• Angels

När städa sitt rum - ålder?

Vid vilken ålder anser du att det är möjligt att kräva av ett barn att h*n ska klara av att städa sitt rum?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-29 12:00:18:
    Jag kanske var lite otydlig - alltså när de själva ska kunna plocka upp det som de stökat till med på sitt rum. Damsuga och moppa - det gör jag själv om inte barnen själva vill det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-29 12:55:48:
    Kul med alla svar! Att jag frågar är för att en bekant igår sa till mig att en kvinna som jobbar på soc. hade sagt till honom att han inte kan kräva av sina barn (7 och 9 år gamla) att de ska städa upp efter sig. I skolan kunde man ställa det kravet, men inte hemma. Där skulle de ha sin "fristad". Höll på att sätta teet i halsen när jag fick höra det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När städa sitt rum - ålder?
  • SeTa

Menar du plocka upp sina leksaker igen?? Eller ordentligt städa?

• Sanber

jag försöker redan nu med casper som bara är drygt ett år att hjälpa till att städa undan det han leker med,,,då han är 3 år så förväntar jag mig att vi hjälps åt att plocka undan...

men om du menar, dammsuga, dammtorka m.m. då höjs govetvis åldern om du även menar att det ska vara bra gjort!

Mamma Till Underbara Casper alias Cappe Cappelito!
  • Gumlan

Min son är 2½ & han får städa sitt rum, dvs plocka upp leksaker efter sig & sådant. Hna dammsuger med ibland

• lövet2

Vid 7 år. Före det behöver de mer eller mindre hjälp och ett vakande öga ....

• Fillay

Tja... Å gjøre det helt selv vet jeg jammen ikke. Men 3-åringen städar sammen med oss på rommet hans.

• Pucca

0-3 års ålder

man kan ju låta barnen va med när man städar

• johannahhannah

Mina barn har fått det naturligt från mig att städa,,*ler*
    men det är juh oxå en " regel" på dagis att plocka undan iaf det man har lekt med...
    men visst det finns dagar de bara strejkar..men..brukar leka fram städandet..

• tamate

Lill gumman är 8 mån och får vara med och "hjälpa" till att städa. Lika bra att vänja dom direkt att man ska städa upp. Men att städa själv beror ju på när barnet gör själv.

- det som inte dödar härdar!
  • 1malle

Städa så som att plocka upp leksaker ska man nog börja med i så låg ålder som möjligt annars kan man fet glömma att de lär sig även övrig städning, man lär nog få vissa problem med att lära dom bara en så enkel grej som att plocka upp saker.
    Städa så som damma, dammsuga o bädda sin säng tycker jag de sdka lära sig vid 5-6 års ålder men med hänsyn tagen till deras egna förmåga...

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Plingela

Altså ,man måste ju börja i tid. Mina barn har varit ca 1,5 år när de städat på sina rum, då menar jag plocka upp o ställa fint i hyllor. jag har ju naturligtvis, dammsugit o skurat...

Svar på tråden När städa sitt rum - ålder?