• Kakan83

Vitlöksbröd

Är det någon som har ett gott recept på hur man gör viltöksbröd? Vill så gärna ha det till förrätt på nyårsafton, när vi får gäster. Har gjort det hemma förr men då har jag bara gjort på¨tråkigt barkis bröd. Vill ju att det ska både se gott ut och smaka gott

Nu vet vi vad pyret ska heta!
  • Svar på tråden Vitlöksbröd
  • Änglatuss

jag älskar lidls färdiga *MUMS*

• Kakan83

Fru Söderström

Där sa du nåt..har inte tänkt på färdig gjorda

• T0morrow

tips är att rosta bröd (vilket som helst egentligen) pensla brödet med olja, sedan drar du en vitlöksklyfta där du just oljat. hackar samman tomater och basilika och lägger ovan på, det är såååå mumsigt med den smakblandningen....

• Kakan83

Ulr1ka

Tack så mkt! Jag är dum som ett bröd så här kommer en fråga. Någon speciell olja man ska pensla med?

• mumlan1

gott med olivolja att pensla med

• T0morrow

olivolja *ler* precis om mumlan1 säger men INTE "virgin" (jungfru) olja för den har en liiiten bismak...

• Kakan83

Är det någon som har provat att rosta brödet i toaster? Blir det gott tro? Min brödröst är från 1870 och rostar bara halva brödet..hehe

• mumlan1

Sätt in brödskivorna på en plåt i ugnen en stund tills de börjar ta färg. Funkar hur bra som helst. Glöm dem inte bara!!!

• Kakan83

Tack för alla tips! Bäst att prova en gång innan det är tip för gäster.

Rosta - pensla - gnid! Det ska jag nog klara av

• Åke Vilse

Eller bre brödet med vanligt bordsmargaron och strö över aplnearings vitlökspulver och sedan in i ugnen.

• Kakan83

Åke Vilse

Där sa du nåt! Jag har en stor burk med sånt hemma som jag knappt använt!

• leolina

jag brukar ta formafranska o på det brer jag smör med pressad vitlök i, in i ugn en stund,skär i trekant när de är klara så ser dom mer "lyxiga" ut!
    jättegott!

• notsofantastic

Jag brukar göra så att jag blandar smör med valfritt antal vitlöksklyftor (eller vitlökpulver), blandar i någon god krydda (italiensk salladskrydda är urgott). Bre sen ett tjockt lager av detta på vanligt formbröd. Ungsbaka sen tills det brödet blivit knaprigt och fått fin färg.

Urgott, och nyttigare än butikens som är fyllt av transfetter.

• lillsnurpan

Dela en baugetten på hälften och bre på färdigt vitlökssmör typ. biggans och skiva mozzarellaost över, ts ev. på lite pizzakrydda jättegott!!

Svar på tråden Vitlöksbröd