• Lilltjejen21

Hur lång tid tog det innan eran hund blev rumsren?

Våran lille kille blir 13 veckor på torsdag, och är fortfarande långt ifrån rumsren. han förstår ibland att han ska gå till dörren eller komma till oss om han vill ut. självklart går vi ju ut med honom ändå. han börjar ju bli stor så man tycker att det borde blivit bättring, visst det har det om man jämför hur det var från början.

Bara funderade lite på hur lång tid det kan ta innan dom verkligen blir rumsrena....
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det innan eran hund blev rumsren?
  • Lantismamman75an

Min golden blev rumsren blev rumsren när hon var 10 månader först!

• Tjimtjom

Har hört nånstans att små hundar tar längre tid att få rumsrena än stora men vet inte om det stämmer.

• MissLinda

har en valp hemma nu. Vi har lagt tidningar i hallen vid dörrn o lärt han gå dit, så varje gång vi ser han går till dörren, så springer vi ut med han. och så fport han lekt sovit eller ätit. Han har bara gjort ngn olycka inne. Haft han 2 veckor. tror han börjar förstå lite mer.=)

• Lilltjejen21
    tror han börjar fatta piken. just nu så har vi oftast stängt så han får vara inne i köket och datarummet.
    Men så fort katten öppnar dörren så springer han ut och kissar på golvet. annars så brukar han springa mot dörren.
    Nu dom senaste dagarna så har det gått riktigt bra, men man ska aldrig säga aldrig.
    har oxå lagt en massa tidningar i hallen och vi dörren.
    Idag blir han 13 veckor min lille plutt...
  • Skogsjäntan
    Lilltjejen21 skrev 2006-12-28 13:50:23 följande:
    tror han börjar fatta piken. just nu så har vi oftast stängt så han får vara inne i köket och datarummet. Men så fort katten öppnar dörren så springer han ut och kissar på golvet. annars så brukar han springa mot dörren. Nu dom senaste dagarna så har det gått riktigt bra, men man ska aldrig säga aldrig.har oxå lagt en massa tidningar i hallen och vi dörren. Idag blir han 13 veckor min lille plutt...
    Prova att lyfta ut honom i stället. Då förstår han till slut. Ta bort tidningarna och se till att han inte hinner dit istället. Det gäller att vara snabb
  • Lilltjejen21
    har ett litet problem att vi bor på 3:e våningen....
  • Carisma95

Lilltjejen21:
    Säger som Skogsjäntan; ta bort tidningarna. Även om det verkar praktiskt, så kan det bli svårt att vänja av med dem (och stället där de ligger) då hunden tror att det här är en ok plats att göra behoven på!

Be true to yourself and you will never fall...
  • Skogsjäntan
    Lilltjejen21 skrev 2006-12-28 17:08:20 följande:
    har ett litet problem att vi bor på 3:e våningen....
    Jo det kan ju vara ett problem men det är ju något ni förhoppningsvis var beredda på? Om den är 13 veckor så är den kanske inte sååå stor eller?
  • Liska

ko´m när den va 8 v,,, rumsren vid 10v med en olycka vid 5 mån,,

• Vilja00

Instämmer med Skogsjäntan - det är effektivare att bära ut honom o att det är tre våningar - tja någonstans ska ju all julmat ut så bär på o se det som gratis träning utan gymkort :)
    sen det här med att han fattat piken - nä han är hund o de har inte samma tanke kedja som vi har så nä, du har bara varit mer lyckad i din tajming. lycka till o njut av att det går bättre :)

• Ms Jones

lite olika det där med rumsrenheten.. från ras till ras och från hund till hund.. Oftast är det svårare att få små hundraser rumsrena, de har lite svårt att hålla den lilla blåsan ibland.. Min Sune var helt rumsren vid 6 månader och han är en chihuahua.

Håller med ovanstående med tidningar.. skippa det.. plcoka gärna bort mattor också om ni kan, så valpen inte frestas att göra ngt där. Det gäller att vara uppmärksam, vara ute varannan timme, och sedan känna igen tecknen på hunden, när den börjar bli nödig.. sedan ska en valp alltid ut när den lekt, sovit eller ätit. lycka till!

• 3 barnsmamman

Ja, min valp fattade galoppen direkt...
    Hon blev "rumsren" på 1 vecka...
    Hon sa till vid dörren när det va dags... Olyckor skedde bara om jag inte va tillräckligt uppmärksam.
    När jag gjorde henne rumsren låg jag steget före henne hela tiden.
    Så fort hon bytte rum till ett annat tog jag ut henne. Jag misstänkte att när det inte va intressant att visstas i samma rum som mig så skulle hon göra sitt "ärende". Vilket uppenbarligen stämde. Jag vaknade på morgonen innan henne och lyfte ut henne. Hade inga tidningar inne heller. Det är aldrig ok att kissa inne, ens på en tidning.
    Det är ett fasligt spring och lägger man ner tid å möda så får man resultatet...
    Det spelar ingen roll om man bor flera våningar upp och att det är lite mer komplicerat. Vill man ha en rumsren hund är det bara att springa...

Det är viktigt att du börja läsa av din hunds beteende. När dom sätter nosen i golvet så ta ut din valp-även om det va 5 minuter sen du va ute. Valpar har en liten blåsa och har svårt för att hålla sig.
    Till slut visar eran hund att den ska ut. Genom att gnälla lite antingen vid dörren eller nåt...

Våran hund både gnäller eller blir väldigt klättrig, kelig, trycker upp rumpan mot oss. Hon lägger inte av förrän hon kommer ut.
    Det är bara att lyssna, vara uppmärksam och BERÖMMMA!!

lYCKA TILL!

• 3 barnsmamman

Har öglat igenom hela tråden nu...
    Hmmm....om valpen vill kissa inne så fort den kommer in så VET ju ni det.
    Var berädd att ta ut din valp-direkt DÄR!
    Lyft upp valpen så fort du ser minsta lilla tecken på att kissa.
    Och beröm jätte mycket när ni kommit ut å kisset hamnat på gräsmattan. Lägg ner jätte mycket tid vid tillfällen du känner till att det brukar vara kiss time för hunden...

Det är som sagt olika från valp till valp, det vet jag...
    Men det här är tips som funkat för mig och förhoppningsvis har du TS kanske också nytta av det!

Lycka till IGEN!

Svar på tråden Hur lång tid tog det innan eran hund blev rumsren?