Britax secura - Britax freeway
Hallå!
Vad är det för skillnad på dessa?
Är securan djupare än frewayen. Alltså skyddar den mer vid sidokrock än frewayen?
Hallå!
Vad är det för skillnad på dessa?
Är securan djupare än frewayen. Alltså skyddar den mer vid sidokrock än frewayen?
någon
Tror att Secura kan man bara ha bakåtvänd och freeway kan man ha både framåtvänd och bakåtvänd, och Secura skyddar mer vid sidokrock i och med att den är mer "skålad".
Rätta mig om jag har fel
Vi har föregångaren till Secura och tycker den är kanon!
Rättar Freewayen är inte vändbar.
Jag tycker att de är väldigt lika i själva stolen, men att bottendelen skiljer sig åt. Nu har jag inte kollat så ingående, men det var intrycket jag fick i butiken.
Securan är inte heller vändbar... Det är bara Two-wayen som är godkänd både framåt och bakåt.
kolla på britax hemsida, kanske står mer utförligt vad skillnaden är där?
freeway är inte vändbar men funkar i mittenbältet på bilensbaksäte så man slipper ha barnet vid en dörr.
vet inte hur det är med den andra, har själv en twoway som vi avgudar.
I Britax katalog beskriver dom Secura som "den säkraste bakåtvända stolen vi gjort"
Securan är djupare i sitsen, har högre sidoskydd och känns lite större hela stolen liksom. Sen är den ställbar även när den är monterad, altså att man kan vicka upp stolen så det blir mer viloläge. Den tar lite större plats i bilen och är högre.
Vi har en secura och en freeway. Undrar du över nåt rent tekniskt så läs bruksen på britax hemsida.
vi köpte en freeway nu och de håller på att sälja ut den modellen för de ska bara ha securan nu fattade jag det som. freewayen kommer alltså inte finnas kvar. tror de är likvärdiga bara att securan är lite nyare. men alla är ju godkända för att säljas så alla stolar skyddar lika bra tror jag.
Securan är mycket rymligare. Vår grabb på 1½ sitter mycket skönare i den är Freewayen.
Freewayen går oxå att ändra om barnet somnar, fsat u måste stann a mbilen först för att lossa på bältet.
Jag är nöjd med vår freeway men har ju dock aldrig provat en secura.
Vi har en Freeway och det är rätt så omständigt att ställa om lutningen på den, remmarna som ska spännas hårt måste lossas en smula först.
Securan har ett högre chassi, där ryms bl a en mekanism för att ställa om lutningen med ett enhandsgrepp. Securan har högre kanter och skyddar förmodligen mer vid sidokrock. Vi valde bort Securan p g a att den skymmer backspegeln om man sätter den fram. (Fast det kan man ju lösagenom att sätta på husvagnsbackspegel på bilen.)
Jag tror inte att Securan är tänkt att ersätta Freeway, Freeway den är mindre och smidigare och passar i fler bilar. Däremot så säljer de ut Freeway i utgående färger varje år.
Enligt katalogen på Britax hemsida så kommer en ny modell 2007 som ersätter Britax Freeway - den nya heter Britax Hi-Way. Det är förmodligen därför de säljer ut Freeway nu.
Vi är också i valet och kvalet vilken bilbarnsstol vi ska köpa. Secura verkar lite högre, har högre kanter, tar lite mer plats och är fällbar till viloläge. Men den kostar ju över tusen kronor mer...
Undrar när Hi-Way kommer? Nån som vet?
Tror den ska komma i januari nångång. Men som jag fick höra av en försäljare på Babypoffsen så är den precis lika som secura, skillnaden ska vara att hi-way är utrustad med isofix (isofix finns på alla bilar efter -05 och sitter mellan sätena, ser ut som två järnklor och lika finns det på bilbarnstolen med isofix, så klickar man fast den i det, men man måste ändå använda bältet) Men för en bakåtvänd bilbarnstol gör det tydligen ingen skillnad att ha isofix eftersom krafterna vid en krock då istället drar med sig hela sätet som då lossnar från karossen, där det är fästat med bult.
Däremot för en framåtvändstol funkar isofix annorlunda och är bra att ha, det ger stolen stabilitet eftersom den stolen inte är fäst med andra anordningar.
Hi-wayen skulle vara en 100lapp billigare än securan, men är enl killen på babyproffsen inte värd att vänta på, Han förespråkade Securan som bättre.
Hoppas du fick lite hjälp av det!
Det intressanta med isofix är att maxgränsen är satt till endast 18 kilo!
Vi köpte en Freeway igår och valde den för att den tog minst plats i bilen. Vi frågade butikspersonalen om skillnader i säkerhet och hon sa att de var godkända allihopa, men Securan (tror jag det var) har "sidobalkar" som gör att den blir stadigare vid en sidokrock.
Vi köpte också nyligen en freeway, just för att den går att ha i baksätet till skillnad från vår andra bilstol.
Jag funderar över det här att den är utan stödben... Förr fanns det ju inte en enda stol med stödben, de lutades mot framsätena. Numera har i princip alla stolar stödben. Frågan är ju hur stor skillnad det gör. Eller är det så att man kollar på konkurrenterna som har stödben och bestämmer sig för att sätta dit det på sina egna stolar vare sig det är direkt nödvändigt eller ej för att trygga konsumenterna?
Som skrivits tidigare, freewayen är ju godkänd till 25 kilo utan stödben. Att jämföras med tex aktas stolar som är godkända till 18 kg med stödben.
ä
Hmmm min dotter gjorde inlägget ovan..
Sorry..