• LondonLivia

Åka bil 2 timmar med 1 mån gammal bebis....!?

Vi ska till helgen åka hem till sambons föräldrar - en resa på 2 timmar. Nu läste jag att inte små bebisar bör sitta mer än 20 min i sträck i bilbarnstolen - stämmer detta!? Vår dotter brukar alltid somna i bilstolen och kunna sova lääänge.....!? Vad säger ni - någon som varit ute och åkt bil med riktigt små bebisar!?

• Svar på tråden Åka bil 2 timmar med 1 mån gammal bebis....!?
  • kaos78

Jag tror att det är överdrivet försiktigt om man bara låter dom sitta i 20 minuter... Två timmar tycker inte jag låter speciellt länge, ni får väl göra pauser. Själv var jag inte så rädd när min dotter var i den åldern. Vi åkte nog som längst bilfärder på tre timmar.

• Ottosson

Jag har frågat på BVC och de sa 2timmar inte längre...så det är helt ok!

• Jossan

jag gjorde så.. kanske inte så bra och gissa om jag fick dålig samvete att han satt i sin stol runt 2 timmar utan paus men jag ansåg det var bättre att fortsätta köra så länge han sover istället för att stanna...
    vi har åkt flera ggr samma sträcka runt 2 timmar och han sover jämt hela vägen.. tror han bara var 3 veckor första gången han är nu 3 månader och verkar må bra kan redan stå på benen med stöd etc så ryggen verkar inte tagit skada

kram J

• Xara

Körde oxå bil med pysslingen som nyfödd och det gick bra när han sov... Men var ett h-e om han var vaken: då fick jag stanna varannan minut och försöka lugna honom, för han blev precis hysterisk och då går det INTE att koncentrera sig på trafiken. Ett tips är att inte köra ensam med bebisen bredvid sig, det är direkt trafikfarligt skulle jag vilja påstå... !

• Mollan

Vi åkte över tre timmar bil med lillen när han var två veckor gammal (bröllop), men vi stannade, matade, bytte blöja och fikade emellanåt för att han skulle få sträcka lite på sig. Det gick kanon! Det är faktiskt värre nu, när han inte sover så mycket och inte alltid somnar i bilen... Nu är han fyra månader. Det var lättare att ta med honom förr... Men nu är han å andra sidan roligare att ha med :)

• Andrundrun

Hmmm...vi hade typ 2timmars resväg från BB och hem. Då skulle de väl ha sagt ngt om det eller? Har aldrig hört ngt om det faktiskt. Det finns så mkt "regler" hit o dit. Stanna på ett fik eller stanna bara bilen på vägen o lyft upp barnet o sådär om du är orolig.

• Aprilmamma

Vi har också åkt två timmar med enmånadersbebis. var tvugna att stanna för att amma, men körde så länge han sov. han verkar inte ha tagit någon skada av det!

• Magen

Hej!

Jag körde 35 mil själv med sonen när han var drygt två veckor. På BVC sa det att han behövde sträcka på sig efte två timmar, så då hade vi en byta-äta-kela paus i nästan en timma. Sedan körde vi drygt två timmar till. Gick hur bra som helst. Jag hade en speldosa framför honom i baksätet med ett snöre i som jag hade framme hos mig. Om han började gnissla drog jag i snöret, speldosan satte igång och han slutade gråta.

Lycka till!

• Nicola

Vår dotter har spenderat många timmar i bil i sitt 6 månader gamla liv
    Vi har haft en grundprincip och det er att følja hennes rytm.
    Om hon sover så kør vi bara, om hon blir hungrig stannar vi på MC Donalds och værmer mat (jag ammade vældigt kort tid).
    Om hon blir orolig och øvertrøtt så stannar vi och pysslar om henne en stund osv.
    Førsta långa resan var på 3 timmar och då var hon 5 veckor. Det gick hur bra som helst. Vi kørde hela streckan i en veva.

Lycka till, se bara till att ha en bra bilbarnstol som er till småttingar på bara 4-6 kg.

• smulan76

Jag lovar att din bebis säger ifrån om hon inte vill sitta längre!
    Vi har åkt mycket bil med Isac eftersom jag har min familj 17 mil hemifrån.
    Vi brukar åka när han har sin sovtid, när han var mindre stannade vi och ammade när han blev ledsen.
    Nu är han 5½ månad och äter inte så ofta så nu får vi hålla han sysselsatt när han är vaken med leksaker.
    Första 2-timmarsresan gjorde vi när han var 3 veckor och skulle på semester och det var inga problem!

• bamsemums

Inga problem! Vi åkte 60 mil med vår bebis när han var 17 dagar! Dock hade jag också hört att detta med barnstol lämpade sig bäst för korta sträckor. Vi fick hyra en så kallad "boxette" på babyshop. Det är en liten box som man sätter fast i baksätet så att bebisen kan ligga hela resan. Det gick strålande för oss. Han sov tre timmar i sträck. Stannade bara till och ammade när han vaknade. Tre gånger på hela turen. Lättare att resa med spädbarn än tre-åringar

• Edina1981

Jag kan bara säga att ni kan åka hur länge som hällst...Elma var likadan- så fort vi har satt in henne i hennes bilbarn stol så somnade hon o när hon var knapt en och en halv månad så åkte vi Helsingborg-Ludvika det e ju ca 600km ifrån varandra o det tog tid men hon grät inte alls bara på o sov...skönt o nu i sommras åkte vi till Bosnien me bil o hon var knapt 1 år o det tog ca 24 tim dit men det gick lika fint.

• LondonLivia

Tack för alla svar! Tänkte väl själv att det borde väl inte vara ngn fara, men sen hör man alla dessa "regler" och saker man ska tänka på - å så blir man fundersam!

• nenababe

Jonathan åkte bil i 2 timmar då han va 3 och då han va 5 veckor. Han sov hela resan.
    Inga krokiga ryggar eller nåt här iaf =)
    Kram!

Svar på tråden Åka bil 2 timmar med 1 mån gammal bebis....!?