Hur länge har detta beteende hållit på? Är din katt kastrerad? Är det bara sängen han gör sina behov i eller på andra ställen också?
Även om du tycker det är jobbigt så behöver inte avlivning vara den enda utvägen. Hur frustrerande det än är så kan man oftast lösa dessa problem på ett eller annat sätt.
Läs igenom följande sida för att få råd och stöd. Tipsen fungerar på bajsande också.
http://www.katter.nu/katter/beteende/katten_kissar.htm
Köp Feliway och prova. Du kan läsa mer om feliway på www.feliway.se
Om inte det fungerar och ni provar alla åtgärder på länken ovan så tycker jag att ni ska be veterinären skriva ut clomicalm.
I sista hand, omplacera katten till ett hem utan barn. Avlivning behöver inte ens vara ett alternativ.
I övrigt så tycker jag att ni genast ska sluta ge honom tillträde till sängen. Ni måste häva hans möjlighet till att göra behoven där. Sen kan ni också sätta honom på lådan efter kel, bus, lek och mat för att påminna honom om lådan.
Här är exempel på hur du rengör ställen där han kissat eller bajsat:
¤Kattpiss på kläder och textilier:Tvätta i maskin med Vanisch.Vaninish finns även för soffor och mattor i sprayform.Har funkat på mattor och bäddmadrasser som ej går att tvätta hemma hos mig.
¤Kattpiss på plast och trägolv+målade ytor:Skura med Alsolsprit utblandat i vatten,snåla inte med Alsolspriten!Det funkar även med Ättikssprit utblandat i vatten,men det luktar mer för oss människor.
¤Kattpiss på möbler: Dränk in stället med ren Alsolsprit och strö över potatismjöl,låt torka och dammsug bort,kan behövas upprepas flera gånger.