Inlägg från: kvabbso |Visa alla inlägg
  • kvabbso

Ang flickor och pojkar?

TS!

Du har helt rätt...

... men du begränsar dig också! Varför inte löpa linan ut och klä ALLA barn efter deras egenskaper?
    Det är ju även skillnad på andra barn! Det vore bättre om det syntes ordentligt. Tjocka barn (en bit grisister runt halsen), barn med konstiga namn (grön dumstrut), skåningar (ska bära flaggan väl synlig på kläderna), göteborgare (sill på huvudet), smarta barn (guldkrona på huvudet), öronbarn (morötter i öronen), allvarliga barn (målade tårar på kinderna) etc. Skillnader är till för att poängteras, annars skulle vi ju inte alls veta hur vi ska bemöta varandra. Då måste vi kanske tala med varandra och iaktta varandra, usch vad jobbigt och tanketröttande!

Varför hejda sig vid barnen, förresten? Klä alla mammor som heter Jacqueline i volanger, alla pappor som är elektriker i petrolblått och gör för Guds skull så att alla som någon gång i sitt liv har besökt Säffle har en limefärgad nejlika bakom vänster öra!

Jag tycker DET är fint. Jättejättefint.

• kvabbso

TS (med långt men galet fantasifullt nick)!

Helt ärligt! Om det är önskvärt att klä barnen efter vilket kön de har, varför är det då inte också önskvärt att klä de efter vilket län de bor i, vilken IQ de har och vilka sjukdomar de ev har anlag för? Det är ju lika logiskt...

"Flickor är flickor och pojkar är pojkar juh"

Ja, man kan säga detsamma om örebroare, astmatiker, dammsugarförsäljare, djurgårdare, bärsjalsfantaster och Ingvar Oldsberg-diggare. De är ju precis det de är. Örebroare är verkligen örebroare. Varför fixera sig vid bara könet? Varför fixera sig vid snopp eller snippa?

Min erfarenhet är nämligen att det inte är så att "Flickor är flickor och pojkar är pojkar"! På samma sätt som du och jag är ganska olika, trots att vi är kvinnor och har barn, är barn olika. Se dem som individer i stället. Bara ett tips... Världen blir rikare om alla får alla möjligheter, och inte bara slentriananpassas i ganska trista och fantasilösa mallar.

Dina barn kommer att tacka dig en dag!

• kvabbso

Hmmm...

Jag undrar fortfarande varför det är så viktigt för TS att flickor kläs i rosa och pojkar i blått. Sina egna barns kläder väljer hon såklart själv, men varför kan hon för en sekund bry sig om andras kläder? Och hur har hon mage att tycka synd om barn som inte är så extremt schablonmässiga som hennes egna?

Vad är faran med att klä barn i vilka färger som helst? Vad kan hända?

* Barnen växer upp till en könsförvirrad generation som läser vilka utbildningar de vill och tar vilka jobb de vill?
    * Jordens medeltemperatur ökar och världshaven dränker kustnära samhällen?
    * Barnen blir våldsamma och krossar sina föräldrar med yxor?
    * Alla blir bisexuella schlagerstjärnor och ingen kan utföra "riktiga" arbeten?
    * Sjusvansade drakar flyger runt i städer och byar där för många råkat klä flickor i blått och pojkar i volangprydd strumpa?
    * Jorden går under med ett brak?

Eller? Ge mig bra förklaringar till varför flickor måste kläs i grisrosa och pojkar inte kan ha en glitterkatt på tröjan! Det är nämligen totalt obegripligt för många, så du som har svaren - ge oss dem!

• kvabbso

*väntar fortfarande på svar*

Varför är det så hemskt om barn kläs som _barn_? Varför måste det synas i klädvalet på en ettårig pojke att han är pojke och att en flicka är en flicka? Varför? Vad är egentligen problemet med att frångå detta? Det vore mycket intressant att få veta... Det verkar ju som att det är något mycket farligt och otäckt!

Håller f ö med Häxan Jia (jag tror inte heller att pojkar med hårspänne blir gay!) och malin ulrika (hål i öronen på småflickor är totalt oansvarigt!).

• kvabbso

Junija skrev:

"Det är väl inte konstigare att man inte kan se på en baby om det är en pojke eller flicka än att man inte kan se det på en hund... Inte låter vi hundarna ha blå eller rosa koppel för att inte riskera att folk tar fel."

Bang on target (=mitt i prick)! Jag har undrat precis detsamma! Är det synd om hanhundar som inte har blått koppel och tikar som råkar ha grönt? Könet på hundar verkar inte vara lika intressant som det är på människor (och människor kan man som sagt fråga om det är något man undrar över). Lyckliga hundar!

TS, TS, TS...

Om TS ibland kikar in i sin tråd igen, och om hon har tid och lust, får hon gärna komma med lite mer info om varför det är viktigt att klä flickor i flickkläder och pojkar i pojkkläder. Inte för att man MÅSTE (som du skrev) utan varför man råkar tycka att det är så viktigt. Du verkar veta.

Det vore också intressant att få veta varför just _könet_ ska styra hur kläderna ska se ut. Varför inte
    * län
    * första bokstav i efternamn
    * förekomst av allergier
    * horoskoptillhörighet?

(För mig är det lika oförklarligt med människor som klär sina barn som är födda i lejonets tecken i gula kläder, men de som gör så säger ju att det är logiskt och av tradition. Bara himlen vet...)

Femenist, förresten? Bättre upp, jag är inkunabel och magnesit!

• kvabbso

(Hur gick det där till, vi brukar ju inte tycka lika..?)

• kvabbso

Min son var alldeles ledsen och kinkig igår. Ville bara bli buren. Nu har jag äntligen kommit på varför: Han hade på sig röda mockasiner och röd body med blommor! Det vet ju alla att 11-månaders bebispojkar inte gillar blommor. De gillar bara krig.

• kvabbso

Instämmer med Tygtiger. En hel generation kommer att bli gay och sedan finns det inga människor mer. Det var visst någon forskare som sa det, så då är det så.

Förresten: Varför ger vattkoppor röda prickar? De borde ju bli blå på pojkar, om naturen var naturlig. Vi har uppenbarligen riktigt dålig kharma här just nu...

• kvabbso

Myran!

Rosa? Eh, har du inte lärt dig att småpojkars hud ska blekas och tonas i mer manlig kulör? Den finns massor av trådar om det, använd sökfunktionen! Vi har valt den mörkgröna kulören "Nebelwerfer". Finns på en stor klädkedja nära dig!

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?