Ang flickor och pojkar?
Oj oj oj. Då ska du inte träffa mig då.
Har du ett svar på varför det är så viktigt för dig? Mer än "det bara är så" eller "det finns två olika kön"?
Oj oj oj. Då ska du inte träffa mig då.
Har du ett svar på varför det är så viktigt för dig? Mer än "det bara är så" eller "det finns två olika kön"?
Kiralves - det är inte något fel på något av "könen". Men de "kön" vi har idag är ju sjukt socialt betingade. Och jag tycker att det vore bättre om min son fick det bästa ur två världar ("kön") än att bli tvingad att bara vara på ett sätt!
OT: min sons rosa frottébyxor låg i tvätten idag. Han skulle klä på sig dem, även fast jag försökte förklara att de var smutsiga! Till sist gick han med på att klä på sig andra kläder, som jag valde ut. De råkade vara blå. Så mycket roligare för honom, än om han bara hade fått välja på blått, grått, brunt och grönt.
Nu har han alla färger, han får leka alla lekar, han får ha alla kläder, han får göra allt. Inte hälften. Jag är f-n skyldig min son att låta honom få tillgång till allt, inte begränsa honom till hälften!
Och om det nu är så att flickor är flickor och pojkar är pojkar, då kan man ju verkligen uppfostra dem könsneutralt och köpa samma saker och likadana kläder. Eftersom de kommer ju ändå visa sitt "rätta jag". Ändå verkar så mågna anstränga sig för att verkligen uppfostra en flicka eller pojke. Varför då, om det ändå är naturligt?
IS - ja, min son är ju 1.5 och är varken pojkig eller flickig. Han är ett barn. Det märks alltså inte än!
Men de barn som växt upp hos föräldrar som är stensäkra på att könsskillnaderna är medfödda, de har konstigt nog ettåriga pojkar som bara älskar bilar. Undrar hur det kan komma sig?
MarcusEmelin - du förutsätter ju följande saker:
- att det ligger i generna att vilja ha vissa fäger och klädesplagg
- att det alltid har varit på samma sätt
- att barn har en medfödd vilja att klä sig enligt dagens standard
Eftersom du bevisligen har fel på varje punkt, faller hela ditt resonemang. Min son har ljusa lockar, och har gått till dagis i rosa mysdräkt. Exakt var ligger felet i det? Det enda fel jag ser, är att de med samma inskränkta åsikter och fördomar som du har, för dessa vidare till sina barn, och att era barn då ser snett på min son. Annars - inga problem.
Så förklara gärna för mig, vad är felet?
MarcusEmelin - nej men vad bra att du inte förutsätter dessa felaktiga saker! Dina tidigare uttalanden har dock pekat på att du gör det, men om du säger att så inte är fallet, får jag väl tro dig.
Då undrar jag: vad är felet? Om alla barn får lära sig att det är ok att ha på sig vad man vill, då försvinner ju risken för mobbning. Och vad är då felet? Vad är det som är så hemskt med att jag skickar min son till dagis i rosa mysdress med rosa pippi-strumpor? Är det en ren estetisk fråga? I såna fall kan ju jag säga att jag tycker synd om de barn som kläs "pojkigt" eftersom jag tycker att det är ohyggligt fult.
lövet - jag önskar mig inte en dotter. Jag älskar min son. Men i vår familj inser man att könet inte sitter i kläder och färger. Det är ju rätt elementär logik, egentligen.
lövet - hur kan det vara opassande med en viss färg på ett visst kön? Det är ju bara de senaste åren denna patetiska fixering har visat sig, hur kan det då vara opassande?!
Jag kan förstå att man inte är så bevandrad inom historia, att man faktiskt tror att detta är något som alltid har gällt.
Jag kan förstå ifall man kanske inte är så insatt i biologi, att man faktiskt tror att detta med färger ligger i barnens gener.
Det jag inte kan förstå, är hur man kan mena att det är fel att alla barn får ha alla färger?! Hur sjukt är inte det?!
Exakt vad tror ni ska hända?!
Tycker ni att svarta barn inte ska få ha gröna kläder också? Att brunetter inte får ha fjärilar på sina tröjor, det är ju till för blondiner? Att korta människor inte får ha jeans, hur skulle det se ut? Fattar ni inte att det är exakt så pinsamt ni resonerar?!
lövet - om vi inte pratar om spetsklänning då, utan om blommor/fjärilar/rosa och annat "tjejigt". Är det fortfarande som din komiska, men sorgliga liknelse om gardinen i flaggstången?
Om omgivningen vore mer intelligent och insåg hur fördomsfull den är, skulle de inte titta snett på min son. Tills dess är det bara sorgligt att vuxna människor är så trångsynta!