Inlägg från: MarcusEmelinJosefinesMamma |Visa alla inlägg
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?

Heh .. roligt att läsa era svar.
    Jag har läst alla inlägg och det är ju en hel drös, har inte tid att svara alla enskilda TS .. inlägg inte idag.
    Men jag vill säga en sak.. att vad barnen leker med har har för mig inget med färgval av kläder att göra och med kön menar jag inte att jag tycker att barn skall springa nakna utan byxor så att man ser om dom har slida eller snopp.
    Mycket fånigt att överhuvud taget skriva så.
    Det var ett barn på öppnaförskolan som hade långt hår, runda goa kinder och rosa kläder på sig.
    Det var en flicka, det såg väll alla :) Men flickan hette Joel och hade snopp.
    Jag skämmdes inte över att ha sagt, Hur gammel e din tjej?
    Inte ett dugg faktist.
    Mamman svarade med ett nervöst skratt.. Joel brukar ha lite mer pojkiga kläder på sig. Han är 1 år nästan precis.
    Ja svarade med le och tänka .. stackars Joel men han är ju söt iaf.
    Ni som skrivit att ni ska undanhålla era barn från mig för att jag inte ska behöva bli irriterad över era klädval, hur tänker ni då?
    Jag kan ju lugnt berätta att jag inte har nån form av Psykotiska färgvals problem.
    *s*
    Kanske är det så att ni som klär era pojkar med glitter och rosa pastell önskar att ni hade en flicka och viseversa?!
    Man får ibland uppfattningen att folk inte är nöjda över könet dom fick på sitt barn.
    Försöker göra pojkarna till flickor osv.
    Visst kan mina barn ha lite mera neutrala färger som grönt å beige å grått mfl färger.
    Dock ser jag till att mina barn har andra fäger som väger upp könet.
    Jag fullkommligt älskar att låta mina döttrar ha flickfärger som då för mig personligen är rosa, röd, lila mm Och älskar att köpa coola kläder i killfärger till min son.
    Ett problem som finns vart man än kommer är att folk har så svårt att respektera andras åskiter.
    Min åsikt är att Pojke= Blå Flicka = Rosa
    Och jag kan bli irriterad på folk som "gömmer undan" flick eller pojk loocken på sina barn.
    Men respektera deras val de gör jag.
    Men jag själv skulle aldrig klä mina så.
    Jag har sett en del här på fl ochj även på andra sidor på nätet där era barn vart uppenbart killiga eller tjejjiga.
    Ni som skrivit att ni inte klär era barn efter kön .. hur fungerar ni dådå?
    Lilla "Ida" har en underbar rosa body å "Viktor" grymt snygga byxor tex .. Är det nått ni rotat fram ur garderoben som legat längst in å skräpat?!
    Eller var det nån larvig släkting som köpte plagget och råkade var på plats då fotona tagits så att ni kännde att ni var tvunga att använda de iaf nångång?!
    - Jag köper inte kläder efter kön *fniss*
    Jag ser att en del tagit upp uppfostran oxå .. hur kan de komma sig att klädval och färgval hör ihop med uppfotran?
    JAG väljer kläder till mina barn tills den dagen dom är så stora att dom själva kan välja.

Pallas .. Men om man vänder på de hela då?

Om dina barn får lära sig att alla barn oavett kön ska ha villka kläder dom vill och använda sig av alla färger .. då lär du isf dina barn att det är fel och onaturligt att ha pojk och flick kläder på sig..Då är det kanske så att dina barn mobbar våra barn, våra barn där vi anser att det faktist finns pojk och flick kläder?!
    Och respektera andras val och respektera andra personer med andra val än mig själv .. Ja de gör jag.
    Men jag vill och tänker aldrig göra som dom. Dina val e dina, jag respekterar dig för den du är, jag har inte sagt nånstans att det är FEL eller att det är Oacceptablet att folk väljer att klä sina små killar som prinsessor.
    Jag tänkte .. Stackars Joel .. Jaa de gjorde jag men jag ser inte ner på mamman som satt på sin pojke flick kläder, och heller inte på pojken. Jag är stolt över mina barn. Över mina döttrar och över min son.
    Hela världen får gärna se mina barn för dom dom är.
    Jag gömmer inte undan mina barns kön!

Men Pallas .. jag har ju inte lärt mina barn att det är fel att en pojke har rosa eller att en flicka har bilar på sina kläder.

Jag köper kläderna och bestämmer vad jag sätter på mina barn. Vad dom sen vill ha då dom blir så stora att dom kan och får välja själva de lägger jag mig inte i :)

Men så länge jag bestämmer så blir de pojk å flick.

Mina barn är god självkännsla och jag är övertygad om att vill min son ha rosa då han blir stor, så köper han de oavsett vad han haft på sig då jag valt och köpt kläder i för färgval.

"Jag tycker du gör det iom att du tänker "stackars Joel". Du kan nämligen inte dölja denna ståndpunkt för dina barn, även om du inte säger det rakt ut (får vi hoppas)"

Vad jag tänker och säger är helt 2 olika saker.

Ta bara en sån enkel sak som att jag verkligen avskyr svamp..Tror du att mina barn äter svamp?

Vad jag tänker och vad jag säger det är helt olika saker.

Kanske du pratar om allt i dina barn närvaro..det gör inte jag.

Vad jag tycker och tänker vad gäller tex stackars Joel behåller jag för mig själv eller vuxna andra människor som här på fl tex eller nån av mina kompisar.

Jag vet inte om du kanske tror att jag sitter med min son i hans härliga blåa lekrum och säger .. Du Marcus .. idag var jag på öppnis med din lilla syster och där fanns det en pojke som hade flick kläder på sig, fy va konstigt va?
    Å du Marcus .. om du ser en människa som har FEL färger på kläderna dåp ska du spotta på den oki?!

Jag vet inte men jag antar att du inte har samma verbala nivå till dina barn som till vuxna människor.
    Jag diskuterar inte sådanna saker med mina barn.
    Och jag tror heller inte att det överhuvudtaget finns nån risk för att mina barn skulle ta skada av vad jag tänker.
    Eller att dom på nått sätt skulle bli påverkade.
    Heller inte att mina barn skulle ligga i nån slags riskzon att bli mobbare pga mina färgval.

Pallas .. jag kan prata med mina vänner om saker barn inte bör veta eller matas fulla av.

Om jag tex säger till min kompis .. Hörrö allvarligt .. ja va på öppnis idag å där fanns en flicka som inte va en flicka .. ja ddu vet ju..då gör ja inte detta med mina barn runt om kring mig.
    jag har sk vuxen tid oxå och behöver inte alltid prata så att barn förstår.
    Jag sitter inte med nått av mina barn i knät och använder detta som en godnatt saga :)
    Ja lovar
    *s*
    Man behöver inte överföra alla sina åsikter på sina barn.

Ta bara ett sånt aktuellt ord som negerboll (iaf här på fl) .. det är inget jag använder mig av då mina barn är med å bakar detta delikata bakverk ..Men om jag sitter med en väninna i telefonen på kvällen å babblar å hon frågar:
    vad har ni gjort då .. då kan jag säga att vi bakat Negerbollar :)
    Då mina barn är med har vi bakat Chokladbollar :)
    Det finns människor som klarar av att hålla en viss distans till vad som är lämpligt för små öron och inte.
    Jag anser inte att allt jag tänker och tycker förs över på mina barn.
    Det beror med all säkerhet på HUR man är som person.
    De du tycker är rätt för dig å de jag tycker är rätt för mig :_)

Nu tycker jag att det här börjar spår ur en aning.
    Att använda sig av olika ord som har samma betydelse, skulle det vara fel på nåt sätt?

Varför skulle man bli schizofren av det?

Hehe .. Jag tycker att tex Chokladboll låter mildare ur en 3årings mun.
    Väljer han sen att kalla de negerboll då han blir äldre så får han göra de.
    Desamma gäller svordommar.
    jag kan svära å använda mig av fula ord och uttryck, men jag väljer att vårda mitt språk då jag tala med mina barn eller andras barn då jag hellre ser att dom får en bra start vad det gäller att tala.
    Sen kommer de ju lära sig massor me ord som är mindre fina tex.
    Fast det vore ju helt sjukt om alla pratade vitt å brett om allt med sina barn och hade ALLA tänkbara samtalsämnen med barnen närvarande.För jag antar att ni inte pratar med er sambo vid middags bordet då alla sitter och äter och säger .. Fan älskling va skönt du gjorde för mig igår, hoppas du kan ta en repris i kväll för jag bara älskar när du knu**ar mig så där!?
    Eller ?
    Att vårda sitt språk inför barnen tycker jag är en självklarhet.
    Ni kan väll inte påstå att ni pratar om allt så att era barn oxå förstår vad det handlar om?
    Haha stackars barn isf!!
    Verar dock som om vissa här inne bara är ute efter att vända och vrida på saker å ting.
    Jag tror inte att ni pratar om horor eller bögar då era barn hör på.
    Om ämnmet kommer upp i tex tidningen aftonbladet .. skulle du då¨säga :
    men guud titta .. nu har den där bögen mördat 4 horor till.
    Om jag överhuvudtaget skulle komentera de som stått skulle jag uttrycka mig med ord som prostituerad och homosexuell.
    Samma sak som bög och hora mao. Dock i en snällare ton och med mer osmaklig klang.

Säger du Macka eller Smörgås?

Käk eller Mat?

Dojjor eller skor?

Negerboll eller Chokladboll?

Listan kan göras låååång!

Och det är inte ett dugg jobbigt att klara av att förstå att det finns flera olika variationer av ett ord.
    Inget jag skulle bli schizofren av iaf!

Men att påstå att man endast använder sig av 1 endaste ord även om det ordet finns i många olika variationer tror jag inte ett dugg på.

Tråkigt när folk bara vill vara spydiga och dra in psykiatriska sjukdommar mm :/

Mitt inlägg handlade om färger inte om vad man kan bli schizofren av eller hur vida pojkar å flikor blir uppfostrade eller villka leksaker dom ska få leka med, inte heller om att barn ska visa sina kön och gå utan byxor.
    Det kanske bör tilläggas då de finns personer som har extrem fantasi och förvränger en hel del .. trist men oundvikligt.

Jag skulle kunna skriva hur långa och många inlägg som hälst.

Ni som skrivit dom senaste inläggen..er tycker jag synd om, att ni måste förvränga det som skrivs och förstora upp det jag skrivit.

Har jag nånstans nämt att jag skulle ha 1 språk med barnen 1 språk med mannen och 1 vuxenspråk?

Det har ni ju tagit ur luften och hittat på själva.

Vaför ni har ett behov av att trissa upp saker på ett nedvärderande sätt förstår jag inte.

Jag antar att ni väljer era ord ibland ni oxå.

Nu ska ja tala om en liten hemlis för er...Det HÄNDER här oxå men inte särskillt ofta.

Dock händer det.

Och det skapar hysteri i eran lilla "perfecta" lilla värld...fast som malin ulrika skerv så HÄNDER DET men inte särskillt ofta.

Åh ja förstår så nu när du skrivit så .. så måste jag ju genast tala om för dig att du måste ha de jobbigt å jag skulle blivit schizofren av att behöva använda mig av olika språk.
    Måste kännas jobbigt för dig att ha 1 barn språk 1 språk till din man å 1 vuxen språk.

HALLÅÅÅÅ??!!!

Hehe .. de va meningen de .. iaf från början *s*

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?