• atten

äta ägg?

hej!

vi ska ha ett kompispar på mat på fredag. tjejen är gravid och om jag förstått saken rätt så är det ganska noga med vad man får och inte får äta under graviditeten (har själv inga barn och är inte gravid). har en cheesecake i frysen som vi tänkt bjuda på. min fråga är: får man som gravid äta cheesecake? den innehåller ju på sätt och vis rått ägg... alltså, ägget i kakan har ju varken kokats eller stekts, bara frusits. nån som vet?

• Svar på tråden äta ägg?
  • ChokladRosen

Det är bara att äta..

• Lola Jämtland

Här i Sverige får man äta hur många ägg man vill, i alla former.

//God Jul och Grått Nytt Hår
  • listo

Råa ägg är INTE på något vis farligt, inte Sverige, Norge eller Finland. I andra länder ska man däremot undvika råa ägg p.g.a risk för salmonella (som visserligen inte är fosterskadande men nog så tråkigt ändå).

• Josefin02

Hm. Jag sitter och kikar på det här med ägg också. Hittade denna info på en svensk sida, www.livsmedelssverige.org/:

Det är generellt olämpligt att äta livsmedel som är avsedda att upphettas (dit man nog kan räkna ägg) råa.
    Om vi tar exemplet ägg kan skalet vara nedsmutsat med diverse bakterier som kan hamna i "äggsmeten" när ägget knäcks.
    Under graviditet är man extra känslig för infektioner och vissa bakterier kan även skada fostret.
    Du bör alltså inte äta råa ägg (och helst inte löskokta heller) under graviditeten oavsett om de är ekologiska eller inte. Väl genomkokta ägg går dock bra att äta oavsett om de är ekologiskt eller konventionellt producerade.

• Lola Jämtland
    Josefin02 skrev 2006-12-31 08:36:24 följande:
    Hm. Jag sitter och kikar på det här med ägg också. Hittade denna info på en svensk sida, www.livsmedelssverige.org/:Det är generellt olämpligt att äta livsmedel som är avsedda att upphettas (dit man nog kan räkna ägg) råa. Om vi tar exemplet ägg kan skalet vara nedsmutsat med diverse bakterier som kan hamna i "äggsmeten" när ägget knäcks. Under graviditet är man extra känslig för infektioner och vissa bakterier kan även skada fostret. Du bör alltså inte äta råa ägg (och helst inte löskokta heller) under graviditeten oavsett om de är ekologiska eller inte. Väl genomkokta ägg går dock bra att äta oavsett om de är ekologiskt eller konventionellt producerade.
    Men om det vore olämpligt så skulle Livsmedelsverket skriva om detta. Men enligt de så är svenska ägg fullt godkända i alla former för en gravid.
    //God Jul och Grått Nytt Hår
  • listo

Josefin02: Det var exakt den informationen som fick mig att mejla Livsmedelsverket och fråga om ägg... det här är svaret jag fick:

-----------------------------

"Livsmedelsverket avråder inte från att äta råa ägg, eftersom svenska ägg (och finska och norska) är helt säkra. Det finns ingen risk med salmonella.
    Däremot bör råa eller löskokta ägg undvikas i andra länder. Det är dock rekommendationer som gäller alla och inte bara gravida.

Varför SLU sagt något annat kan jag inte svara på, men jag kan säga att det är bara Livsmedelsverket som har befogenhet att ge rekommendationer om kost till allmänheten"

• Josefin02

Vad bra av dig att maila så vi fick frågan ordentligt utredd. Man vill ju inte riskera salmonella.. speciellt inte när man är gravid.

God fortsättning på det nya året allihopa!

• Gose

Chessecake är ju frusen och då dör bakterierna.

• lata kocken Johanna

Gose

FEL!!!!

(livsmedelsburna)bakterier DÖR INTE i frysen!
    du har blandat ihop det med (livsmedelsburna)parasiter som i de flesta fall dör i frysen (kallare än -20grader i flera dygn - och så kallt har de flesta inte i frysen)

• Gose

Lata kocken; Men jag läste i en gravid tidning att om man frös vissa produkter kunde man äta dem sedan som tex gravad lax.
    Har du ngt bra tips var man kan läsa mer om detta?

• listo

Gose: Om man fryser fisken så tar man död på eventuella parasiter. Om man sedan gravar t.ex. lax och äter den när den är nygravad så finns i princip ingen risk för bakterier.
    Listeria (som kan vara fosterskadande) behöver växa till sig för att det ska bli tillräckligt höga halter för att smitta. Och det kan t.ex. ske när gravad lax är vacuumförpackad o.s.v

Men bakterierna dör som sagt inte av frysning.

Svar på tråden äta ägg?