• mammas skatt

Varför misslyckas med knäck?!

Har alltid lyckats med knäcken tidigare, men nu igår när jag skulle baka knäck så bara den skar sig och blev grynig.. Har läst att man inte får vispa för mycket för då kan den bli så, men jag bara rörde så att allt blandade sig sedan rörde jag inte alls mycket!! Snälla hjälp mig! Ska julbaka till släktmiddagen har jag lovat!!

• Svar på tråden Varför misslyckas med knäck?!
  • Alle

Hade det kanske råkat komma vatten i smeten, eller var grädden dålig?

Och vispa knäcken? Det gör jag aldrig utan jag rör bara tills ingredienserna har löst sig, och rör då och då under koktiden.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • eire

Kanske får du göra om knäcken? Det blir aldrig riktigt bra tycker jag.

• Zaria

Men du det är ju årlig tradition att misslyckas med knäcken...Har lyckats ett år av många, och min mamma gjorde svart knäck för några år sedan.

• mammas skatt
    Alle - Jag menar att jag rörde till allt liksom rört ihop sig till en massa.. Jag använde 2 dl grädde 2dl socker och 2 dl sirap.. Vad har du för recept du brukar använda? Tyvärr var det inte så enkelt att grädden var dålig...

eire - Jag slängde bort det så ska vi ha några knäck så får jag göra om dom men det är ju ingen idé innan jag vet vad som var fel..
  • mammas skatt
    Zaria - Saken är den att jag ALDRIG brukar misslyckas så detta är ju lite knäckande... Jag vet den var dålig...
  • Molle72

Hade du inget smör i knäcke? Jag rör hela tiden i min knäck.

• neo78

du kanske glömde smör?

2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 dl vispgrädde
    1 msk smör eller margarin
    3 msk hackad sötmandel

• Molle72

3 msk smör
    4 dl socker
    4 dl sirap
    3 dlgrädde

• Molle72

ups neo du hann före med receptet.

• Alle
    CaroThomas skrev 2006-12-22 09:29:41 följande:
    Alle - Jag menar att jag rörde till allt liksom rört ihop sig till en massa.. Jag använde 2 dl grädde 2dl socker och 2 dl sirap.. Vad har du för recept du brukar använda? Tyvärr var det inte så enkelt att grädden var dålig... eire - Jag slängde bort det så ska vi ha några knäck så får jag göra om dom men det är ju ingen idé innan jag vet vad som var fel..

Jag gjorde på exakt samma recept som du och min knäck blev perfekt.

Vilket den för övrigt brukar bli, precis som din

Då vette sjutton vad som gick fel. Kan den ha kokat för häftigt? Det är ju det som är hemligheten - hur man kokar knäcksmeten

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Tulip

Jag har aldrig haft smör i min knäcksmet! Men har aldrig misslyckats med den, så jag tror inte att det är smöret det hänger på.

♥♥♥ vecka 32 ♥♥♥
  • Zaria

CarroThomas: Jaså, ja då bryter du ju mot dina traditioner...

Skall ge mig in på knäcken idag eller imorgon, så får vi se om den blir svart eller ljusbrun.

Lycka till vid nästa försök och god jul, med eller utan knäck =)

• mammas skatt

Tack alla för era tips! Jag har aldrig haft smör i min knäck.. Kan det ha betydelse hur tjock botten kastrullen har? Visste inte att hur kraftigt det kokar inverkade.. Tänkte ge det ett försök till imorgon..

• Lorina

Hej alla!! Har ni provat att göra knäck i micron? Funkar jättebra och blir supergott!!

1 dl grädde
    1 dl sirap
    1 de strösocker

Rör ihop i en stor (för stor kan man tycka) bunke och in i micron (full effekt) i 7-8 minuter. Gör vattentest och kolla om det är bra beroende på micro så kan det behöva nån minut mindre/mer.

Jag brukar hälla ut den på en bricka som jag lagt smörpapper på och sen får det stelna innan jag knäcker de i bra bitar! Man kan ju hälla upp i formar om man vill oxå!

Tänk på att det blir VÄLDIGT VARMT, även bunken!! Ta en bunke ni inte är så rädda om då de kan bli missfärgade.

Lätt och enkelt och man slipper stå och passa och röra, lycka till!!

• Vilmas Mamma

Gör du microknäck, använd en glaskanna, kanske kaffekannan?
    Enkelt att hälla i formarna.

• Lorina

Vilmas Mamma: Gör du knäck i glaskanna? Jag skulle inte våga göra det, skulle vara rädd att det spricker av värmen.

• Mary Lo

Jag tror faktiskt att kastrullbottnens tjocklek kan ha med saken att göra. När jag gör marmelad så brukar det hänga på det, om det blir bra eller inte, och det är ju lite samma process - med socker som smälter och binder ihop osv.

• Vilmas Mamma

Ja, jag har en tjock glastillbringare.
    Mamma & pappa använder en glaskanna från en gammal kaffebryggare med glashandtag. Går utmärkt

Svar på tråden Varför misslyckas med knäck?!