• Anonym (fru)

Vård av anhörig

Min man var tvungen att söka akut läkarhjälp och blev inlagd på sjukhus över jul. Det var aldrig någon fara för hans liv men han hade väldigt ont och var skärrad. Första dagen var jag ledig och var med honom hela tiden. Andra dagen skulle jag jobbat men då ringde han och var nästintill panikslagen och ville att jag skulle komma för han kände sig rädd och ensam. ed Jag fick lämna mitt jobb för att åka till sjukhuset och vara där som stöd för honom. På kvällen fick han permission från sjukhuset och hade inte klarat sig hem utan att jag hjälpte honom i och ur bilen, och passade upp på honom.

Jag har läst i kollektivavtalet (handels) att man kan få permission från sitt jobb och få betald lön när man vårdar en nära anhörig vilket min man är. Pratade med min syster och hon trodde det bara gällde om jag vårdade honom hemma (det gjorde jag också men då utanför arbetstid), inte om han var inlagd på sjukhus. Vi har har det lite krisigt ekonomiskt så jag sätter mitt hopp på att hon kan ha fel.

Eftersom det varit helger så vet jag inte vem jag ska fråga och min chef har semester. Någon här som kan klargöra vad som gäller ?

Ska nu sätta mig och läsa genom vår hemförsäkringsavtal, men något säger mig att jag inte har något att hämta där

• Svar på tråden Vård av anhörig
  • Anonym

Hej man kan få ett intyg av läkaren på sjukhuset som man kan skicka till försäkringskassan. Ring sjukhuset och försök få tag i journalerna och se om du kan få tag i läkaren som vårdade din man.

• Anonym (fru)

Så det är FK som ska stå för min lön och inte min arbetsgivare ?
    Det visste jag inte. Trodde det var arbetsgivaren för är man själv sjuk så betalar de ju första tiden, fast det är klart vabbar man så är det ju FKs bord.
    Ska ringa avdelningen i morgon och be om intyg.

Tack för svaret. Några fler som har synpunkter ?

• Anonym (B.A)

Det finns något som heter närståendepenning som man kan få av FK när en anhörig är svårt sjuk. Kolla på deras hemsida där finns mer information.

• Anonym (sorry)

Jag tror det kan vara svårt att få igenom.

Min mormors demens eskalderade på ett par månader och efter att polisen hade kört hem henne i nattlinne mitt i vintern för 3:e gången insåg min mor att mormor inte kunde vara hemma. Men tiden det tog innan hon fick sjukhemsplats, fick min mor ta semester för att vårda henne hemma. Vårdcentralen försökte verkligen hitta någon sorts ersättning min mor kunde ta, men det fanns ingen eftersom mormor inte var i livets slutskede.

• carola1977

på mitt jobb får man vara hemma i 10 dagar/år för att vårda en sjuk anhörig eller vaka vid någons sjuk-/dödsbädd. det anmäls ingenstans utan det är chefen som håller reda på det bara. (är jag rätt säker på.) det är lyckligtvis inte så vanligt att det behövs.

• Anonym (fru)

Läste nu på FK hemsida "Med svårt sjuk menas sådana sjukdomstillstånd som innebär ett påtagligt hot mot den sjukes liv" Känns inte som det gäller oss. Men jag kanske ska ringa handels också och dubbelkolla innan jag lägger ner det hela...

• Anonym (B.A)

Kolla med din arbetsgivare också om de kan ställa upp med tjänstledigt utan löneavdrag - det fick min man när jag var väldigt sjuk och låg på sjukhus.

Annars är det väl tyvärr semesterdagar som gäller.

• DarkLink

När min man låg på sjukhus för några år sedan så var det en annan man som låg inlagd där också. När han sedan skulle skrivas ut, så behövde han stöd av sin fru (som jobbade annars).
    Dom löste det så att kuratorn på sjukhuset sjukskrev frun, för ja.. inte vet jag?? Inte helt enligt regelverkat antar jag, men jag antar att det har hänt flera gånger.

• OneAndTwins

Sandstorm och TS:

Jag tror också att det är den vanligaste lösningen... att den anhöriga blir sjukskriven själv... Däremot kan det inte vara av en kurator... det är bara en läkare som kan sjukskriva... men det är ju en bisak....

• Anonym (fru)

Har sjukskrivit mig från jobbet 2 dagar. Är helt slutkörd och behöver varva ner efter all stress som varit. Är gravid och har varit lite orolig för barnet. Jag får ta att det blir två karensdagar den här månaden kan inte hjälpas. Våra föräldrar kommer hjälpa till ekonomiskt om det skulle behövas.

Kuratorer kan inte sjukskriva, men läkare. Oftast kan man ju vara hemma en vecka utan läkarintyg (arbetsgivaren kan iofs kräva intyg från första dagen enligt de nya reglerna). Blir man inte sjuk av oro så kan man ju få andra "biverkningar" av att stödja en anhörig som gör att man helt enkelt inte orkar jobba själv.

Tack för alla er svar! :)

Svar på tråden Vård av anhörig