• abovo

Nu vill jag sluta nattamma... hur lång tid innan de sover hela natten? Gör de det?

Hej!
    Nu vill jag sluta nattamma min snart 14-månaders son. Ni som slutat nattamma barn som är i min sons ålder, har barnet börjat sova hela nätterna så småningom? Hur lång tid tog det?
    Hur gjorde ni när ni slutade nattamma? Jag tänkte försöka fixa det själv och inte blanda in pappan, men det kanske är dumt? Sonen är tryggast tillsammans med mig, men samtidigt är det kanske svårt att glömma att jag har tuttar liksom.
    Jag tänker fortsätta med kvällsamning, och så en gång på dagen. Vill inte sluta helt än... Men nattamnning... nej jag orkar inte längre. Vill att han ska lära sig sova hela natten. För sin egen skull och för min egen hälsa.

• Svar på tråden Nu vill jag sluta nattamma... hur lång tid innan de sover hela natten? Gör de det?
  • Ringla

Varför vill du inte blanda in pappan? Det är nog annars det som vore det bästa. Låt pappan sova med barnet och så sover du i ett annat rum under några nätter så ordnar det sig säkert fortare än vad deu tror. Ge välling om barnet äter det och det blir akut.

• Moder Jord79

Jag nattammar fortfarande och har inga planer på att sluta så länge det inte är till besvär...min dotter är 1,5 år...

• Magicmum

När jag slutade nattamma och kvällsamma, för ca 1 månad sedan, tog det inte många dagar förrän min dotter började sova hela nätter. Hon sover dessutom mycket bättre än tidigare.
    Jag slutade med kvällsamningen först, min man fick ta över nattningen helt av vår dotter när vi skulle skulle sluta amma och i början var det väl lite si och så men det gick bra.
    Det hela tog kanske ett par veckor men över lag får jag säga att gick bättre än förväntat.

Tänk på att du gör dig själv en björntjänst om du inte delar nattningen med pappan!

Hoppas att det går bra

• abovo

Att dela nattningen får vänta tills jag slutat med nattamning. Vill inte ta alla förändringar på en gång. Sonen är ju tryggast med mig, om han inte får vara med mig så blir det två stora förändringar på en gång. Jag tror nog vi ska fixa det han och jag. Pappan ska få ta sin del så småningom. Nu har det blivit så här eftersom det är jag som ammar.
    Min undran var mest över om man kan hoppas på att han kan sova hela nätterna och hur snart efter avslutad nattamning? Och ditt svar lät ju lovande magicmum
    Min son vaknar varje timme/varannan timme och vill bli ammad. Så har jag hållit på i snart 14 månader. Nu går det inte längre, jag måste få sova hela nätter igen.

• skinny

Tar han inte napp?
    Vi håller också på nu, pappan tar honom när han vaknar och ger honom lite vatten i en nappflaska ifall han vill snutta. Fick tipset av en här på familjeliv som hade gjort så. Hon själv sov i ett annat rum och pappan gav flaska med ljummet vatten. Det tog tydligen inte många dagar...
    Lycka till hur du än gör!

• abovo

skinny: Tack. Menar du att det inte tog många dar innan barnet sov hela nätter?

• Lillskruttan

Jag slutade nattamma min "stora" tjej när hon var knappt 14 månader. Å jag gjorde det utan hjälp av pappan och det gick jättebra. Hon sov till och med brevid mig. Jag gjorde så att varje gång hon vaknade och ville snutta så höll jag henne nära, nära, klappade henne på kinden och höll henne i handen. Hon var lite ledsen men gallskrek inte. Sen avtog ledsenheten. Hon fortsatte och vakna ibland men det blev mer och mer sällan...efter två veckor ungefär sov hon utan problem. Visst vaknade hon ibland, det gör hon ju fortfarande, men inte för att snutta utan för att hon drömt å bara vill ha en kram eller så...
    Lycka till!

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • Lillskruttan

Glömde...min tjej tog varken napp eller flaska så den möjligheten hade inte jag. För mig kändes det bra att göra som jag gjorde för det kändes som att hon kände sig trygg ändå eftersom jag fanns hos henne hela tiden. Bara ett kort tag efter hon slutat nattamma tog hon flaska för första gången (!) så då fick hon ett mål välling innan hon somnade, en rutin som vi fortfarande har.

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • MrsJones

För oss tog det två nätter. Första natten var sonen arg i ca 30 min, andra 15. Efter den natten har han sovit som en liten gris. Jag förklarade för honom, så mycket det nu går för en 10 månaders, att inatt när du vaknar blir det ingen boob. När han vaknade ville han förstås ha, men jag satte mig bredvid hans säng och sa att han skulle sova nu. Blev som jag skrev bråk i ca 30 min, men absolut inget hysteriskt. Nästa natt samma grej, fast kortare tid.

Jag fortsatte med morgon och-kvällsamning tills han var 16 månader.

• abovo

Tack så jättemycket för svaren Lillskruttan och MrsJones!

Min påg vill tydligen heller inte ha nappflaska, men napp tar han.
    Jag försökte i natt, det gick inte alls! Han var så olycklig! Och jag pallade inte någon lång stund. Första mningen lyckades jag ha honom i knäet en stund så somnade han om och var nöjd, men andra gången bara skulle han ha bröstet.Och jag är jättedålig på att höra honom vara sådär ledsen! Kankse det inte är rätt tillfälle, han kanske är extra behövande... är 14 månader en sådan period? Kanske måste jag ändå ta pappan till hjälp, men tanken på att göra det bara för att slippa höra hans gråt... usch så jobbigt detta är! Jag behöver verkligen få börja sova hela nätter, och det tror jag sonen också gör, men han verkar fortfarande behöva närheten till bröstet också...

Svar på tråden Nu vill jag sluta nattamma... hur lång tid innan de sover hela natten? Gör de det?