• Obsessed Feelings

Svenskt namn med engelskt uttal utan engelsk koppling? (Läs TS)

Omröstning gjord på begäran av "abou1981".

Exempel: två svenska föräldrar namnger sitt barn Martin, men inte med det svenska uttalet utan med det engelska "Maaartin". Hur reagerar du? Föräldrarna har inte engelskt eller amerikanskt påbrå eller annan koppling dit.

Vill du också gärna göra omröstningar men har inte PLUS-tjänsten?
    Inga problem, jag gör dem åt dig!
    Kolla in min tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m14528225.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenskt namn med engelskt uttal utan engelsk koppling? (Läs TS)
  • lightswillguideyouhome

De får väll göra som de vill.. Men räkna inte med att folk kommer uttala det engelskt om man inte först påpekar det.

• gealach

Jag skulle tycka att det var löjligt, faktiskt. Dessutom kommer ju alla att kalla killen för Martin med svenskt uttal i alla fall, om de inte känner honom sedan tidigare, och så kommer han att få hålla på och rätta och tjata. Förmodligen kommer han att ledsna.

• Mumin

Lite konstigt, men folk gör ju som de vill. Stötte en gång på ett barn som skulle heta Gabriel med med det engelska uttalet, så det blev stavat som det låter på engelska, Geybriel eller nåt sånt. Fast pappan var nog engelsman förstås.

After all... tomorrow is another day.
  • KickStart

Folk gör som de vill.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Embla

Låter väldigt löjligt måste jag säga!!!

• 1980 längtar

OK om man är beredd att alltid rätta folk som säger fel, fast jag röstade på alternativ nummer 1!!!

• Nimbuz

Låter onödigt att det ska uttalas engelsk på nåt sätt Fundersam

• mammutten81

töntigt och pinsamt.

Har endel syrianska kopisar och hälften vill att man ska säga deras namn på engelskt vis.

Typ, Maria (på engleska), Michael, vad tror dom, att de är finare?+ hahaha

• carola1977

tycker synd om barnet att heta något alla alltid kommer att uttala "fel".

• Mamma till tre kottar

Behöver ju inte alltid vara "Engelskt". Har du hört en riktig skåning säga Martin eller Mark?

• Äppelpaj

Synd att inte alternativet hysteriskt kul fanns med, höll på att garva läppen av mig vid tanken på uttalet.

• HannaCecilia

Fanns inget altrenativ som passa mig. Jag skulle inte bry mig direkt om nån ville att ens sons namn skulle uttalas maaartin eller martin.

• Oligo

Man kan inte tvinga folk att uttala namnet på ett annat språk, eller? Det måste ju bli upp till barnet hur det ska uttalas.

Ett annat exempel är namnet Paulina. Det uttalas med "a" eller "å", men stavas likadant.

• MINI25

Orkar man påpeka en sån sak hela tiden? Heder åt den mamman och pappan isåfall....

(Töntigt).

• brokig

Man får ju bli celeber om man ska få sitt namn rätt uttalat.
    Författaren Carola Hansson uttalar ju sitt namn som hundnmanet Karo följt av ett la, och inte alls som skrik-sångerskan och jag har aldrig sett någon uttala hennes namn fel, trots att det måste anses ovanligt. Förvisso är det inte engelskt, men ändå under samma tema.

• Åsa

Upp till dem, men de får ju räkna med att de flesta kommer att uttala "fel". Det drabbar spansktalande bekanta trots att de till och med har accent på i-et. Svenskan ger ju ingen möjlighet att stava så att det signalerar ett "engelskt" uttal på det namnet.
    Personligen tycker jag det låter fånigare med "svenskt" uttal på relativt nyimporterade namn, åtminstone är det betydligt vanligare.

Svar på tråden Svenskt namn med engelskt uttal utan engelsk koppling? (Läs TS)