• Anonym (ledsen)

Hur komma ur depression ang.ekonomi?

Hej. Tänkte höra om det finns någon som jag som har tagit sig ur en ekonomisk svacka. Nu pratar vi om mer än 100.000 kr i lån samt snabblån osv. Ekonomin börjar komma ikapp så i februari kan jag börja betala igen ett par tusen extra varje månad men nu... Har fått låna och låna varje månad för att få råd med mina räkningar och se till att jag inte hamnar hos kronofogden. Vet att det kommer att bli bättre snart, men nu känner jag mig så dum för att det blev såhär då jag förlorade jobbet tidigare utan ersättning då jag fick leva på besparingarna som snabbt tog slut. Min sambo vet ingenting eftersom vi har delad ekonomi. Är en sån hemsk människa...snyft. Någon som varit där jag är?

• Svar på tråden Hur komma ur depression ang.ekonomi?
  • Anonym (jag)

Men det är ju jätte bra att din ekonomi börjar komma igång nu. Förstår att det känns tungt, men tänk att det kommer bli bättre
    Känn dig inte dum, du har ju till och med lyckats lösa det till det bättre själv...
    se det mer som en erfarenhet du kommer att ha lärt dig mycket ifrån.
    Man är inte mer än människa!

• Skärgårdsmamman

Hej!
    Jag har inte varit i din situation, men skulle mycket väl ha kunnat vara det om inte min man hållit mig under armarna under vissa perioder och tagit ansvar för ekonomin. Det tipset jag kommer med har jag alltså inte praktiserat själv, utan fiskat upp på ett annat forum.

För det första måste du vara helt ärlig mot dig själv (tungt när man är deprimerad, jag vet) och ta reda på vilka skulder du har och info kring dem. Storlek, ränta, amorteringstakt etc.

Sen räknar du ut vad du minst måste betala på respektive skuld varje månad. Summera det. (säg 1900 kr)

Räkna också ut vad du kan betala varje månad. (Säg 2500)Mellanskillnaden mellan kan och måste (2500-1900=600) använder du för att så snabbt som möjligt lösa ditt minsta lån.

När det minsta är löst, gör du samma räkneoperation igen (tex 2500-1700=800) och betalar av ditt näst minsta lån. På så sätt kommer du att minska antalet lån ganska snabbt och få mer och mer pengar över till att lösa dina andra skulder.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur komma ur depression ang.ekonomi?