Nån som fått jobb i Norge?
Är det någon som lyckats fått jobb i Norge? Hur gjorde ni? Duger det att man skriver ansökningen på svenska och duger det att man inte kan skriva/prata norska?
Är det någon som lyckats fått jobb i Norge? Hur gjorde ni? Duger det att man skriver ansökningen på svenska och duger det att man inte kan skriva/prata norska?
Hej! Min sambo har jobbat mycket i Norge. Det går bra att skriva ansökningarna på svenska. De förstår det. Det gör inget dessutom att man inte pratar språket.
Vill du ha hjälp med löner och sådant, kan du ta kontakt med grensetjänsten i Morokulien.
Det beror ju alldeles på vad det är för jobb du söker o i vissa fall är det beroende på arbetsgivare... jag tycker du ska ringa företaget i fråga o höra om det för dom är intressant "trots" att du icke snacker norsk.
Norska företag anställer mer än gärna svenskar. Vi har ett bra rykte om oss där att vi kan jobba. Industrijobb och restaurangjobb får man nästan direkt. Det är lätt för svenskar att få jobb där.
Men tänk på att det krävs lite pappersarbete för att få jobba i Norge. Måste ha norsk personnummer och sånt. Dessutom är det bra att ha ett norskt bankkonto. Tänk också på att du får skatta i sverige och då måste man även tänka på kronkursen.
Var i Norge har du tänkt söka jobb?
Är det hyfsat lätt att få jobb då? Jag har högskoleutbildning inom juridik och ekonomi, men vill börja jobba och det med vad som helst. Tänkte mig något administrativt, om det nu är möjligt.
lindnils99: Tack, för tipsen. Jag hoppades på Oslo, men det viktiga är själva jobbet!
Hej jag har bott o jobbat i oslo=)
Skriv den på svenska du...svenska förstår de flesta norrmän utmärkt bara vissa ord som skiljer egentligen,jag pratade svenska hela tiden i de två år som jag bodde där..
Som lindnils99 säger så är det en fördel att som svensk i arbetslivet i norge=)
Men är du skriven i Norge så skattar du bara där inte i båda..
Lycka till!!
// M
Nalanie: har du kollat in norska arbetsförmedlingens hemsida? www.atatet.no
Det finns mycket jobb i Oslo, men det är även många svenskar som jobbar i Kongsvinger. Min sambo jobbade bl a där. Då bodde han på den svenska sidan, i Charlottenberg och pendlade över.
Mitt tips är att ta kontakt med grensetjenste i Morokulien. De har koll på arbetsgivare och regler och sånt.
Tack för alla bra tips.. Jag kollar på nav.no, tror det är den nya jobbsidan!
Jag jobbade i Oslo i somras, hos en norsk firma på ett bygge. Jag skattade då i Norge även om jag var skriven i sverige. Bra med avdragen för pendling =). är det verkligen lönsamt nu när kursen är så dålig att jobba i Norge?
Skattar i Sverige gör man bara om man bor i gränskommun och även jobbar i en kommun som gränsar till Sverige. Som jag tex bor i Strömstad och skulle jag få ta ett jobb i Halden hade jag skattat i Sverige. Men tar jag ett jobb i Fredrikstad så skattar jag till Norge.
Även om kursen nu är väldigt låg så tjänar man en del i slutändan på att jobba i Norge. Lönen är högre och man skattar något mindre. Sen tillkommer ju vissa avdrag man kan göra i deklarationen.
Visst är lönen högre, men man jobbar ju bara 37,5 timmar/vecka så det blir inte så stor skillnad i slutändan. Om man inte ska pendla utan vara i Norge under en längre tid så tillkommer ju högre levnadskostnader. Veckopendlar man så kan man ha matlådor med sig hemifrån. Skatten är väl olika beroende på vart i Norge man är, i oslo så skattade jag 36%, är man långt norrut så är det mycket mindre.
mm.. men det kan ju bero lite på vad man jobbar med också kanske.. En kompis får ut lika mycket nu efter skatt som han tjänade innan här i Sverige.. och då pendlar han varje dag så han slipper boendekostnader.
Min pojkvän tjänar också mycket mer än vad han hade gjort om han hade haft ett likvärdigt jobb i Sverige. Han veckopendlar och bor i Husvagn där inne.
ja det har du rätt i.