• Tjej 83

Gröt frågor...?!

lillan är 5,5mån
    vill ge henne gröt på kvällen så att hon är mer mätt innan hon sover.

1. vilken gröt ska man köpa?
    2. ska man ha någe i gröten? sylt? mjölk?
    3. ska man bara ge 1 sked första dagen,2 skedar andra dagen osv?
    4. vad ska man göra med resten av portionen? spara i kylen?

tack för svaren.

• Svar på tråden Gröt frågor...?!
  • camber

jag ska också börja med gröt snart, bvc sa att man ska ha lite rapsolja i för tarmarnas skull. nestles sort har jag blivit rekommenderad.

• Viken79

Min dotter (snart 5 månader) äter Nestlés milda havregröt, den tycker hon är jättegod utan varken mjölk eller något sött i. Den är ganska söt i sig så vill du inte vänja ditt barn med för mycket sött så går det alldeles utmärkt utan! Börja med ett par teskedar precis som med annat "nytt" och trappa upp efter några dagar. Man behöver inte blanda en hel portion utan kan göra hur lite som helst, bara att röra i pulver till lagom konsistens. På så vis behöver du inte slänga något.

Lycka till!

• Viken79

Föresten fick jag rådet av BVC att börja introducera gröten tidigare på dagen, och när man ser att det funkar kan man flytta ner målet till kvällen. För att undvika magkrångel på natten alltså...

• danitra
    1. vilken gröt ska man köpa? Alla barn är olika, du kan behöva prova flera innan du hittar en som ditt barn gillar.

2. ska man ha någe i gröten? sylt? mjölk?
    Inga mjölkprodukter första året. Sylt är det för mycket socker i. Däremot kan du tillägga lite fruktpuré utan socker.

3. ska man bara ge 1 sked första dagen,2 skedar andra dagen osv? GE din dotter så mycket hon vill ha, se hur hon mår i magen. Min son får äta så mycket han vill - alltså bestämma själv hur mycket. Det har funkat jättebra.

4. vad ska man göra med resten av portionen? spara i kylen?
    Nej, den slänger du. Laga bara till så mycket som går åt och spara ingen mat som har varit i kontakt med skeden.
    Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • VilkenLycka

Jag har gjort egen gröt till sonen från början. När han var liten mixade jag havregryn och russin (för smak och järnberikning) till pulver som jag sen kokte slät gröt på. Hirsflingor kan man ta i lite de har oxå mycket järn.

• kolibri

Vi gör också egen gröt, använder mest havrekli som det är nästan lika mycket järn i som den järnberikade färdiggröten. Kli är mindre grynigt så man behöver inte mixa. Har även mixat havregryn som lindyhoppa. Brukar riva i ett äpple som får koka med, eller ta i lite banan. Har även en klick hemmagjord aprikospuré som ju är osötad och ger extra järn. Färdig puré går så klart också bra.

lindyhoppa: går det att bara ta i hirsflingor eller bör de koka något innan eller beredas på något vis innan man har i dem med de andra grynen?

• VilkenLycka

Jag vet eg inte men jag lägger med hirsflingorna innan jag kokar gröten.Tror nog att man kan göra vilket som. Man skall dock vara försiktig med allt för mycket fibrer i början för små barns tarmar är inte färdiga när de börjar med fast föda. Jag skulle vänta med kli tills efter ett år i alla fall. Vi serverar oxå alltid gröten med färsk frukt (sonen är 2). Aprikospuré är jättebra ur järnsynpunkt och oerhört smakrikt om man gör den själv.

• kolibri

Jo, jag vet att man ska vara försiktig med för mycket fibrer. Men tror du att det kan vara någon fara så länge han inte reagerar på något vis alls? det jag läst är att man ska vara försiktig med fibrerna så att de inte får för mycket fart på magen och att maten passerar för snabbt genom tarmarna, men Albin har väldigt bra ordning på magen, varken för hård eller lös och inget ont. Tänker att om magen spökar är det bra att byta gröt.

Ursäkta TS att jag stulit tråden lite, men det hjälper dig kanske också lite?

• mammatillpojkar

1. vilken gröt ska man köpa? vi valde att börja med SEMPER´s majs och havregröt
    2. ska man ha någe i gröten? sylt? mjölk? olja eller smör, skulle inte ge sylt som det är så mycket socker i till en liten bebis, mjölk brukar ine behövas för den gröten kan man ju göra lite flytande
    3. ska man bara ge 1 sked första dagen,2 skedar andra dagen osv? vi började med 1 tsk men han blev jätte arg när vi tog bort maten, så dan efter fick han några tsk och efter en vecka så åt han en hel portion gröt
    4. vad ska man göra med resten av portionen? spara i kylen? släng!

• Tjej 83

vi köpte nestlés (tror jag) Majsgröt
    den gillade hon jättemycket
    står hur man gör en smakportion (2msk vatten + 2msk pulver)
    jag gav 1 tsk först men hon ville ju ha mer så då fick hon tills hon inte vill ha mer
    detta va vid ca 17tiden.
    hon fick aldrig ont i magen
    sen vid 21 blev hon trött, då amma jag henne o så sov hon till 06.

så ja ska ge henne gröt om kvällarna så hon sover hela natten. och slipepr vakna upp hungrig..

• Tjej 83

kan man ge både morgon o kväll? eller är de för mycket?

• liskari

vi har bara köpt nestlé-gröt en ggn...jag som mamma mådde illa av lukten från den..usch..(kanske mkt för att jag ogillar hela företaget nestlé..)det var en nödsituation..annars har vi bara gett sempergröt som dottern älskat från första skeden. Om jag minns rätt så åt hon nästan en hel portion första ggn. Hon får alltid äta så mkt som hon själv vill ha. Det har alldrig varit ngt problem att hon ska äta för lite. vid ca. 6mån ålder minskade vi från gröt 2 ggr/dag till 1 ggn/dag. Hon äter gröt på morgonen och välling på kvällen.

• Kajak

TS

Vi ger flickan vanlig havegryn som jag mortela lite innan.
    Sen in i mirco ca 2 min.
    Sen gör jag vattenbad för grötet är ju för varmt.
    Sen får flickan gröt med lite mjölk.

Hon är nöjd o älskar den än "köp-gröt" eller vad jag ska kalla??

• Mamman med två pojkar

Min son blir snart fem månader och han äter majsgröt med fruktpuré till, han älskar det.

Svar på tråden Gröt frågor...?!