• Anonym (spiralen)

Ni med kopparspiral. Hur mycket blöder ni då ni har mens?

Ja, alltså,jag satte in en kopparspiral för ett par veckor sen ungefär, och hade beräknat min mens (som alltid brukar vara grymt punktlig) till idag. Började dock blöda lite, lite redan i lördags, men det har inte varit mer än att jag behövt använda trosskydd, och det har inte varit hela tiden, men lite varje dag. Nu verkar det dock som om det "kommit igång på allvar" liksom, och det har blivit mer som "vanlig" mens. Nu undrar jag alltså hur ni andra har det med mensen. Av ren nyfikenhet liksom. Jag vet att man kan ha lite längre mensperioder, men man vill ju inte gå omkring och blöda i två veckor heller liksom.

• Svar på tråden Ni med kopparspiral. Hur mycket blöder ni då ni har mens?
  • Ankunge

Jag hade kopparspiral förut.Fick mycket rikligare mens,mer menssmärtor och fler dagar. Nu när jag inte har spiralen längre har jag typ 2 dagar mens, knappt någon mensvärk och väldigt sparsamma blödningar.

• Pallas

Blödde som en slaktgris i två veckor och sedan var det två veckors uppehåll till nästa blodbad. Fick ohyggligt dåliga blodvärden på kuppen och det tog lång tid att återställa efter att jag bytt till hormonspiral.

• listo

Jag har bara haft en vanlig mens sedan jag satte in kopparspiralen, men JÄKLAR vad jag blödde... det var nästan komiskt.
    I normala fall (utan spiral) blöder jag kraftigt under det första dygnet, och mensen varar totalt 7 dagar.
    Med spiralen blödde jag nu ÄNNU kraftigare, fast i lite drygt 2 dygn, och mensen höll på i 9-10 dagar.

• 4barnsMom

Haha, slaktgris! Ja, det gjorde jag med. Det rann så illa så jag inte kunde hitta tampongsnöret vissa dagar.. Då hade det runnit över alltså och i byxan redan... Ja, det är tampong och binda som gäller när jag sätter en sån, men jag hade inte ont alls. Alltid nåt

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • ciccielv

första blödningarna rann längs benen,sedan har den blivit mindre för varje gång,men humöret är värre nu vid mens,o efter mensen ligger jag däckad av utmattning o blodfölust

• ciccielv

har mens en gång i månaden,ingen mensvärk så man tjuter av smärta

• listo

JAg kan tillägga att efter den här blodiga mensen så har jag beställt en menskopp... jag vill slippa byta binda varje timme de första dygnen. Hoppas att menskoppen funkar bra!

• kärleksbarn 05

får nån dag me små blödningar sen kommer de igång å stört blöder några dagar...lite mer smärta än tidigare...känner av ägglossningarna vilket ja aldrig gjort förrut innan ja fick barn.
    så definitivt rikligare blödningar me koparspiralen.
    har haft min i 1 år nu å de börjar bli bättre.

funderade ett tag på å byta till hormon...många som har den märker knappt av mensen bla å har typ 1-2 dagar så de ju bra.
    den kostar dock en 1000:- tror ja de va...känns onödigt om man ska planera syskon inom en snar framtid dock.
    så ja tog kopparspiralen för att själv kunna välja när ja vill börja försöka igen för vill inte ha för tätt heller mellan syskon.
    så nästa gång blir de hormon spiralen för då ska den ju sita sina 10år innna de är dax för byte.

• Anonym (koppar)

I början blödde jag ganska kraftigt, har menskopp och fick tömma ungefär varannan timme. (Motsvarar ungefär att blöda igenom en nattbinda på samma tid.)

Nu har det stabiliserat sig, tömmer ungefär 3-4 ggr/dygn. Har alltid haft ganska riklig mens, så jag tycker inte att jag märker så stor skillnad med eller utan spiralen förutom de första menstruationerna.

• Anonym (spiralen)

Ok! Jag har ännu inte märkt att det blött kraftigt, men jag är ju införstådd med att det kan vara så. Min syrra har kopparspiral och hon märker ingen skillnad vad gäller mängden blod, däremot varar mensen kanske ett par dagar längre säger hon. Min jobbarkompis hade ingen mens alls när hon hade kopparspiral (märkligt nog) Det kan tydligen bli så också.Är jättenyfiken på hur det ska bli för mej. Hoppas verkligen att det ska funka, för jag vet inte vad jag ska ha för preventivmedel annars.

Svar på tråden Ni med kopparspiral. Hur mycket blöder ni då ni har mens?