• linlöv

Sagan om ringen - Eowyn/Faramir

Hej!

Såg om Sagan om Ringen nu i julhelgen, och började fundera på hur det gick för paret Faramir och Eowyn.

Nu när jag såg om filmerna, så säger ju kungen av Rohan till Eowyn att det är hon som ska ta över tronen om något händer honom. Innebär det att Eowyn blir drottning av Rohan och Faramir kung av Rohan? Är det någon som "vet"? Skrev Tolkien något om fortsättningen?

• Svar på tråden Sagan om ringen - Eowyn/Faramir
  • Fru Höstlöv

Jag såg också filmerna, men Eowyn var ju kär i Aaragon väl? Inget i filmerna antydde att hon och Faramir skulle vara ihop, eller sova jag någonstans? *förvirrad*

Faramir var inte kunglig alls, hans pappa var ställföreträdare för tronen i Gondor. (där Aaragon sen blir kung)

Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • MrsXanadu

Tror man får en idikation i den förlängda versionen om att det kanske blir de två. Men det är inte med i den vanliga versionen.

• linlöv

Eowyn blev kär i Faramir under belägringen av Minas Tirith, när de båda var skadade. Det visas i filmerna endast av att de står bredvid varann och ler under Aragorns kröning. Det står mer om det i böckerna.

• mjukisvicki

japp dom hitta varandra när dom var skadade i minas tirith och de andra gav sig av mot mordor.

• Evenstar

Japp, Faramir och Eowyn blir ett par och lever lyckliga i alla sina dagar. Det finns en mer utförlig "berättelse" av detta i rotk.

• Mentat

Nej, Eomer blir kung över Rohan. Faramir är fortsatt "steward of Gondor" (har inte läst böckerna på svenska) och de bosätter sig på andra sidan floden, i Ithilien, inom synhåll från Minas Tirith.

Svar på tråden Sagan om ringen - Eowyn/Faramir