• Nicola

Ont när tänderna kommer - hjälp finns?

Jag har hört att det finns smärtstillande att lägga i munnen (på tandkjöttet) när tänderna är påväg upp.
    Vet ni vad jag menar och i så fall vad det heter.

• Svar på tråden Ont när tänderna kommer - hjälp finns?
  • Tronte

Hej!

Jag vet att man kan ta lite alvedon och gnida mot tandköttet när tänder är på gång. Annars så får man kyla ner en bitring i kylen och ge till barnet.

• Stora

Jag läste någonstans att en kyld frottehandduk var bra. Bitringarna är ju ganska hårda efter att de kört med dem i munnen ett tag blir de rätt ömma. Då kanske det funkar bättre med en kall frottéhandduk??

• Nicola

Jag har hittat produkten på apoteket - dentinox.
    Det är super!
    Tack iallafall.

• Pyris

Vet att det finns preparat i Norge o Tyskland som dom säljer där som bedöver tandköttet...
    Men att dom inte sålde det här i Sverige...
    Hampus har precis fått den 4:e tanden och jag kan säga att vi har haft ett rent helvete här hemma...

Ska genast bege mig till apoteket och köpa sånt. Är det receptfritt????

• Tjockepoffa

Vad är det? Vad gör det?

• Maja Gräddnos

De tips vi fått på BVC var att gnida in tandköttet med flytande alvedon, samt att borsta med en liten tandborste. BVC-sköterskan menade att de kan bli gnälliga för att det kliar så förfärligt.

• Pyff

Skäll inte på mig nu för det är inte mitt påhitt men......................en kompis till mig sa att hon hört på tv att de sa att man kunde gnida in tandköttet med rödvin! Inget jag tänkt testa men men......

• Nicola

Å äntlligen något positivt med Norge
    Det stämmer att jag köpt dett på norsk apotek.
    Det är dunder-bra och helt ofarligt. Kan användas varje dag.
    Vår dotter har blivit en annan baby sen vi började använda det på kvällarna.

• Hilti

Ojj...hva kul at Norge har noe som Sverige ikke har

Nicola->Er det lang holdbarhet på produktet? Om det er det skal jeg be mine foreldre ta med til jul

• miya

Finns en salva på apoteket som heter Hibitan (tror jag stavat det rätt) den är lätt bedövande, men va jättenoga med ALLT bedövande så dom inte får på tungan för mycket för då kan dom "tappa bak" den när dom somnar, dvs att tungan faller neråt eftersom de inte "känner" den på samma vis.
    Hibitan ska vara jättebra säger dom som vet, jag har aldrig provat utan jag har lagt vatten bitringen i frysen så den varit nästan genomfrusen och sedan gett den...funkar dunder

• Nicola

Hilti = jag köpte det nu och den flaskan går ut september 2006 - så svaret är att det är långhållbarhet

• Pyris

Nicola:
    Det som du nämnde - dentinox - det finns inte här i Sverige då???

• Catte

Jag har bett min svärmor i England att köpa gel som man baddar på tandköttet. Det ska tydligen vara super! Hoppas det hjälper bara. Undra varför det inte finns i Sverige?

• Bebis04

Jag har oxå en beställning ifrån USA med sånt där medel. Dem första två tänderna var INTE roliga!!!! Hoppas att det där medlet hjälper.

• JennyOEmilia

Jag tror att man kan köpa sånt här i Spanien också. Varför säljs det inte i Sverige?

Dumt... många verkar ju använda det i allfall.

Svar på tråden Ont när tänderna kommer - hjälp finns?