• hejentjej

egen företagare eller egenföretagare??

hjälp hur skriver man? djurfri eller djur fri? eller djur-fri, rökfri, eller rök fri???

• Svar på tråden egen företagare eller egenföretagare??
  • wera22

Hehe :) Inte särskrivning! Det heter rökfri, djurfri etc.

• wera22

Den är lite klurigare, eftersom egen företagare inte låter lika illa som rök fri etc. :)

Jag skulle nog säga egenföretagare.

• hejentjej

hehe ser att du också gillar itkas julevngelium! hur slutade sista avsnittet?? ja missa de!!!!!

• wera22

Jodå. Jag brukar ha koll på sånt där :)

Är du osäker på ngt ord så är ett tips att söka i exv. Dagens Nyheters artikelarkiv (www.dn.se). De är mer tillförlitliga när det gäller språket än exv. Expressen och diverse googlande :)

• wera22

Hehe :) Sista avsnittet var inte lika roligt som det näst sista, tycker jag. Men det slutade med att Yolanta kom tillbaka, Tiffany fick inte Carola till julfesten men det gick bra i alla fall. Hon fick ett kulturstipendium och for till Lanzarote. Morgan blev salig över en kälke och gjorde nyhetssändningen på julafton, i stället för att åka till Sälen med Skandia :)

Jag tror att avsnitten finns som web-tv på www.svt.se om du vill se :)

• wera22

Ajdå. Ja, det kräver RealPlayer el. dyl. Du får prova på en annan dator eller försöka ladda ner det :)

• wera22

RealPlayer alltså, inga olagligheter ;) Om nu RealPlayer tillhandahålls gratis :D

• hejentjej

tack : ) måste bara se det ikväll kommer repris på kvarteret skatan! de e ju oxå sååå bra!

• wera22

Jag såg en repris på Skatan i förrgår, tror jag att det var. Jodå, den är också kul men jag gillar Itzhak mer :)

• Cavatine

Egenföretagare och egen företagare kan jag skriva båda två, men i olika sammanhang beroende på hur jag vill betona dem. Det går inte att uttala "egen företagare" som man gör med "egenföretagare" eftersom den särskrivna mer betonar det egna.

Hehe, svårt att skriva hur man menar, lättare att visa genom att prata...

• wera22

Precis :)

"Den är lite klurigare, eftersom egen företagare inte låter lika illa som rök fri etc. :)

Jag skulle nog säga egenföretagare."

Ännu en språkpolis.. :)

Svar på tråden egen företagare eller egenföretagare??