• KnutRut

Hur gör man en riskudde?(använda på förlossningar)

Hejsan!!

Har sett och hört att man använder riskudde som smärtlindring på förlossnigen, hur gör man en sådan?

• Svar på tråden Hur gör man en riskudde?(använda på förlossningar)
  • Miao

PÅ förlossningen tog de en engångstrosa, knöt ihop den och fyllde den med ris. Hemma kan man ta ett tyg och sy ihop det och fylla det med ris. Tänk påa tt det bör vara bomull elelr lin elelr liknade som inte smälter ihop av vårmern. kram Mia

• KnutRut

Tack så mycket men hur länge ska riskudden vara i micron???
    Får man använda sin egen värmedyna på sjukhusen???

• Villebusen

jag har köpt en vete kudde och jag tycker den fungerar alldeles utmärkt... de riskuddarna som fanns på vår förlossning etc var BARA 10x10 cm och var absolut för liten för min rygg

• Malin78

KnutRut: vi har en riskudde och den ska vara 3 miuter i mokron..vet inte om det gäller "hemmagjorda" men du får prova dig fram, det är sååå skönt:)

• Åsa

Vad ska det vara för sorts ris i? Poppat? Skalat? Oskalat?

• jennan

Rispåse för smärtlindring
    Här kommer ett gott råd för smärtlindring och avslappning under förlossningsarbetet. Gör själv en rispåse att lägga på mage, rygg eller där det känns skönt. Skönt att ha om man är lite ?småhuttrig?, ger skön värme och avslappning.

Klipp 2 tygstycken, ca 35x15 cm. Sy ihop 2 sidor, lämna ena kortsidan öppen för att fylla på med ca 1 kg långkornigt ris (ej grötris) Sy ihop sista sidan.

Rispåsen värmes med 1 glas vatten i mikron 3 min på full effekt.
    Rekommenderas att ta med till förlossningen!

• Majsan70

Ett tips!!!

Om man inte har en rispåse och det inte finns på förlossningen så be att de värmer en dropp påse i mocron o lägger i en handduk. Kanonbra!!

Hade vi som lindring när jag jobbade på IVF kliniken...

• Linda76

Hej

Du kan ta en blöt handduk och lägga i micron och sen lägga den i en plastpåse och en örngott om funkar jätte bra tycker jag hoppas att du förstår annars får du fråga

Lycka till

• Åsa

Tack för tips Jennan! Om det funkar som med vetekuddar är det kanske smart att göra någon kanal också så att inte allt trillar ner i ena änden?

• Lillsork

Hej. Jag tyckte mest att den där kudden var ivägen under värkarna, men det kanske funkar bra för dig. Kram Linda.

Svar på tråden Hur gör man en riskudde?(använda på förlossningar)