Inlägg från: Kagi |Visa alla inlägg
  • Kagi

Ang flickor och pojkar?

MarcusEmelinJosefinesMamma:
    "Ingen av mina föräldrar har "prackat" på mig de jag tycker.

Nån som "prackat" på din dina?

Eller är det din egen åsikt?"

Men tror du verkligen att du fullkomligt självständigt utformat alla dina åsikter och värderingar? Tror du att du inte alls har påverkats av människor i din omgivning?

Människan är en social varelse, vi påverkas starkt av främst våra närmaste, men även av samhället. Man pratar om "fria val" och "egna åsikter", men i praktiken finns det ganska små möjligheter att göra ett helt fritt val eller ha en fullständigt egen åsikt - åtminstone i betydelsen opåverkade. Bäst förutsättningar för självständighet får man om man är medveten om allt detta.

• Kagi

Nu är jag jättetråkig som påpekar detta, men nog syns det i många fall på klädseln vilken musiksmak eller politisk inriktning man har... Klädkoder är ju inget som försvinner efter barndomen direkt. Och då BLIR indelningarna mer komplexa än bara "herr/dam".

OK, det är inte riktigt så svart-vitt kategoriskt som rosa/blått på bebisar, men nog har vi våra "uniformer", även vi vuxna? Och tonåren ska vi ju inte prata om...

Men jag förstår såklart vad ni menar med ert raljerande här. Skulle bara önska att vi inte dömde varandra efter kläderna så mycket, vare sig personen är barn eller vuxen...

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?