• lykta

Hur mäter man skostorlek?????

Vi fick ett par NIKE sneakers till lillkillen i julklapp. Jag mätte hans fot förra veckan och den var ca 11.5 cm. I skorna som är stl 21 står 11 cm, men de är typ 2 cm längre än foten om vi lägger hans fot mot sulan på skon.
    Eftersom han inte kan gå än, så blir det ju inte aktuellt att använda skorna förrän till våren, vilken storlek ska jag byta till och hur vet man hur mkt hans fot växer??? Han är snart 10 mån

• Svar på tråden Hur mäter man skostorlek?????
  • Yosa

ställ barnet på ett papper. Sätt en prick (på pappret) där barnets längsta tå slutar och en prick där hälsen slutar. ta bort barnets fot och mät med linjal. Det är viktigt att barnet står på pappret (att du inte mäter med linjal när barnet ligger) för foten blir "större" när man står på den.

• Kajsan

Det är inte under foten det är mätt, utan innermåttet på skon.
    Skon ska vara ca 1.5 cm längre än foten.
    Du kan inte veta hur mycket hans fot växer, och det är HELT omöjligt att säga vilken storlek han har eftersom det skiljer sig grymt mycket mellan märken och modeller på barnskor.
    Min dotter på 14 mån har strl 22, 23 och 24 på sina skor

• lykta

Tack!
    Tror nog jag gör så att jag tar med barn och sko och åker och mäter till rätt storlek, de borde väl kunna sånt på stadium eller Intersport eller var den nu är köpt....

Men foten kan väl inte växa mycket mer än 1.5-2 cm fram till våren eller??????

• Jojo77

Deär väl försmå då om de är 11 cm och han har 11,5 cm fot.

• LillaLulla

Ojoj, min mor sa att man ABSOLUT inte får mäta fötterna på någon, det betyder hemskt mycket otur!

Så min sons fötter är lika långa som 1½ tumme, någon centimeter till när man köper skor.

• Yosa

har bara hört att det betyder otur att jämföra händer

• olympia71

orutinerat att ge bort sommarskor till ett litet barn i julkapp... vet personen inte att barn växer?!?!

• lykta

olympia71, nu råkar det vara så att om någon är "orutinerad" så är det väl jag då, eftersom jag önskade såna åt min son....
    Töntig kommentar av dig!!!!!
    Det är ju knappast så att vi låter vår son börja med att gå i tunga kängor....

Jag har också hört att otur bara gäller om man mäter händer!

Svar på tråden Hur mäter man skostorlek?????