• Anonym

Min sambo har spelat bort ALLT!

Igår fick jag mitt livs chock när jag skulle betala våra räkningar. Det saknades pengar på mitt sparkonto. Jag konfronterade min sambo och förstod rätt snart var pengarna tagit vägen. Han hade fört över pengarna till sitt konto och spelat upp dom på spelsajter på Internet. Detta efter att först ha länsat sina egna tillgångar. Totalt har han spelat upp för över 60.000 kronor. Pengar som vi sparat efter att ha sålt min gamla lägenhet (vilka även skulle gå till vinstskatten efter försäljningen och som ska betalas vid nästa deklaration)... Pengar som vi skulle handla julklappar till barnen för och använda för kommande dop.

Allt känns så overkligt! Ingenting har han sagt. Hur är han funtad egentligen? Jag vet inte vad jag ska göra?

• Svar på tråden Min sambo har spelat bort ALLT!
  • lurksmulan

Han måste söka hjälp för sitt spelberoende!

Sen måste du fundera på om du vill leva med en människa som har gjort så mot dig.

Det finns ställen man kan kontakta angående spelberoende, kolla i telefonkatalogen och kontakta något sånt ställe.

• Anonym

Jag vet varken ut eller in, just nu. Han har verkligen svikit oss och verkligen satt oss i "skiten".

Jag är förtvivlad och jäkligt förbannad men samtidigt nollställd. Jag vet inte om jag vill fortsätta leva med honom. Att han behöver hjälp är ju uppenbart MEN jag vet inte HUR och VAR man vänder sig. Finns här någon som varit med om nåt liknande?

• Kajsan

Jag sökte på "Spelberoende" på altavista och fick upp massor av sidor.
    Sätt dig ner och kolla runt, klart han måste ha hjälp.
    Fy f-n vilken situation han satt er i, ska ni vara kvar hos honom så måste han fixa detta.
    och även för sin egen skull, även om du tappat förtroendet för att vara med honom i framtiden.
    Lycka till!!

• Liria

Det är inte du som ska kolla upp hjälp åt honom. Det är HAN som måste erkänna att han har problem och söka hjälp. Det är en viktig del i det hela. Han ska inte bara "söka hjälp" för att få dig nöjd och tyst, han måste ju själv känna att det behövs.

Han är den som borde sätta sig ner och söka hjälp. Internet verkar han ha koll på, så det ska väl inte vara några problem med själva sökandet!

• Anonym

Tack, jag ska göra det.

• lurksmulan

Jag vill bara förtydliga att när jag skrev att TS ska kolla upp det här så var det för hennes skull för att se om det finns stödgrupper för anhöriga.
    Jag menade absolut inte att hon skulle söka hjälp åt honom!

• Anova

Tycker att du ska ta kontakt med en stödförening för spelmissbrukare och anhöriga.. Exempelvis www.spelberoende.se/
    Både du och din man behöver stöd och hjälp..

• Meli

Jag tycker också att du ska kontakta dem. För mig själv vet jag inte om jag kunnat leva med någon som svikit mig så. Han har alltså stulit 60 000 kr från dig. Så länge ni är tillsmammans tycker jag att du ska ha hand om ekonomin, och överföra från hans lön, de pengar som han inte ska betala mat och räkningar för, till dig. Så att han inte får annat än livets nödtorft sas. Så tar du resten, det borde bli några tusenlappar i månaden i alla fall. OCh det är ju inget han kan neka dig att göra.

Kramar

• BEAZ

Hej!

Jag är resursperson i spelberoendes förening i Halmstad. Du får jätte gärna ringa mig på vårat journummer: 0762-613850 och det är jag som svarar i den. Hemsidan är: hem.passagen.se/spelberoende/

Du behöver allt stöd du kan få o det hoppas jag att jag kan ge dig.
    Jag är själv anhörig (eller medberoende kalla det va du vill) så jag vet vad du går igenom... Kramar från Bea (heter igentligen Alexandra)

• momme

Vilken fruktansvärd chock!
    Jag kan bara tänka mig hur du mår nu.
    Du har fått många bra råd ovan och jag hoppas innerligt att din sambo söker hjälp för detta och att även du får stöd i denna situation.

Om han söker hjälp så får du gå vidare och se vad som räddas kan i erat förhållande. Men hjälp måste han ha i velket fall som hels.

Hoppas verkligen allt löser sig på något sätt för er.
    *kram*

• Anonym

Tack alla ni som svarat. Det har visat sig vara mer pengar än vad jag skrev förut som han har spelat upp. Han har i hemlighet ökat på sin kortkredit som han då också förstås har spelat upp.

Jag är fortfarande i chocktillstånd och vet inte hur *vi* ska gå vidare med det här. Men han är jätteledsen och ångerfull och har idag anmält sig för att få hjälp med sitt spelberoende. Han vill göra ALLT för att ordna det här så att vi kan få det bra igen. Men för mig är det inte så enkelt. Jag tycker det är helt ofattbart hur man kan bli beroende av spel. Att förlora all sinnesnärvaro och spela bort stora summor pengar och skuldsätta hela familjen? Ofattbart men verklighet.

• Silvermalvan

Jag beklagar verkligen och det enda jag kan råda dig till är att göra som ovanstående skrivit. Du ska först och främst bevaka dina och dina barns intressen. Naturligtvis behöver han hjälp men det kan han endast söka själv. Just nu är situationen som den är och det är att göra det "bästa" av den. I detta fall skulle jag försöka göra ryggen fri och faktiskt polisanmäla honom och snarast separera min ekonomi helt från hans. Sedan skulle jag förklara att hur mycket jag älskar denna person att vi inte kan bo tillsammans och be han flytta eller söka lägenhet själv. Jag skulle kräva att mannen går i behandling och skaffar en god man (håller kontroll på pengarna). Jag skulle även gå men i en anhöriggrupp för att prata med likasinnande och få alla tankar samlade och till viss del besvarade.
    Nu är problemet i dagen och nu kan allt bara bli till det bättre beroende på vilka val du gör. Att det är som det är finns ingen anledning att fundera på men tänk på dig själv nu. Han måste ändå vilja bli kvitt sin sjukdom, bära och acceptera sin sitaution och reda ut den så gott han kan. Vad som händer sedan är en annan historia.

*kram*

• Snurriga Jojsan

Du kan inte ge upp hela ditt förhållande till det här... Han måste ju ha professionell hjälp - det verkar som han har fått spelf*n i sig, och ett beroende är inte så lätt att bryta. Han har inte gjort det här med flit eller för att vara elak utan för att inte kunnat sluta. Det började säkert helt oskyldig med någon hundralapp här och där och har sedan blivit värre med tiden utan att han själv märkt det.

• miss sara

Fy, vad hemskt gjort... Detta kan inte vara lätt för dig.. Min kompis kille var spelberoende och ha hamnade i skiten. gick inte att rädda honom tyvärr. en trevlig kille annars... Sök hjälp genast.. lider med dig.. kram

• Anonym

Ja ni, det är som sagt inte lätt det här.

Men jag älskar ju min sambo och jag anser att han måste få en chans att rätta till det han har "ställt till med". Kanske känner jag mig också lite medskyldig eftersom vi båda är väldigt sportintresserade och själv så spelar jag (sedan länge tillbaka) för 100 kr på "Svenska Spel" varje lördag, varken mer eller mindre. Jag borde nog ha kunnat lägga ihop ett och ett om jag varit lite mer misstänksam av mig.

Min sambo tjänar bra och han har lovat att arbeta ihop så att han kan betala tillbaka de pengar han tagit från mitt sparkonto. Vi har även skrivit papper på att han är skyldig mig dessa pengar.

Och nej, han har inte fixat pengar på annat håll mer än det som jag har skrivit, vilket är tillräckligt mycket, tycker jag. Jag hann antagligen upptäcka det här i tid innan han hann börja söka pengar i ren desperation på annat håll.

Jag har även ställt kravet att han ska berätta för sina föräldrar om sitt spelberoende, eftersom vi längre inte har råd med vare sig dop eller julklappar.

Det var jättesvårt för honom att berätta om det här för sina föräldrar... skammen var total.

Trots att hans föräldrar är besvikna på honom så är de lättade över att vi inte ska gå skilda vägar. Hans mamma har lovat att hjälpa till så att dopet kan bli av och det känns skönt.

Många av er undrar nog hur jag kan chansa på att han inte kommer att göra om samma sak igen. Men det kommer nog inte vara möjligt. För nu kommer jag (tyvärr) att vara vaksam och misstänksam för det minsta lilla. Dessutom kommer det att vara JAG och INGEN annan som sköter ekonomin i fortsättningen och det är bara JAG som kan koderna till dosorna för våra Internetbanker. Det har han själv föreslagit och även om det inte känns kul att vara som en "överförmyndare" åt sin sambo så är det det enda rätta, just nu.

Hur det än är så älskar jag (och barnen) honom både i "nöd och lust".

• Isanna

Jag tycker att du gör helt rätt! Jättehärligt att höra att du ställer upp för honom och att hans familj gör detsamma! Lycka till med allt!

• Anonym

Min vän sitter här på jobbet och han är jurist (i och för sig skattejusrist) och han tycker du ska kolla upp om du inte ska polisanmäla honom. Jag förstår att det är jobbigt och känns absurt men för din och dina barns skull. Du kanske kan få ut beloppet på försäkringen. Men samtidigt blir ju han såklart återbetalningsskyldig. Ja, jag vet inte men ta tag i det, kolla upp det. Åh, vad hemskt, jag tänker faktiskt på dig. Lycka till!

• BEAZ

Ja som sagt .. vet precis vad du går igenom o jag finns här om du behöver hjälp... Vet vad du går igenom o förstår dig o dina tankar till fullo *kramar* Vart bor ni?

• Anonym

Nej vad tråkigt....!
    Vissa har tur och andra inte när det gäller spel...
    Jag vill inte göra dig lessen eller så, men man kan faktiskt vinna enorma summor med pengar på nätet...då talar jag om mig själv och min sambo.
    Jag har låtit honom spela och resultatet av det har blivit att vi har kunnat betala av alla våra lån, köpt fina kläder, två stycken bilar + sparat en himmla massa pengar...
    Min kille har inte heller sagt att han har spelat till mig från början, men jag är inte ett dugg arg eller så på honom för det...

• AnnaGabrielle

Va stark du är som finns för honnom trots allt! Jag hoppas att han klarar att ta sig ur sitt beroende för sin egen och för eran skull. Många stora kramar från mig. Pengar är ändå bara pengar.

Svar på tråden Min sambo har spelat bort ALLT!