• VinTiff

Torr-eksem-salva??

Hej min son är jätte torr på vissa ställen och har nu under armarna fått eksem..skiiit!! Så jag undrar nu för jag ska ner på apoteket och köpa en bra salva tänkte jag..Men vad använder ni?? Funkar det med vanlig barnolja??

Är sex snuskigt? Bara om det görs bra.
  • Svar på tråden Torr-eksem-salva??
  • uniMog

ebben, ja den är receptfri men man ska ändå använda kortison sparsamt. Det är trots allt inte bra för huden i långa loppet.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • ebben

nä,oki......men inte är det så att man måste "akta" sig för den direkt.

• bambigirl

Ebben: På den står det att den inta ska användas till barn under 2 år om man inte pratat med sjukvården. Jag har den till min sons blöjeksem, men har då provat massor av luft och inotyol och andra salvor innan samt haft samtal med bvc.

• Dalkulla74

Locobase finns både med repair och utan. Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är men det kanske blir ledsen och kliar av de ämnena som finns i repair som kan svida.

Mildison för att behålla fukten i huden och sedan kortisonsalva ovanpå det där eksemfläckarna är har vi blivit rekommenderade av läkare och är det som fungerar bäst .

• LilaStar

I vår Mildoson salva är det kortison. så om man ska smörja med den och sen ytterligare en till kortison salva ... det kankse itne är så bra.

Det finns mångder med olika salvor.  Många säger att man inte ska börja med kortison direkt utan at testa ngn annan salva innan vilket verkar mycket klokt.

Olika salvor passar olika på olika hudtyperFlört

Lycka till!

• Era

Miniderm fungerar jättebra för våran dotter, på hennes eksem. Smörjde in 2-3 gånger om dan. Eksemen försvann på första veckan. Smörjer nu bara ett par gånger i veckan i förebyggande syfte.

• Alle

Mildison är en mild kortisonkräm.
    Börja inte med den, utan använd Miniderm, du kan ta lite Mildison om eksemen är dåliga.

Duscha/bada inte sonen mer än nödvändigt, och använd inte tvål då, utan använd antingen Minidermkrämen istället för tvål, eller olja.

Dusch och bad torkar ut huden och finns det anlag för eksem så ska man inte glötta med vatten mer än absolut nödvändigt.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Dalkulla74

Ursäkta mig, jag skrev ju helt fel. Det är MINIDERM vi smörjer med i första lagret och sedan Mildison eller starkare kortison ovampå eksemfläckarna. Tack för att du var vaken Lilastar!

• VinTiff

Ha ha nää det är inte så känsligt hehe jag brukar inte lägga ut inlägg så ofta så jag har inte fått kläm på det jag klickade bara på kroppsligt..

Tack allihopa för alla svar :) Går eksemet bort om han inte är torr längre?

• VinTiff

Oj det har ni redan skrivit tack känns skönt jag såg framför mig hur han fick eksem över hela kroppen..då blir det en tur till apoteket och jag kör nog på Locobase repair så får vi se om det försvinner. GOD JUL

• uniMog

locobase repair är förresten den enda salvan (förutom kortisonsalvorna) som INTE svider på min dotter.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • annbom

Den reseptfria hydrokortisonsalvan kan man använda i princip hur länge som hellst, det säger i allafall våran hudläkare. Men man ska ju inte använda den om det inte finns exem, då är miniderm mycket bättre. Du ska smörja minst två gånger om dagen och i kontakt med vatten.

• Stina M

jag smörjer med fenuril och har lyckats få bort nästan allt

Svar på tråden Torr-eksem-salva??