• ökenblomman

Tycker folk att ni är konstiga?

Mer eller mindre varje dag kommer folk fram till oss och kommenterar att vår 7-månader gamla dotter inte har hål i öronen. "Why no earrings? Looks like a boy!" Folk tycker verkligen att vi är synnerligen udda som inte låtit ta hål i hennes öron.

Vad får ni för återkommande kommentarer för att ni gör svenska val som avviker från normen i ert land?

• Svar på tråden Tycker folk att ni är konstiga?
  • Oui

Har en mammakompis från Guatemala som är helt fascinerad av att jag låter min dotter sova utomhus även på vintern och utan att ha en filt över huvudet.

• TyskMamma

Folk tycker också att jag är lite konstig för att jag ger min dotter bilar att leka med och lär henne att dua alla. Inget äckligt Niande för min svenska dotter, hellre dör jag! *ler*

• llama

Jag har tva manader kvar till forlossning och folk ser ut som stora fragetacken har nar jag sager att man inte beover ligga pa rygg i en gyn stol utan att i sverige kan man sta, ligga pa sidan och lite som man vill. Sedan nar jag berattar att vi har barnen i vara sangar och sover med oss tror dom att vi ar barnamordare, det ar ju sjalvklart att man kommer att rulla over barnet i somnen sa den dor. (bor i spanien)

• Xcena

I Spanien ar det tradition att alla flickor ska ta hal i oronen direkt efter fodseln. Fodde min dotter dar och alla kallade henne for kille. Tom lakarna fragade varfor jag inte gjorde hal pa henne.

• cleopatra2

har ni läst inlägget om håll i öronen här på familjlivet,det var ett tag sen..herregud vilket liv det var!
    Jag kommer själv inte från sverige och ''är konstig'' på många sett ) så det är roligt att läsa det tvärtom för en gångs skull!

• sundream

Har i Filippinerna tycker sambons familj saaaa synd om var son (knappt 2 ar gammal) som inte far dricka lask, eller ata godis och sotsaker. Och att han ska ata pa regelbundna tider tycker de ar konstigt. Jag vet att nar hans familj passar honom, sa ar det nagon som jagar honom med mat i handen heeela tiden... Och att han hade bilstol (det var innan var bil blev stulen *snyft*), var helmarkligt.

• bebben Elias mamma

När jag bodde i Spanien så hade jag hela släkten i samma kvarter. De var på mig hela tiden om att min pojke skulle ha vantar, mössa, filt, flera tröjor m.m. De ville dessutom att jag skulle ha på regnskyddet på vagnen så han inte skulle få luft under hela vinterhalvåret.
    Annars skulle han säkert få lunginflamation.
    Jag brukade bylta på honom stackaren och när jag gått förbi några gator så tog jag av honom igen.

Och så skulle jag ge camomilleté fr.o.m. att de var nyfödda varje dag, fast det sa t.o.m. läkaren att det var bra så det gjorde jag.

Dagisfröken tyckte nog att jag var den elakaste mamman i världen som inte skickade med honom chokladkex och donuts varje dag till dagis.

• lycklig skorpion

Oj vad intressant att läsa era inlägg!! Jag ska ha barn om ett par veckor och bor i Colombia. Jag kommer att vara "saaaa konstig" när jag blir mamma. Det är inte lätt att göra det bästa för sina barn för antingen är man konstig eller farlig för sina barn enligt befolkningen här (läs svärmor....) eller för familjen och vännerna hemma i Sverige! Man blir ju paverkad av vad folk tycker och tänker men det är inte lätt att följa rad när de tva kulturerna har sa olika synsätt pa barnuppfostran. Man hamnar liksom mitt emellan och det är ingen som förstar eller gillar det man gör.
    Själv blev jag glad när jag fick reda pa att jag väntar en pojke just för att slippa diskussionen om hal i öronen...Men nagot som jag vet kommer att bli lite svart är barnens kläder. Här byltar man pa bebisarna en massa kläder trots värmen med ursäkten att barn inte kan kontrollera sin egen temperatur. Men för mig är det värre att de är för varma och svettas och da kan de ju dessutom drabbas av plötslig spädbarnsdöd.
    Oj, va langt mitt inlägg blev. Behövde nog skriva av mig lite...:)

• Neyla

Jag får "jämt" frågan "varför har han inte napp?" och särskilt om han är hungrig och jag inte hunnit börja amma honom ännu. här i Israel så föds typ bebisar med napp Det är inte det att vi är emot napp, har bara inte haft anledning ännu. Han somnar av sig själv och är så nöjd och glad för det mesta. Jag känner också igen det att "nu är det ju vinter, så då ska de ha tjock mössa, overall och byltas på", även om det är 20 grader ute. Vi sak åka till Sverige på semester om 3 veckor och svärmor är så orolig för hur han ska klara det....

• lycklig skorpion

Neyla: Det är verkligen komiskt det där med vinter. Här i colombia (i staden där jag bor) ska barn helst inte vara ute pa kvällen pga. den "kalla" luften. Dvs. ungefär 16-17 grader....Jag försöker da förklara hur det är i Sverige och att barnen leker i snön pa vintern. Da haller ögonen pa att ploppa ur skallen pa svärmor och hon tänker att "de svenska föräldrarna borde sitta i fängelse". Och sa säger hon "men ni är ju sa annorlunda". Som om vi vore nagra utomjordingar som lever enligt andra naturlagar....

• ökenblomman

Sundream, är också på Filippinerna. Ungarna här verkar vara födda med en chipspåse i handen och så är framtänderna svarta av karies. Var på basketmatch idag och dom bredvid försökte mata vår tiomånaders dotter med räkchips. Fick förklara att hon inte äter sånt.

• sundream

okenblomman, ja svarta framtander ar standard. enligt colgate-reklamen har nio av tio barn karies, och det ar inte forvanande. min son har tyvarr fatt en brun belaggning pa tanderna redan. det har blivit lite battre sen jag borjade borsta tanderna 3-4 ggr om dagen, men det ar inte helt latt nar familjen proppar i honom socker 5 minuter efter att man borstat tanderna...

Apropa det dar med hal i oronen, sa hade jag nog latit min dotter fa hal i oronen som bebis, jag ar ganska osvensk dar och tycker att det ar riktigt fint

och vad lustigt det dar med klader. nar aron kom hit vid 4 manaders alder tyckte alla att jag kladde honom for varmt (svenska sommarklader), sa det forsta jag fick gora var att aka ivag till SM och kopa en helt ny garderobsuppsattning. att det kan vara sa olika! fast det kan ju vara for att det har varit vinter nu och da har de en tendens att bylta pa barnen.

far jag fraga var i filippinerna ni bor?

Svar på tråden Tycker folk att ni är konstiga?