får jag idag höra av min mamma när jag ringer: Jaha, nu skulle allt komma på samma gång, och så skulle vi hålla i julen...jaha..suck, ja, sen efter jul så ska vi bara ta det lugnt, då blir det inget på länge.

Dessutom så hade vi för några helger sen kalas för vårt barn som fyllde 1 år. Dagen innan hade mina föräldrar varit på julbord. Veckan efter sa min mamma att nu skulle dom bara ta det lugnt denna helg efter allt ståhej, för det hade varit så jobbigt.

Nu frågar jag mig, vad vill hon få mig att känna??

Att jag ska ha dåligt samvete för att jag ville ha kalas för min son just den helgen hon skulle på julbord dagen innan?
    Att jag inte ska känna mig välkommen hem till dom på julafton, för att det är så besvärligt just nu för dom att ha folk ditbjudna?

Känner mig som en pest, som bara vill tränga mig på.
    Känner mig oälskad. Och minnen sen jag var liten tränger sig på och gör ont igen.

Kan också tillägga att när hon själv vill hälsa på hos oss, då bjuder de in sig själva, och skiter i om vi har mycket att göra.
    Men så fort man ringer dit och frågar om vi kan ta en kopp kaffe hemma hos dom för att vi har vägarna förbi...ja då kan det bli en massa bortförklaringar till varför dom inte kan.

Som tur är så bor vi idag 7 mil från varandra. Och jag kan avgöra hur mycket jag vill umgås.

Vill stötta min mamma nu när pappa ska opereras, men känner att hon stöter bort mig, och inte vill ha mig där. Hon spelar som om hon vet allt om pappas sjukdom, och jag ska inte komma och tro att jag kan något.

Ledsen är jag. Och känner mig liten igen.

• Svar på tråden Känner mig inte välkommen hem i jul....
  • elrovi

Känner ju inte till hela din bakgrund men du ska nog inte ta det så personligt, de tänker säkert mycket på operationen, kanske är oroliga över detta? Ni kan inte åka dit tidigare och hjälpa till alt ta med er mat så din mamma får lite avlastning om hon nu tycker det är jobbigt?

• sweetmommy

Alltså det är ju svårt att egentligen ge några goda råd eftersom jag inte har någon aning om hur relation sett ut sen tidigare, men att döma av det du skriver så verkar det inte ha varit 100 %.igt bra... Men mitt råd till dig är nog att verkligen fråga din mamma rätt ut om hon inte vill att ni ska komma och i så fall kan du säga ex. att ni kan komma en annan av juldagarna istället... Det kan ju också bero på att din mamma är så orolig över att din pappa är sjuk så hon kanske inte orkar känna riktig julglädje. Men om ni far dit så kan du hjälpa din mamma så mycket du bara kan, ex. diska, duka fram, kanske ta med någon god efterrätt, ge henne en personlig julklapp helt enkelt visa henne hur mycket du uppskattar henne..

• Anonym (Julefrid)

Hej!
    vi ska åka dit tidigare, och ta med mat. Det var mitt förslag.

Anledningen till att jag tar det personligt är för att det i alla tider har varit så här.

Förstår att dom är oroliga just nu, och vill stötta, men som sagt inte lätt att få komma nära.

Min man är inte alls glad för att åka dit just nu, när det känns som att det mest är en börda för dom.

• elrovi

Men om det känns jobbigt för er, och din mamma också verkar tycka att det är det....ska ni inte ställa in julfirandet hos dem och träffas vid en annan tidpunkt i stället?

• sweetmommy

Men var då ärlig och fråga henne OM ni är en börda, det kanske är bara vad ni tror...

• Bo Peep

Men ni kanske skulle låta bli att åka dit i jul? Säg att det verkar vara mycekt för dem och att ni istället kan ses när din pappa återhämtat sig från sin operation? Det är ju inte för sent att ändra planerna för julen.

• Anonym (Julefrid)

Nu har dom bjudit in både farmor faster och kusin i veckan också, så dom planerar inte att ställa in.
    Och jag vill gärna träffa pappa innan han åker in på sjukhuset.
    Att det känns jobbigt för mig är enbart för att hon verkar tycka det är en börda att vi kommer.

Jag önskar att HON kunde prata klartext med mig istället för en gångs skull i livet, istället för att sätta knivar i ryggen som jag själv ska dra ut och försöka fatta innebörden med...

• elrovi

ja, det enda du kan göra då är att du får ta upp det med henne eller gå runt och må dåligt.

• sweetmommy

men fråga henne då...

• Anonym (Julefrid)

Jag skickade nyss ett sms, där jag frågar snällt om det blir för jobbigt för dom att ha julen, och att dom isåfall ska säga till, och att jag tänker på att dom ska må bra.
    Få se vad hon svarar.

Svar på tråden Känner mig inte välkommen hem i jul....