• Gizmoh

Min skadade hund + katt fråga

Nu har vi varigt akut hos djurläkarn tack o lov bara en rejäl stukning för vår ögonsten. Han får nu smärtstillande några dagar stackarn. Tassen e stor som en pingisboll.
    Men aptiten går det ingen nöd på ;)

Sen undrar jag när en katt blir könsmogen och hur märker man det?
    Våra katter är 9mån och vibbrerar med baken när man klappar dom, skriker och rullar/ålar på golvet.
    Eller vad är det?

• Svar på tråden Min skadade hund + katt fråga
  • Stormvarning

Hej! En katt blir könsmogen runt 8 mån och uppåt. I vissa fall lite tidigare. Att de "vibrerar" med baken när man klappar dem är normalt. Det har inget med könsmognaden att göra.

Honkatterna ålar sig och rullar runt ovanligt mycket när de börjar bli könsmogna. De blir även ovanligt kelna.

Hankatterna börjar i vanliga fall urinmarkera och prata väldigt mycket då de blir könsmogna. Så har du en hona och en hane börjar det kanske bli dags att kastrera.

Kram!

• Majsan70

6 månader och uppåt får du räkna med att katten blir könsmogen.

Är det en hona som beter sg som du beskriver, så är det mycket möjligt att hon löper. Lägger man handen på rumpan på dem så puttar dem upp rumpan o baxar intill sig för att kunna para sig.

Kastrering är alltså att rekomendera för dina katter.

• södertälje

...honorna brukar trycka upp baken mot saker och ting och låta förjävligt,skriker och gnäller och kromar sig,om jag vore du skulle jag kastrera katten för bådas skull.

• Skärgårdsfru

Dina katter kan mycket väl vara könsmogna nu. Men vare sig dom är könsmogna eller inte så rekommenderar jag er att boka tid för kastrering till dom nu.

Rekommenderad ålder att kastrera sin katt (oavsett kön) är från 6 månader sedan så det är hög tid En katt behöver inte ha blivit könsmogen innan kastreringen.

En katt kan bli könsmogen redan från ca 3 månaders ålder även om det är vanligast någon gång mellan 7-15 månader.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
Svar på tråden Min skadade hund + katt fråga