• tussa85

Min katt verkar inte gilla vår son :(

vet inte va ja ska ta mig till.
    har kollat upp alla möjliga fel på min katt, för han både kissar och bajsar inne.
    han håller sig gärna borta från min son medan min andra katt väldigt gärna kelar och busar me han.
    busar och kelar me han så gott som varje dag, mer eller mindre så han borde inte känna sig undanskuffad..
    verkar som om katten protesterar mot han, han var inte så här tidigare. orkar inte me att han gör så här, men vill verkligen inte ta bort han! nån fler som har haft detta problem?

• Svar på tråden Min katt verkar inte gilla vår son :(
  • Stormvarning

Hej.
    Jag har inga barn men har haft samma problem med min ena katt. Han bajsade i sängen, kissade inne överallt och det var ett elände.. Det tog ca 6 månader innan det upphörde och mina veterinärer säger att det helt enkelt är en protest. Han kan känna sig osäker mot något (eventuellt din son) men jag tycker det låter konstigt, lite beroende på hur gammal din son är.

Om veterinärerna inte kan hjälpa dig är det helt enkelt upp till dig, om du vill ge honom en chans eller ej. En bra sak att göra är att omplacera honom. En bekant till mig hade samma problem och när katten bytte hem blev katten som förbytt. Något har hänt och det är omöjlgt för oss människor att veta.

Jag förstår att det är otroligt jobbigt och det är inte lätt att finna ett nytt hem om du ser det som ett alternativ.

Ett bra tips är att använda sig ut av är Piss Off som hjälpte mig med alla katter jag får hem. Jag arbetar för Katt Kommando Syd. De flesta är otroligt osäkra och gör både det ena och det andra på alla olämpliga ställen.. Men eter att ha sprutat detta medel som du köper i djuraffären slutar de kissa där, mina gjorde det.

Det finns även konstgjorda katt feromoner du kan köpa (nu endast hos veterinär) sprayar du det där han kissar och bajsar är det ovanligt att de gör det där igen.-

En annan metod är att sätta prylar av alla de slag på hans favoritställen som bryter hans vanliga mönster att sätta sig och göra göra sina behov.

Det finns mängder av metoder, men frågan är hur mycket du är beredd att göra. Det kan ta lång tid..

Hoppas det löser sig.

• Smultronhjärtat

oj vad jobbigt.
    Har du kollat på katt.nu eller kattlyan.se tror jag dom har.
    Där står det om katter som markerar och sånt.
    Min kisse gjorde så i hallen (kissade) och då böt vi ut mattorna och skaffade ett skoställ.
    Sen dess har han inte kissat alls inne.
    Det kan ju vara andra omständigheter han inte är nöjd med

• Stormvarning

Som smultronhjärtat sa.. Hon bytte ut mattan mot ett skoställ, mycket bra metod. Katter älskar att göra sina behov på mjuka ställen eftersom det är mest praktiskt för dom.

• Rainbow

TS: det är vanligt att katter protesterar på detta sätt mot olika saker ! I ditt fall verkar det helt klart bero på sonen och DET ÄR ETT PROBLEM ! Det du kan prova är Feliway Diffuser som finns att köpa hos din veterinär. Det är en behållare som utsöndrar kattens naturliga feromoner och används just på protester av olika slag. Lycka till !

• Smultronhjärtat

Det var lika dant när han rev på sängen, då bytte vi plats på hans klösmöbel(en sån katten kan krypa in i och ligga på.
    Då slutade han riva på sängen.
    Lika dant nu på nätterna förut höll han på hela nätterna och röjde.
    Nu leker han medans vi ligger och pratar i sängen.
    Sen hänger jag upp kattleksaken, går på toa, han följer med dit, sen går vi och lägger oss.
    Han stör oss inte längre på nätterna.
    Så det är bara att hitta tekniker som fungerar.

• Stormvarning

Ja det finns alla tänkbara metoder, men det gäller bara finna dem.
    :)

• tussa85

men alla dessa saker som man kan spruta på där katten vanligtvis gör sina behov, luktar de inte konstigt lr så? vet inte om ja direkt vill göra de i sängen där han är mest!

• Smultronhjärtat

jag skurade med klorvatten i hallen.

Sån där fy spray får man hålla på att dutta för jämnan och det funkar inte på min kisse han gillar doften.

Men vanlig vattensprayflaska funkar=)

• Smultronhjärtat

det är nog bara att köpa en ny säng tror jag kattpink går aldrig bort

• Skärgårdsfru

Hur länge har detta beteende hållit på? Är din katt kastrerad? Är det bara sängen han gör sina behov i eller på andra ställen också?

Även om du tycker det är jobbigt så behöver inte avlivning vara den enda utvägen. Hur frustrerande det än är så kan man oftast lösa dessa problem på ett eller annat sätt.

Läs igenom följande sida för att få råd och stöd. Tipsen fungerar på bajsande också.  

http://www.katter.nu/katter/beteende/katten_kissar.htm

Köp Feliway och prova. Du kan läsa mer om feliway på www.feliway.se
    Om inte det fungerar och ni provar alla åtgärder på länken ovan så tycker jag att ni ska be veterinären skriva ut clomicalm.

I sista hand, omplacera katten till ett hem utan barn. Avlivning behöver inte ens vara ett alternativ.

I övrigt så tycker jag att ni genast ska sluta ge honom tillträde till sängen. Ni måste häva hans möjlighet till att göra behoven där. Sen kan ni också sätta honom på lådan efter kel, bus, lek och mat för att påminna honom om lådan.

Här är exempel på hur du rengör ställen där han kissat eller bajsat:

¤Kattpiss på kläder och textilier:Tvätta i maskin med Vanisch.Vaninish finns även för soffor och mattor i sprayform.Har funkat på mattor och bäddmadrasser som ej går att tvätta hemma hos mig.

¤Kattpiss på plast och trägolv+målade ytor:Skura med Alsolsprit utblandat i vatten,snåla inte med Alsolspriten!Det funkar även med Ättikssprit utblandat i vatten,men det luktar mer för oss människor.

¤Kattpiss på möbler: Dränk in stället med ren Alsolsprit och strö över potatismjöl,låt torka och dammsug bort,kan behövas upprepas flera gånger.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • tussa85

Min kisse har hållit på så här av och till i perioder i princip ända sen min son föddes för snart ett år sen.
    Han är kastrerad sen två år sen.
    Oftast har han bajsat eller kissat på min sambos sida av sängen, men händer ibland på min sida lr i min sons spjälsäng.
    Ska kolla igenom förslagen.
    Vill varken ta bort honom eller skicka honom till nån annan så ja ska se va ja kan göra!

Svar på tråden Min katt verkar inte gilla vår son :(