• lewis

Är det någon mer som varit missnöjd med Fonus?

Min mamma avled nyligen och jag har skött det mesta med hennes begravning eftersom min pappa legat på sjukhus (nu är han på bättringsvägen och hemma igen, tack och lov).

Jag tycker att min/vår kontakt på Fonus skött sig dåligt. Han har inte svarat på mail (efter tre dagar ringde jag istället för att överhuvudtaget få ett svar), när han gjort det har han svarat på första frågan och struntat i resten. Han har anmält min mammas namn till minnesstunden efteråt, och när jag rättade honom glömde han bort att rätta det ändå - så när jag senare kontaktade kontoret för andra frågor läste en tjej där upp min mammas namn IGEN på gästlistan fast jag sagt till en gång. Jag frågade UTTRYCKLIGEN om en viss musik kunde spelas på orgel, meddelade vilken orgelmusik vi ville ha och frågade UTTRYCKLIGEN om de kunde ta kontakt med organisten eller om jag skulle ringa själv. Sen en kvart innan begravningen skulle börja sa prästen att organisten inte visste alls vilken musik som skulle spelas. Han har också sagt att jag är första kontaktperson trots att jag poängterat ett flertal gånger att jag velat att de skulle försöka nå min pappa i första hand.

Jag skrev just ett långt mail och påpekade det här, som jag skickade till kontaktpersonen, till hans kontor och till info-adressen.

Jag tycker bara att det är så väldigt dåligt skött!

• Svar på tråden Är det någon mer som varit missnöjd med Fonus?
  • Charlott29

Jag har råkat ut för EXAKT samma sak!!
    Min mamma avled i mitten av november och då hon levde ensam (mina föräldrar är skilda sedan 15 år) så har jag tagit hand om begravningen.
    Undrar om vi haft samma kontaktperson
    Jag trodde att begravningsentreprenören skulle göra rubb och stubb, men det har varit så att han har sagt till mig vad jag ska göra så har jag fått ringa runt och boka/fixa allt.
    Nu var allt ok till begravningen men det var ju knappast tack vare han!
    Så tråkigt tycker jag för just när det gäller begravningar så orkar man inte oroa sig för allt runt omkring också, särskilt som vår gubbe tog över 7000:- för "besväret"...

• lewis

Nä precis! Det är tufft nog, och så ska man behöva tänka på att dubbelkolla allt ... Det här att få reda på en kvart innan begravningen att organisten inte ens visste vilken musik som skulle spelas, det var helt otroligt tycker jag. Jag hade verkligen frågat, tydligt, om Fonus ordnade det. Det ska bli lite intressant att se om jag får nåt svar ...

Kommenterade du att du var missnöjd? Jag tycker det känns så svårt, å ena sidan orkar jag ju inte rota i det hur länge som helst, men min mamma var alltid väldigt noga med att saker skulle vara rätt, så jag kände att för hennes skull ville jag i alla fall säga till att vi inte var nöjda - även om jag tycker att det är jobbigt själv.

• aragon

Det var det värsta jag har hört !!! Får det verkligen gå till såhär?
    Hade jag varit organist hade jag väl själv ringt och kollat dagen innan vilka sånger som skulle spelas om inte nån hört av sig till mej

Visa dina nära och kära att Du älskar dom...en dag kan det vara för sent
  • lewis

Ja, det är det jag undrar också. Jag förstår liksom inte hur Fonus kan vara så slappa ... man är inte riktigt på topp att sköta ännu mer saker - om jag hade ordnat allt själv hade jag i alla fall vetat att jag skulle ordnat allt själv. Det hade varit lättare än att få kallduschar med jämna mellanrum när det som jag trodde var fixat inte var det.

• Charlott29

Jag kommer att klaga. Har precis skickat mail till honom angående den biten som är kvar som t.ex. urnsättning. Han skulle också kolla upp om det fanns plats att rista in mammas namn på gravstenen som står på den grav som mamma ska ligga, men jag har inte hört någonting alls angående detta!
    Jag ringde honom 2 veckor innan begravningen ägde rum för att få veta att allt var i sin ordning, lämnade meddelande att han skulle ringa upp, skickade mail, men har än idag inte hört något från honom! Jag bor 50 mil därifrån och fick be min moster gå in på deras kontor och prata med en kollega till honom som kunde bekräfta att allt var ok - detta var 2 dagar innan begravningen! När hon plockade fram mammas mapp så stod det flera lappar om att han skulle ringa mig...
    Sedan lovade han att vi fyra syskon skulle få varsinn minnesbok, men ner i brevlådan damp endast en! Man blir ju så trött!!

Jag kommer defenetivt att klaga och tala om vad jag tycker! Särkilt i ett sådant yrke är det ju viktigt med respekt inför kunderna! Det är ju så jobbigt ändå!

• lewis

Nämen FY! Det låter ju värre än mina problem, det måste ju vara otroligt pressande när du bor så långt bort också, då är det ju jätteviktigt att det sköts snyggt och att kontaktpersonen är uppmärksam på vad ni vill och önskar. Alltså jag förstår inte hur man kan jobba i ett sånt yrke och sen bara ... vara så ... slapp?! HELT obegripligt. Stå på dig. Jag väntar med spänning på att få någon typ av svar (annars skriver jag nog igen). Jag valde att skicka ett mail eftersom jag tycker att det är väldigt jobbigt alltihop, men skickade det till flera adresser just för att jag inte är säker på att det når någon annars.

• Charlott29

Tycker du har blivit ganska illa behandlad också! Du får lov att berätta vad resultatet av ditt mail blir!
    Jag kommer också skicka ett mail, dels för att det ibland är lättare att formulera sina tankar, men även för att det ska synas att jag skickat det, att jag får kvitto på att de mottagit det...
    Kommer också skicka till ett flertal personer.
    Nu skickade jag ett mail med mina frågor, försökte ringa honom men upptaget... orkar inte hålla på att försöka ringa honom, skrev i mitt mail att jag emotser skyndsamt svar gärna via mail (för att ha det skriftligt), men även för att det är svårt att prata i telefonen med en 1-årig son...

• lewis

Ja, det ska jag verkligen berätta!

Hoppas att det löser sig för dig också. Jag känner det också att det är en bra signal om att man verkligen inte är nöjd - att kontaktpersonen själv ser att man har skickat mailet till flera personer. Och som du säger, att ha ett kvitto på att man skickat det känns också viktigt.

Usch, om jag var du skulle jag verkligen sluta försöka ringa. Han verkar helt värdelös den där kontaktpersonen. Om du skulle vilja ringa av nån anledning, ring nån annan på kontoret (de brukar väl ha ett allmänt växelnummer?) och fråga bara allmänt istället. Så gjorde jag när jag inte fått mailsvar på flera dagar, jag ringde till kontoret och fick prata med en snäll tjej där istället (då hade min kontaktperson "gått för dagen", en fredag, utan att svara på mitt mail trots att min mammas begravning var veckan därpå!).

• Charlott29

Helt otroligt! Ja, man ska verkligen inte sitta med ett sådant yrke om man inte vet hur man tar folk och sköter sitt jobb.
    Man blir ju så besviken , och de tar ju bra betalt för sina tjänster också, inte direkt gratis.

• lewis

Nä. Frågan är ju vad man som "kund" kan göra ... Jag hoppas ju att jag/min familj inte behöver betala för allt när de skött sig så väldigt dåligt, men man vet ju inte. Jag skrev i slutet av mailet att det känns väldigt tråkigt att ha fått extra oro och stress på grund av dem, och att det också känns tråkigt att jag inte fått den service som vi faktiskt betalar för. Får väl se om han kommenterar det ...

• lewis

Igår kväll fick jag ett kort svar från min kontakt på begravningsbyrån. Han skrev att han hade all respekt för mina synpunkter och att han ville återkomma i ärendet inom kort. Jag hoppas att han inte ringer, för jag känner inte riktigt att jag orkar harva det personligen med honom - jag ville mest få sagt att jag inte tycker att han skött jobbet så bra ... Men jag är lite nyfiken också på vad han tänker säga/skriva/göra, förstås. Lite förvånad blev jag över att överhuvudtaget få en kommentar, tror jag.

• Charlott29

Kanon ju att du fick svar!

Jag fick också svar från min kontaktperson. Hade krävt kvitto när han läste mailet och 6 minuter efter han öppnat mitt mail (och sett att jag krävt kvitto) kom svaret. Haha...
    Skrev ju tidigare att han skulle kolla upp om min mammas namn får plats på gravstenen... svaret jag fick var att det skulle vi diskutera vid urnsättningen? Hallå! Mitt "krav" var att OM mammas namn inte får plats på stenen så ska hon ha en egen grav!! Då kan man ju inte diskutera det när urnan ska sättas i mark. Jag vart så arg så jag har inte ens besvarat mailet ännu, var tvungen att lugna ner mig lite för annars hade jag nog skrivit saker jag fått ångra.
    Angående de där extra minnesböckerna så fanns resterande "att hämta på hans kontor"... hmmm... att vi bor 50 mil därifrån har han tydligen helt glömt av!!
    SUCK! Vad trött jag blir!!

• lewis

Men ååååh ... Vilken trög kontaktperson! Det känns verkligen som om han inte borde ha det yrke han har. Det är väl självklart att du vill veta om din mammas namn får plats på stenen innan du kan besluta om urnsättning? Man måste verkligen vara TYDLIG när man jobbar med begravningar och såna känsliga saker, det måste bli rätt redan från början för det går inte att fixa i efterhand och man måste vara extra tydlig och förklara allt och ta det lugnt när man pratar med människor i sorg. Jag är säker på att både du och jag är väldigt receptiva människor i vanliga fall men man blir ju alltid väldigt pressad och stressad och sämre på att uppfatta hur folk menar i såna här lägen. Då är det verkligen inte okej att begravningsbyrån är snurriga och otydliga och inte lyssnar ordentligt - de måste vara 200% skärpta för att göra det så lätt som möjligt för de anhöriga!! Usch, jag blir arg bara jag tänker på det! Det känns som om de kör på sina standardlösningar och bara gör som de brukar, som de skulle kunna göra i sömnen, utan att tänka att "här är en ny människa, en ny person som jag ska bemöta". Fy!

• hib58

Hej. Låter tråkigt vad ni varit med om, utöver sorgen Ni har.
    Jag var inne på Fonus hemsida. Jag tycker Ni skall skriva ett mail till huvudkontoret gärna företagsledningen och beskriva hur Ni blivit behandlade. www.fonus.se.
    Ha ett gott nytt år

• Fru Kirta

Det enda som jag märkte var, att vid min svärmors bortgång hade de gjort massor med stavfel i minnesboken. Efter begravningen fick svärfar gå in med boken och få felen tillrättade.

Svar på tråden Är det någon mer som varit missnöjd med Fonus?