Inlägg från: Merenwen |Visa alla inlägg
  • Merenwen

Ang flickor och pojkar?

Nej, det är inte bara du. Många fler tycker så. Men det finns även många som inte håller med dig. Att det finns olika avdelningar i butikerna är inget argument varken för eller emot, inte heller att du blir irriterad. Det är bekvämt för människan att kategorisera och när något inte passar in så är det lätt att bli irriterad. Helt enkelt för att det inte är som man är van. Det är även bekvämt för butikerna att sortera färgerna så för att man har gjort det länge och det är bekvämt för föräldrar som vill dela upp könen att handla då. Däremot är det jobbigt att ändra sig eller anpassa sig. Jag tror att det är ännu en anledning till att folk blir irriterade när andra väljer att ändra på sådana saker.

• Merenwen

Men, ts, du tycker ju att folk som klär barnen i kläder som du inte tycker passar är taskiga? Att säga så är väl inte direkt snällt? Du kan säga att du respekterar andra människors val men att skriva så tycker inte jag visar på respekt?

"Fast de e taskigt av dig att köpa flick kläder till din pojke!"

• Merenwen

Jag tycker att det är synd att en sådan här diskussion måste gå över i bedömningar av personer på detta vis, om de är taskiga eller inte, svaga eller inte. För när man skriver sådana saker får man även sådana svar och det är inte respekt i mina ögon. Man kan skriva och tycka sådana saker men då kommer folk att skriva liknande saker tillbaka och tycka annorlunda om en själv vilket kanske inte är så kul... Skulle det inte vara bättre att hålla det till att skriva att man tycker att något är "bra eller dåligt därför att..."? Eller spåna om hur människor fungerar på ett mer allmänt plan? Kanske inte ta allt så personligt? Eller låta bli att kommentera folk personligen? Det är det som är respekt tycker jag.

Fast detta är förstås fullständigt ot... Men jag tycker att det är synd för att jag tycker att ämnet egentligen är ganska intressant.

• Merenwen

Barn kan bli mobbade och retade för vad som helst. Tyvärr är det inget man kan förebygga. Mobbaren har ett behov av att mobba på grund av inre osäkerhet och går på den som just då reagerar hårdast på att bli retad. Ofta dras andra barn med och börjar också retas. Om alla barn skulle ha färgkodade skoluniformer och regelstyrda frisyrer skulle barn ändå blir retade fast för andra detaljer. Förmodligen skulle det vara samma barn som blev retade också. Problemet ligger aldrig hos offret utan hos mobbaren och dennes behov av att trycka ned någon. Med andra ord - problemet ligger egentligen inte i vilken färg sandalerna hade eller vilket märke det var på jeansen.

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?