• AmAnna

Kan det vara scharlakansfeber?

Var iväg idag med dottern, 5år, till VC hon har haft hög feber sen igår morse med hosta och kräkts 2 ggr. Läkaren hittade streptokocker i halsprov o skrev ut Kåvepenin. Tittade inte i halsen eller nån annan undersökning!

Iaf så nu ikväll har hon fått utslag, rosa flammiga längs insidan av låren och på fotryggen, bägge fötterna. Kliar inte.

Nån som har erfarenhet av scharlakansfeber? Kan det vara det dottern fått?

• Svar på tråden Kan det vara scharlakansfeber?
  • malinmys

Hmm, ring rådgivningen i kväll eller vc i morgon bitti. Det KAN va en reaktion på pencillinet. Min dotter fick utslag som spred sig över hela kroppen.. Osäker på om det är allvarligt eller inte.
    Lycka till!

Trotsiga barn är trygga barn.....
  • lövet2

Scharlakansfeber är halsfluss med utslag, enkelt uttryckt. De får en rosa/röd tunga med vita prickar, och efter några dagar flagnar de i handflator och under fötterna.
    Förr var det en farlig sjukdom, men om man väl fått den, så var man immun resten av livet. Nu är den betydligt mer oskyldig, men man kan då också få den hur många gånger som helst. En av mina har haft scharlakansfeber 5 gånger tror jag ....

• malinmys

Hur går det för er?

Trotsiga barn är trygga barn.....
  • AmAnna

Tack för era svar!
    Ringde till vc o pratade med läkaren, då dotterns utslag även är på armarna idag. Han trodde att det möjligen kunde vara nån reaktion på kåvepeninet, men så länge hon är pigg o dricker o äter skapligt så kan hon fortsätta med kuren.
    Vi ska höra av oss om hon blir det minsta försämrad, dvs mer utslag eller sämre i allmännt.
    Idag mår hon hyfsat, piggare o ingen feber.
    Så vi fortsätter o ha koll!

Svar på tråden Kan det vara scharlakansfeber?