• aneka

Cheesecake.....förvirring. vad blev fel?

Ska göra en cheesecake igen, sist blev botten stenhård så jag har antagit att jag gräddade den för länge. Men nu när jag kollat lite här och där här på fl så står de ofta att man bara ska smula ner digestivekexen och inte blanda med smör och grädda först som de står i mitt recept. Vad tror ni? Bli rde inte löst och smuligt med bara kexen i botten?

• Svar på tråden Cheesecake.....förvirring. vad blev fel?
  • Miss Upsey Daisey

det är jättegott att göra på det sättet att man bara smular kexen.. Liite smuligt men det mesta sitter fast på "fyllningen"

• aneka

nån mer som vill tipsa, är det bara kex i botten som hgäller vid frusen cheesecake

• OceanGirl

Jag kör alltid med nersmulade digestivkex när jag gör cheesecake. Blir mums och smular inte alls farligt.

• CeeJay

Jag gjorde cheesecake-muffins och smulade kexen i en bunke och blandade med lite smält smör. Sen gick det jättebra att kleta runt smeten i formarna - bode ju vara samma för en stor kaka *mums*

• Mint

Jag gjorde frusen cheesecake och det var bara kex i botten på den. Tog dock några fler än som stod i receptet och det skadade inte. Häll på bara! Man kan ju dock inte förvänta sig en ordentlig och fast botten som det blir om man skulle ha smör i och förgrädda.

• Gose

Jag smular bara ner kexen tänk på att hälla på "smeten" väldigt försiktigt annars blandar sig kexen med smeten.
    Ett tips nu i "juletid" är att byta ut digestivekexen mot smulade pepparkakor mums...

• aneka

kan man blanda kexen och smält smör och sen frysa de istället för att grädda botten?

• ixus
    aneka skrev 2006-12-29 11:10:36 följande:
    kan man blanda kexen och smält smör och sen frysa de istället för att grädda botten?
    Så gör jag
    Från barn och fyllisar får man oftast höra sanningen....
Svar på tråden Cheesecake.....förvirring. vad blev fel?