• ökenblomman

Tycker folk att ni är konstiga?

Mer eller mindre varje dag kommer folk fram till oss och kommenterar att vår 7-månader gamla dotter inte har hål i öronen. "Why no earrings? Looks like a boy!" Folk tycker verkligen att vi är synnerligen udda som inte låtit ta hål i hennes öron.

Vad får ni för återkommande kommentarer för att ni gör svenska val som avviker från normen i ert land?

• Svar på tråden Tycker folk att ni är konstiga?
  • amnai

Beror ju på var i världen man bor, men här i USA kan det vara sånt som att vi knappt aldrig tar bilen till skolbussen, det är ju bara att dra på regnkläder eller rejält med varma kläder, beroende på väder.

• Uskus

Folk vägrar tro att vår tjej är tjej då hon är dubbelt så stor som andra spanska barn och hon har inga örhängen.

• Rutiga Rutan

Här i England är man fortfarande rätt "gammeldags" när det gäller pojkar-flickor och vilka leksaker de har, så när vi köpte en dockvagn och en docka till vår son var det många som höjde på ögonbrynen...

• Ragnar

Anledningen till att folk tycker att vi är konstiga är mest för att vi använder tygblöjor och bär i sjal. Men det är kanske konstigt även i Sverige. Annars får vi ofta frågor om varför vi har en bakåtvänd bilstol och varför vi inte har en vagn där lillen åker framåtvänd. Fast bakåtvända bilstolar verkar bli allt vanligare på Island nu.

• Jogobella

Här kommenterar många att lillan går runt med "skidoverall", "hon är rejält inpackad..." tycker de lite menande. Deras barn går runt utan strumpbyxor, fodrade brallor, mössor eller vantar när det är någon grad över nollan bara... Som svensk är man ju van att klä sig riktigt på vintern. Fast det är likadant med de vuxna, de kan inte heller klä sig ordentligt och går sen runt och klagar över att de fryser. Vi bor i Tyskland.

• smyg

Jag bor i sverige och mina svärföräldrar blev väldigt arga när jag sa att min dotter ska få hål i öronen

• Karinski

Nar vi var i Spanien for 2-3 veckor sedan var det manga som tyckte att vi hade for lite klader pa var bebis (4 manader)...det var 15-20 grader och deras sma hade overaller, mossor och vantar och sag ut som sma michelingubbar

Bor i London dock och har har ALLA for LITE klader pa sig...kortkort och linne nar det ar nollgradigt och skolunifomerna ser inte ut att halla barnen varma!

• ökenblomman

Det här med för lite kläder får vi också kommentarer om. "Why she is naked? She will be sick." säger grannarna. Jag försöker förklara att dottern säkert inte kommer att förfrysa om hon har bara blöjan när det är 33 grader varmt och svetten rinner. Vid 28 grader har hon kanske kortärmad body. Då har de andra bebisarna mössor och långbyxor... Och vi är också de mysko föräldrarna som skyddar vår bebis med parasoll när vi är ute och går.

• zazla

Jag bor i sverige men min mamma har en dotter med en gambian. Dottern är lite mer än ett år och pappan är lite småtjurig för att mamma inte har tagit hål i hennes öron än. Skulle jag pierca min 1-åring i öronen så hade hon ju varit där och pillat HELA tiden så det hade ju inte gått även om jag hade velat...

• MariLo

Jag ber barnens kompisar ta av sej skorna när de kommer hem till oss.
    Barnen brukar dock inte kommentera det .

Svar på tråden Tycker folk att ni är konstiga?