Ang flickor och pojkar?
Pejgan - du har så rätt så!
Pejgan - du har så rätt så!
MarcusEmelin - ursäkta? Nu ska vi se: du irriteras av pojkar som klär sig i rosa osv. Jag tycker att alla ska få klä sig som de vill. Du skulle se snett på min son, eftersom han har de kläder som han har. Jag tycker att alla ska få klä sig som de vill. Inte fan är det jag som skapar problem.
Och ja, jag tycker att min åsikt är den enda rätta i den här frågan. Precis som att jag tycker att den enda rätta åsikten är att vara emot nazism, för demokrati, emot barnaga, emot mobbning osv osv. Jag kan inte förstå hur man inte kan tycka att sin egen åsikt är den enda rätta i en fråga som rör ens eget barns väl och ve!
lövet - de vuxnas kläder är ju oerhört mycket mer könsneutrala än barnens! Alltså har vi ju redan kommit dit när det gäller de vuxna.
marcusemelin - du tror inte att ditt "tycka synd om" märks då? En negativ känsla är en negativ känsla, och det är klart att min son märker det. Eller dina barn, som sedan anammar den negativa känslan.
Marcusemelin - jag går in på klädaffären, och så kollar jag igenom båda avdelningarna på många affärer, för att hitta det klädesplagg som jag tycker är snyggast. Oftast finns det på tjejavdelningen, eftersom jag gillar färger. Om jag letar efter en tröja, så letar jag efter en tröja. Sedan om jag kommer hem med en blå/grön/rosa tröja, det beror helt på vilken tröja jag tycker är snyggast för dagen.
MarcusEmelin - men idag är det ju "diskriminering" av oss andra. Är det bättre? Det finns ju fortfarande samma kläder, då skulle man kunna gå efter storlek istället, mycket bättre!
Om vi tar och förenklar det då, MarcusEmelin.
Du talar svenska, för att du lever i ett land där man talar svenska.
Du tycker att rosa ska vara på flickor, för att du lever i ett land och en tid där den åsikten är mest utbredd.
Så, förstår du nu vad Mamali menar?
Någon borde läsa på lite om psykologi. Det är liksom rätt känt att föräldrarnas åsikter och uppfattningar överförs till barnen i ytterst stor grad.
MarcusEmelin - kanske inte just färgen. Men din horribla uppfattning om vad som passar sig för flickor och pojkar - det är klart att det påverkar dina barn.
Vems barn tror du är mest främmande för invandrarbarn - barnet till en rasist, eller barnet till en anti-rasist?
Självklart kan mina åsikter uppfattas som negativa! Det är jag mycket medveten om. Åsikter som ifrågasätter invanda mönster och uppmanar till reflektion är sällan positiva.
Varför kan du inte svara på min fråga bara för att du bor i Södertälje?
Det är inte en fråga om rasism. Det är en fråga om överföringar av värderingar från förälder till barn. Och jag skulle gärna vilja ha ett svar.