Inlägg från: Jontes mamma |Visa alla inlägg
  • Jontes mamma

Nån som fått jobb i Norge?

Hej! Min sambo har jobbat mycket i Norge. Det går bra att skriva ansökningarna på svenska. De förstår det. Det gör inget dessutom att man inte pratar språket.

Vill du ha hjälp med löner och sådant, kan du ta kontakt med grensetjänsten i Morokulien.

• Jontes mamma

Norska företag anställer mer än gärna svenskar. Vi har ett bra rykte om oss där att vi kan jobba. Industrijobb och restaurangjobb får man nästan direkt. Det är lätt för svenskar att få jobb där.

Men tänk på att det krävs lite pappersarbete för att få jobba i Norge. Måste ha norsk personnummer och sånt. Dessutom är det bra att ha ett norskt bankkonto. Tänk också på att du får skatta i sverige och då måste man även tänka på kronkursen.

Var i Norge har du tänkt söka jobb?

• Jontes mamma

Nalanie: har du kollat in norska arbetsförmedlingens hemsida? www.atatet.no

Det finns mycket jobb i Oslo, men det är även många svenskar som jobbar i Kongsvinger. Min sambo jobbade bl a där. Då bodde han på den svenska sidan, i Charlottenberg och pendlade över.

Mitt tips är att ta kontakt med grensetjenste i Morokulien. De har koll på arbetsgivare och regler och sånt.

Svar på tråden Nån som fått jobb i Norge?