• shogun

rör i öronen???

Hej!!!
    Jag har en son på snart 2 år som ska få rör insatta i öronen om en vecka.Skulle vilja höra med andra som vet hur det funkar...hur länge bör han va hemma från dagis?? har man ont efter operationen?? osv det känns lite nervöst att han ska bli sövd och inte få morgonvälling....
    Tacksam för svar

• Svar på tråden rör i öronen???
  • b och a

hej
    det är ett enkelt ingrepp, min dotter fick vara hemma 3 veckor eftersom barn hoppar o leker så rören inte ska trilla ur men det är olika meningar mellan läkarna men efter redan 3 dagar så mår dem bra, min dotter fick rör i öronen, halsmandlarna bortopererade och polyperna i näsan togs bort samtidigt men som sagt så mådde hon bra redan efter 3 dagar.

hoppas det går bra för din son, man är självklart alltid orolig som förälder, ha det så bra

• KMJ

Hej!

Min dotter fick rör i öronen när hon 2,5 år och är i dag 4 år.
    Själva operationen gick jätte bra. Först fick hon något lugnande som hon blev lullig av och låg i sängen och fnittrade. Jag fick bära in henne till operationsrummet där jag stannade tills hon var ned sövd. Lite läskigt att se när hon blev sövd bara, helt liv lös och lite läskigt att lämna henne inne på operationsbordet. Men det gick jätte fort och när hon vaknade mådde hon helt okej och fick glass av personalen. Det kan va bra att ha med något att dricka som är sött och något enkelt att äta som kex eller så, så att din son kommer igång och får tillbaka lite energi.Jag hade min dotter hemma bara en dag efter och då mådde hon hur bra som helst, så hon hade nog kunnat var på dagis. Hon hade inte ont alls efteråt.

Det viktiga är bara att det inte kommer vatten i öronen sedan vid bad och dusch kan bli inflamerat då.

Det bästa av allt är ju att slippa alla hemska öron inflamationer.

Hoppas att det går jätte bra och prata mycket med din son om allt då blir det av dramatiserat och han blir förberädd på vad som ska hända.

Lycka till!!!

• shogun

Tack för bra svar!!!!
    Jag tror inte han förstår så mycket av vad man säger än....tyvärr men jag tror nog att det ska gå bra.Tyckte informationspappren var lite tvetydiga då det står att man kan återgå till dagis dan efter men man ska hålla koll på om det rinner ur öronen.Kan man ju inte gärna begära att dagispersonal ska göra...

• Vegetablewitch

Min son fick rör inopererade när han var 3.Han förstod inte så mycket av vad som hände.Han var oförskämt pigg efter operationen och mådde bra.Han var hemma dagen efter.Nu kollas han var 6:e månad för att se om de sitter kvar och om han hör som han ska.Han är 6 nu och de sitter fortfarande.

• Melon

Hej

Då vi oxå ska till Öron och förhoppningsvis få tid för insättning av rör, blev jag väldigt glad att se denna tråd med frågor och svar

KMJ: En följdfråga, Hur länge är det viktigt att det inte kommer vatten i öronen?

• MammaSara80

Blir de helt fria från öroninflammationer efter op? Eller kan man åka på det ändå.
    Hur många måste barnet ha innan op görs?
    Min lilla tejja är bara 20mån men har nu under 4mån haft 3öroninflammationer. Men jag antar att det är för några sen att hon är för liten?

• Vegetablewitch

Så länge de har rören så är det viktigt att de inte får vatten i öronen.Vi var i Italien i somras och min son fick då vatten i öronen och åkte på en infektion.Vi var med honom till akuten och hör och häpna.De ville lägga in honom! Men min man vägrade så han fick lite medeciner.
    Min son fick inte rör för att han hade en massa öroninflammationer.Han hörde illa.

• MammaSara80

Jaha så de sätter in rör även vid nedsatt hörsel.
    Men ni andra som har barn som fick det pga alla inflammationer, hur ofta hade era barn det och hur många ggr innan det blev op? Vem beslutade om op?

• Vegetablewitch

Han har för trånga hörselgångar och eftersom hörseln var nedsatt så pratade han inte.När han fick rören gick det inte att få tyst på honom

• Jumsan83

hejsan min son ska me få rör i öronen vi ska till öra näsa hals i örebro den 15 januari så ska dom kolla sen så ska vi få tid för operation han ska även ta bort kraftigt stora polyper men han har bara haft öron inflammation 1 gång men det var redan klart att han skulle få rör innan öron inflammationen.
    min pojke är 3 år och han har fått sämre hörsel misstänker jag eftersom han talar väldigt högt och oftast så säger han VA när vi talar me han men det beror nog oxå på att han ständigt är förkyld.

Svar på tråden rör i öronen???