Vård av anhörig
Min man var tvungen att söka akut läkarhjälp och blev inlagd på sjukhus över jul. Det var aldrig någon fara för hans liv men han hade väldigt ont och var skärrad. Första dagen var jag ledig och var med honom hela tiden. Andra dagen skulle jag jobbat men då ringde han och var nästintill panikslagen och ville att jag skulle komma för han kände sig rädd och ensam. ed Jag fick lämna mitt jobb för att åka till sjukhuset och vara där som stöd för honom. På kvällen fick han permission från sjukhuset och hade inte klarat sig hem utan att jag hjälpte honom i och ur bilen, och passade upp på honom.
Jag har läst i kollektivavtalet (handels) att man kan få permission från sitt jobb och få betald lön när man vårdar en nära anhörig vilket min man är. Pratade med min syster och hon trodde det bara gällde om jag vårdade honom hemma (det gjorde jag också men då utanför arbetstid), inte om han var inlagd på sjukhus. Vi har har det lite krisigt ekonomiskt så jag sätter mitt hopp på att hon kan ha fel.
Eftersom det varit helger så vet jag inte vem jag ska fråga och min chef har semester. Någon här som kan klargöra vad som gäller ?
Ska nu sätta mig och läsa genom vår hemförsäkringsavtal, men något säger mig att jag inte har något att hämta där