• HumDis

Sonen hostar så att han kräks - 4 gånger sedan sent igår kväll

Sonen har varit förkyld en längre tid (2-3 veckor). De senaste dagarna har han börjat få hosta och sedan igår kväll så har han hostat så att han kräkts 4 gånger. Han hostar inte extremt mycket varje gång utan han hostar lite och sedan kräks han.

Jag är sjuk i influensa sedan en vecka tillbaka och är fortfarande inte riktigt på bättringsvägen så det verkar vara något segt virus som vi fått hem till oss.

Bör man söka läkarvård om barn hostar tills de kräks? Sonen är 1,5 år.

/ HumDis
  • Svar på tråden Sonen hostar så att han kräks - 4 gånger sedan sent igår kväll
  • Phuis

Ring vårdguiden! De har tel 08-320100
    De brukar ge bra tips! Plus att då blir det "registrerat" att du har ring och vad de tipsar om ifall nu något mot förmodan skulle gå knasigt sen!
    Gå på din magkänsla!

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • HumDis

Jag har precis pratat med vår sjukvårdsupplysning för barn men det enda rådet de hade var att se till att han får i sig vätska.

Nåväl, får helt enkelt avvakta och se hur det utvecklar sig.

/ HumDis
  • Pojkmamma

Jag skulle rekommendera att han får något slemlösande.

• MissWhiskey

har han varit förkyld så länge och det verkar ju som att det blir lite värre så varför går du ej till läkaren? visst du har ringt sjukvårdsupplysningen men de ser ej ditt barn de har ej undersökt honom så de vet ej alls vad det kan vara......tycker du ska åka till ditt sjukhus eller vart ni får åka hos er. Hos oss får vi åka till sjukhuset med så små barn.
    Lycka till

Mamma till Casper
  • Catchie80

Blir hostan värre så sök en läkare, så får han bedömma om det är läga för hostmedicin. Det är för barn 2 år och uppåt, men min son (1 år) hade så hemsk hosta att han var tvungen till hostmedicin. Tills dess: Resorb vätske ersättning med rismjöl på apoteket. Häll i en liten skvätt äppeljuice koncentrat och ge honom. Det binder upp vätskan bättre. Han ska kissa MINST 3 gånger per dag. Gör han inte det är det dags att åka in och undersökas av läkare. Om han äter normalt, se till att han äter vitt ris, vitt bröd, äpple, yoghurt, a-fil (inte vanlig), potatis, kokt fisk, majs eller risvälling och inga fullkornsprodukter. Ingen mjölk, det ökar risken för diare och kräkningar. Bättre att sätta honom på "kur" redan nu, så kanske det undviks att han blir ordentligt magsjuk, om du är det menar jag. Sätt dig själv på samma kur, så kommer du må bättre!

• HumDis

MissWhiskey: Han har varit förkyld till och från i ett par veckor ja. Men han har precis blivit inskolad på förskola och bacillerna har anfallit från höger och vänster men jag tror inte det är samma förkylning han lider av nu som för 2 veckor sedan.

Allmäntillståndet har inte varit påverkat, han har bara haft feber 1 dag och har inte varit extremt förkyld. I min värld söker man inte läkarvård för det.

Det är först sedan igår han blivit sämre. Enligt vår sjukvårdsupplysning går det mycket förkylningar och influensa just nu.

Jag anser inte att man skall belasta sjukvården i onödan. Men självklart skulle jag åkt in med en gång om jag ansett att sonen varit rejält sjuk.

Catchie80: Jag är inte magsjuk utan har den vanliga influensan med feber, ont i kroppen och förkylningssymptom. Tack för tipsen. Jag tror dock inte sonen har magsjuka för det verkar vara hostan som gör att han kräks.

/ HumDis
  • MissWhiskey
    HumDis skrev 2006-12-29 09:52:39 följande:
    MissWhiskey: Han har varit förkyld till och från i ett par veckor ja. Men han har precis blivit inskolad på förskola och bacillerna har anfallit från höger och vänster men jag tror inte det är samma förkylning han lider av nu som för 2 veckor sedan.Allmäntillståndet har inte varit påverkat, han har bara haft feber 1 dag och har inte varit extremt förkyld. I min värld söker man inte läkarvård för det.Det är först sedan igår han blivit sämre. Enligt vår sjukvårdsupplysning går det mycket förkylningar och influensa just nu.Jag anser inte att man skall belasta sjukvården i onödan. Men självklart skulle jag åkt in med en gång om jag ansett att sonen varit rejält sjuk.Catchie80: Jag är inte magsjuk utan har den vanliga influensan med feber, ont i kroppen och förkylningssymptom. Tack för tipsen. Jag tror dock inte sonen har magsjuka för det verkar vara hostan som gör att han kräks. / HumDis
    oki, ja då kan det kanske vara olika då. men hoppas han tillfrisknar snart iallafall och att det inte är nått allvarligt
    Mamma till Casper
  • lövet2

TS - Kräkningarna är egentligen rätt bra. Han får upp mer slem när han kräks än när han bara hostar. Dessutom sväljer små barn i stället för att spotta ut, så till slut måste de bara kräkas ...
    Det går något skitvirus just nu med hosta som håller i sig 3-4 veckor. En del barn har fått öroninflammation efteråt, så du kan ju ha lite koll på det!

• HumDis

lövet2: Aha, det visste jag inte (att kräkningarna hjälper till). Det var bra att veta.

Tack för hjälpen allihopa.

/ HumDis
  • Anna m Hampus och liten i magen

Min Hampus som e 3, kräks alltid när han får hosta.Vi tänker oxå så att det är bra på sätt o vis, för när han väl kräker kommer det upp slem som han inte hade fått upp annars antagligen. Men visst det är obehagligt men som sagt det är nog bra på sätt o vis.
    Hoppas det blir bättre snart!
    kram Anna

• Catchie80

Lövet2

Ja min son har haft det 2 ggr. Med öroninflammation som följd. Det är pga snuvan ch att man inte använder näsdroppar ordentligt som gör att öronen täpps till sa läkaren. Sen kan man ju drabbas av öroninflammation även fast man har näsdroppar, men det är tydligen jätteviktigt att frigöra näsan från det täppta.

• Makaroner

Varm saft är slemlösande. Undvik mjölkprodukter för de är slembildande. Det är bra att slemmet kommer upp, antar att det är slem han kräks. Min lillkille fick hostmedicin när han var 1 år på akuten, men han har falsk krupp och hade slem låååångt ner i lungorna. Det är nog inget man ger i första taget för små barn.

Hosta kan sitta i jääääätttelänge fast man inte är sjuk längre. Jag har som värst hostat i 6 veckor!

*RUN Forrest! RUN!*
  • Salmiak6

En del barn hostar när de mår illa för att kräkas!

• Martha

Min dotter hade oxå så där.. hon började hosta på nätterna å kräktes som följd...  Satt väl i en vecka ungefär... sen ett uppehåll och nu är hon förkyld igen.. hostar lite granna men inget kräks än.. dock har hon fått lock för ena örat som kan bli öroninfektion om vi har otur.. :(

♥♥♥♥ Havanna 051014 & Bebis i magen 070405♥♥♥♥
Svar på tråden Sonen hostar så att han kräks - 4 gånger sedan sent igår kväll