• phil

Prematur vattenavgång, för tredje gången...

Nu sitter jag här igen, ensam. Min fru har blivit inlagd pga prematur vattenavgång och värkar. Den här gången trodde vi ju att det skulle gå bra hela vägen. Den här gången har allt varit jättebra, till idag.

Varför händer det här gång på gång? Finns det någon annan som har flera prematurer men inga svar på varför?

• Svar på tråden Prematur vattenavgång, för tredje gången...
  • Snuttarna

vill bara önska er lycka till

/Snuttarna *bf 28 jan 2007*
  • vicketick

Vilken vecka är hon i? Jag har en vän som har fått prematurer alla ggr, det verkar som det är kroppen som säger ifrån och hoppas nu att allt går bra och lycka till! Har dom fått stopp på värkarna? Fostervatten bildas nytt hela tiden och bebisen kan stanna kvar ett bra till i magen om bara dom får stopp på värkarna.

• Zette

Hej! Har tyvärr inga bra svar.

Har 3 barn själv. nr1 började allt i v35-36 men stannade upp och hon kom inte förens v40+6
    Nr2 Började jag öppna mig med mycket SD i v32 men med mycket hjälp och ett par vändor till förlossningen där jag blev kvar så lyckades han stanna till v38.
    Nu nr3 har jag haft en massa SD från V21 och livmodertappen började mogna i V25+? är nu i V29+6 och vilar på hemma.
    Som tur är så har jag inte öppnat mig mer men jag får inte göra mycket för att anstränga mig heller.
    Så hoppas att det lyckas för er med.
    Vilken vecka är hon i nu? Och hur länge har hon lyckats gå med dom andra??

• Triple Trouble

Håller tummarna för er!

• phil

Hon är i v33 nu. Våra flickor är födda i v31 och 33 efter vattenavgång omkring v 20 med den första och lite senare med den andra, men där var det en del andra problem. Hon har varit sängliggande många veckor med de andra barnen.
    Visst är vi jätteglada att allt har varit bra hittills, men så börjar det om precis när vi trodde att vi kunde slappna av och att det skulle bli en normal graviditet.

Tycker bara det är lite underligt att det inte finns någon egentlig anledning till att det blir såhär.

• phil

Zette: Förstår precis hur du har det. Min fru var inlagd nästan 10 veckor med största tjejen. Fick inte göra något, för så fort hon rörde sig hände det något.

• Spetan

Skickar en stärkande tanke och hoppas att allt går bra.
    Lycka till =)

• Zette

Phil: Jo tack det är ingen höjdare. Det som var jobbigaste andra gången var ju att man hade en liten 2 åring hemma.
    Det är jätte jobbigt att ligga inne när man är borta från familjen och dessutom oroar sig över hur allt ska gå med babyn.
    Tror att min största oro är att man ska hinna in i tid och hinna få iväg de barnen som man har hemma.
    För med dom andra 2 så har jag legat inne när det varit dax så jag har ju aldrig varit med om att det startar och bäbisen kommer hemifrån. Men det kommer nog att gå bra bara jag får komma över v 35 så är jag glad.
    Hur har det gått med era tidigare barn? Med andning och allt. Man är ju ganska orolig med tanke på vad som händer om den lilla kommer nu.

• phil

Zette: De har mått förhållandevis bra. Första behövde lite hjälp med andningen och var väldigt liten i maten första året. Andra mådde sämre och behövde mer hjälp med andningen, hon hade också problem med njurarna ett tag, men mår bra idag.

• Tildamamman

vicketick- Alla landsting ställer inte upp på att stoppa värkarna om vattnet gått. De anser att risken för infektioner är för stor. Dessutom kan barnet må bättre av att få koma ut än att ligga kvar i en livmoder utan vatten. Även om det hela tiden bildas nytt krävs det att bristningen läker annars stannar det ju inte kvar.....

• Tildamamman

Phil- jag har drabbats två gånger av prematur vattenavgång. en gån gi v. 20+5 där sonen dog och en gång i v. 30+5 med dottern som idag mår prima.

De har kontrollerat allt mäjligt på mig, bla livmoderns form (hjärtformad kan öka risken för prematur födsel), UVI, GBS, Struma m.m. Men de har inte kommit fram till något förutom vila och extremt lugnt tempo. Idag är jag gavid igen och hoppas få bebisen så sent i graviditeten att den iaf klarar sig och inte får några bestående men. Tufft och jobbigt med ovissheten!

• Löööv

2 gånger av prematur vattenavgång här med. Det enda som finns att göra är att tacka för att det hände nu i vecka 33 än i vecka 23....alltid något .

• Tildamamman

Löööv- Gott att höra att du gick 10 veckor länge denna graviditeten! Hoppas den trenden håller i sig och att jag går ytterligare 10 veckor denna gånger

• phil

Tildamamman: Ungefär samma sak här. Massa saker som uteslutits, och till sist står vi där utan svar.

Löööv: Jo, precis, så sant. Det kunde varit värre.

Svar på tråden Prematur vattenavgång, för tredje gången...