Inlägg från: Trottoarbonden |Visa alla inlägg
  • Trottoarbonden

    BF i Augusti - nu är vi mammor!!!

    Även om en stor del av vår tid upptas av våra små underverk så tycker jag det vore trevligt att, i mån av tid och ork, fortsätta att följas åt här.
    Som vanligt delar vi med oss av glada såväl som mindre glada tankar, händelser och åsikter!

    Jag välkomnar gamla, som nya trådmedlemmar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-12 15:03:42:
    AUGUSTIBÄBISAR:
    12 jul - Nivde - Edvin, Uppsala
    06 aug - Fjali - Emil, Linköping
    09 aug - mollan nu - Alma, Stockholm
    13 aug - Fru H - Liv, Linköping
    16 aug - Morrizz - Jolena, Stockholm
    18 aug - Trottoarbonden - Anton, Svedala
    19 aug - Jennifer116 - Michelle, Skellefteå
    19 aug - Godibåten - Neo, Stockholm
    20 aug - TisseTiger - Isak, Örebro
    22 aug - 3 barn i familjen (Annki) - Victor, Sofia
    22 aug - Kiwifia - Noah, Landskrona
    24 aug - Taco - Hanna, Åkersberga
    24 aug - Da Diva - Vera, Stockholm
    29 aug - swemaria66 - Matilda, Bålsta
    30 aug - Yena2 - Linnéa, Kungsbacka
    01 sep - jojjo80- Felix, alingsås
    02 aug - Love family - Bianca, Stockholm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-21 21:44:19:
    04 aug - Europa - Linus, Helsingfors

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-01 15:06:00:
    3 sept - Nenya, William, Onsala

  • Svar på tråden BF i Augusti - nu är vi mammor!!!
  • Trottoarbonden

    för en gångs skull har Anton somnat tidigt (får se om han tar natt eller bara en liten lur!) så nu har jag tid att sitta lite framför datorn.
    Lille killen har hunnit bli 4 månader och livet rullar på. Det är smakisar för fullt som gäller nu och han gillar det skarpt.
    Han rullar stolt från rygg till mage och han gillar att sitta.
    En stor kille är han, 68cm och 8,5 kg. Min dåliga rygg orkar nästan inte med så jag har blivit sjukskriven på 50% och sambon är föräldraledig på eftermiddagarna.
    Jag har slutat amma för att kunna ta medicin mot min rygg. Det känns lite sorgligt men det var bäst så. Nu får han ersättning som han faktiskt kräks något mindre av än vad han gjorde av amningen. (han kräks dock fortfarande jättemycket!)
    Jag känner att jag för varje dag blir bättre och bättre på det här med att vara mamma till Anton. Det finns fler och fler helt fantastiska stunder! (jag upplevde de tre första månaderna som väldigt jobbiga, jag var hemskt stressad och toktrött!)

    Så, hur går det för er andra?

  • Trottoarbonden

    jojjo 80: Det låter som om du har det väldigt jobbigt. Jag hade det liknande med Anton innan, han åt jämt. Eftersom han växte och var stor (ungefär som felix) trodde jag att han fick tillräckligt med mat. Han kräktes dessutom mycket så jag trodde (eftersom "alla" sa det) att han åt massor och gav honom därför bara ena bröstet. Men han sög och sög och sög, jag hade jätteont i brösten. Det visade sig att jag inte hade tillräckligt med mat, efter diskussion med bvc så började jag att ge båda brösten, men det räckte inte det heller. Först när han fick två bröst och 120 ml i flaska så var han nöjd. Då plötsligt började han äta ungefär var tredje timme och han blev en helt ny kille! Plötsligt kunde han sova lugnt (utan att störas av hunger) och leka och ha roligt långa stunder! Mitt råd till dig är utan tvekan att ge honom både bröst och ersättning. Du behöver inte sluta amma om du inte vill det men "fyll på" med lite ersättning så kommer nog både du och felix att må mycket bättre! (En annan fördel med om du ger även flaska är ju att du kan få lite avlastning på nätterna...) Hoppas att det ordnar sig för dig!

  • Trottoarbonden

    exakt så var det med Anton också. Han har reflux (övre magmunnen stänger inte). Och jag som trodde att han var fullproppad med mat och därför kräktes. (stackaren som var hungrig och ledsen hela tiden!) Och jag som trodde att han inte ville ha mer för att han kräktes. Prova att erbjuda felix mer mat.
    Anton kräks massor, men jag har observerat det samma som du, mindre vid ersättning än vid amning. Varför vet jag inte.
    Anton är också tung...

  • Trottoarbonden

    vad roligt att ni har hittat hit allihopa! Kul att läsa om era små.
    Vad det gäller stimulans osv håller jag med om att om de inte är nöjda så skulle de nog säga ifrån. Min Anton ligger också ganska mycket i sitt gym eller sitter i sin babysitter medans jag gör något annat i samma rum och pratar med honom. Sen när han blir gnällig så leker jag med honom. Han har en hel del leksaker som han har roligt med, favoriten just nu är en "bok" som prasslar. Supermysigt! Sen gör vi babymassage nästan varje dag och på kvällen badar vi honom och då leker vi ju också en del. Men såhär på kvällen är han mest gnällig och vill vara i famnen, bli buren eller "leka flygplan" och så.

  • Trottoarbonden

    Anton har också händerna i munnen, gärna båda samtidigt, långt långt ner i halsen! Någon napp vill han inte ha, fast jag har försökt envist.

    Anton äter potatispuré (mosad potatis med ersättning i) och majspuré (har försökt göra egen men det var så bökigt med att skala majsen så han får köpt nu). Detta gillar han skarpt! Han äter ungefär ½ dl två gånger om dagen. Men fortfarande lika mycket ersättning! Vi håller på med mild havregröt också men väldigt väldigt försiktigt eftersom Anton inte tål vanlig ersättning pga mjölken. Vi hoppas nu tarmen ska vänja sig. Han får en tesked om dagen och det gillar han.
    Fjali: man "får" ge såväl morot som broccoli så vitt jag vet.

    Det här med att ersätta ett mål med vanlig mat... Alltså jag har inbillat mig att det ska fungera på ett av följande vis 1.Man ger ersättning/ammar efter målet och allt eftersom barnet äter mer vanlig mat kommer det vilja ha mindre och mindre mjölk och sen ingen alls. 2.Man ger ett mål vanlig mat och väntar sedan tills barnet säger ifrån med att ge mjölk och allt eftersom barnet äter mer och mer så kommer det dröja längre och längre tills det vill ha sin mjölk. Nu är det som så att även om Anton äter ganska mycket vanlig mat så vill han ändå ha lika mycket mjölk... Känns som om vi inte byter ut utan lägger till...

  • Trottoarbonden

    Fjali: jopp, det är mjölk i gröten

    jojjo80: så skönt att höra att ni har kommit fram till en lösning som fungerar för er! Hoppas verkligen att det håller i sig!

    Idag ska Anton få prova morot! Spännande!

    Gott nytt år på er allesammans!

  • Trottoarbonden

    God fortsättning!
    ojdå, får era små tänder! Spännande. Känns tidigt men det är kanske dags nu... (noll koll!=)

    Har just läst instruktionsboken till vår vagn (stokke) och inser att vi måste byta till sittdelen, liggdelen klarar visst bara upp till nio kilo! Iiikk, min lille bebbe har blivit stor (han fyller dessutom ut hela, så han får ligga med lite böjda ben!)!

    TisseTiger: Krya på er!!

  • Trottoarbonden

    Lista låter lysande, men det är ju som vanligt lite trist om den liksom kopieras och upprepas om och om igen och tillslut blir inläggen ganska så långa. Jag föreslår därför följande: De som vill skriver sitt barns namn och födelsedatum i ett inlägg och så väntar jag tills jag har ett antal och så lägger jag in dom i TS så har vi listan där liksom. ok? Det hade ju varit lysande om fl ordnade någon slags funktion där man kunde knyta en lista till en tråd och liksom alla kunde gå in och ändra och lägga till. Kan man lämna den typen av önskemål någon stans tro?

    Anton har också provat hoppgungan. Han hoppar inte men gillar skarpt att stå där!

    Det går jättebra med den riktiga maten här. Men Anton kräks fortfarande massor och jag är så kluven. Det blir så äckligt med kräk av riktig mat, ser äckligt ut, luktar äckligt och ger fula fläckar. Men ska man ha det som anledning till att sluta ge honom den? Han kräks ju något mindre av den... Funderar lite löst på att bara ge honom vit mat (potatis, blomkål, majs, palsternacka, päron, äpple, fisk, kyckling...) men det känns inte helt bra. Funderar även på att be om en tid hos läkare för att diskutera medicinering (losec) men det känns lite drastiskt. Han lider ju inte direkt av det, det är nog värst för mig och pappan. Men visst, han skulle må bättre av att slippa kräka förståss. Känner mig som en dålig mamma som är så egoistisk och vill slippa kräk. (alltså han kräker MÄNGDER, tvättar minst en full maskin om dagen, det kommer i floder!)

  • Trottoarbonden

    vad jag vet heter det reflux (Antons diagnos: kraftig reflux) och det är övre magmunnen som inte sluter. Jovisst är det vanligt, och de säger att det troligtvis växer bort runt 6 månaders ålder. Vet ej vid vilken ålder de "ger upp hoppet" om att det ska växa till sig och man gör operation. Som tur är går Anton upp i vikt i rasande fart i alla fall, han äter nämligen jättemycket! Nästa gång jag är på bvc ska jag be att få en tid hos läkaren. Vill bara inte att han ska behöva genomgå massa läskiga undersökningar bara för att jag är urless på kräk...

Svar på tråden BF i Augusti - nu är vi mammor!!!