• Klossen

Metformin?

Hej!

jag fick ta Metformin i ca 2 månader i våras inför vårt 2:a IVF.
    3 tabletter morgon middag och kväll.
    Jag mådde inte särskilt bra av det och det hann inte ge någon större effekt då jag inte hann ta det så länge.
    Nu inför vårt 4:e IVF så har jag blivit ordinerad 4 tabletter metformin om dagen i 3-4 månader. Plus att försöka gå ned i vikt ca 5-10%. Jag har börjat med 2 tabletter om dagen sen igår. Det känns ungefär som om jag vore magsjuk, uuurrkk! Hoppas att det går över snart så att jag kan öka dosen enligt läkarens ordination.

Har ni några tips om vad man kan göra för att minska bieffekterna? Är det någon som vet ifall det är någon nackdel att äta Metformin samtidigt som man kör GI diet med ökat protein?

MVH,
    Klossen

• Klossen

Tack Liselotte för ditt svar!
    Hur går det för dig? Tar du metformin fortfarande och hur mår du av det?

• Klossen

Jag behöver också gå ner. ca 10 kg till att börja med.
    Är 90 kg idag och 170 cm lång. Cykeln är normalt 30-32 dagar men efter 3 IVF förra året så är det lite konstigt nu.

Även jag fick tipset om Itrim och jag tror också att de är bra. Det är nog väl investerade pengar tror jag. För ca 5 år sedan gick jag på gym och hade personlig tränare. Det var dyrt men hur bra som helst. Lärde mig massor om både kost och motion.
    Det viktiga är att man har ett program som är anpassat till en själv och någon som "jagar" en. Är fortfarande sur på mig själv att jag tappade kontrollen och gick upp igen några år senare.
    Men nu vet jag vad jag behöver göra för att gå ner i alla fall.

Svar på tråden Metformin?